Nowy artykuł na stronie

51. Data: 2002-01-29 14:18:41

Temat: Re: Nowy artykuł na stronie
Od: "Krystyna *Opty*" <k...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Daruma" <d...@u...reply-to.invalid> napisał w wiadomości
news:slrn.pl.a5885t.84c.daruma@l2p47a.ihar.edu.pl...

> Ale jednak tak twierdzisz z niezachwianą pewnością.

Na takie domysły mogłam sobie pozwolić po przeczytaniu ciekawej książki
pt: "Symbiotyczna Planeta" Lynn Margulis.

Oto frapujące fragmenty (cytuję) :
..." Geny, jak było już wówczas wiadomo, mieszczą się w jądrach wszystkich
komórek, zwierzęcych i roślinnych, i stamtąd przekazywane są, zwykle w
niezmiennej formie, organizmom potomnym. Determinują one, czy może raczej
kontrolują - o czym dokładnie i szczegółowo dowiedzieliśmy się na
zajęciach - cechy potomstwa. Za sprawą swej osobowości byłam równie skłonna
uznać,
że jądro ma pełną władzę nad komórką."
[...]
"Moją karierę naukową zaczęłam od problemów leżących na uboczu ówczesnych
naukowych mód. Zajmowałam się systemami genetycznymi pomijanymi przez
wiekszość badaczy - tymi, które można znaleźć w pozajądrowych partiach
komórki, w organellach. Sprawy związane z "genami cytoplazmatycznymi"
pociągały mnie od chwili, gdy zetknęłam się z tym pojęciem. Cytoplazma jest
płynną substancją komórki, środowiskiem, w którym przebywają mitochondria,
chloroplasty i inne organelle. Geny, jak uważano wówczas i jak sądzi się do
dziś, skupione są w jądrze.Ponieważ obecność genów cytoplazmatycznych
naruszała to głębokie przekonanie, doświadczenia dowodzące ich istnienia
opisywano nieraz w niewłaściwy sposób. Nie ja pierwsza zwróciłam uwagę na
występowanie genów cytoplazmatycznych. W gruncie rzeczy temat ten poruszało
wielu wcześniejszych badaczy, zajmujących się genetyką komórki, czy - jak
wóczas mówiono - 'dziedzicznością cytoplazmatyczną'.
Jann Sapp, dziś profesor w York University koło Toronto, w pasjonujący
sposób opisuje historię tych badań i poglądów w swej książce 'Evolution by
Association'.
[...]
"Chromosomy - drobne ciała rezydujące w jądrze komórek zwierzęcych i
roślinnych - znane były na długo przed odkryciem struktury kwasu DNA w
r.1953. W czasie, gdy zaczynałam swą karierę naukową, chromosomowa teoria
dziedziczenia miała status prawdy objawionej. Nie nazywano jej już zresztą
'teorią' - nauczano jej jako naukowego faktu: geny , jak koraliki na
sznurku, umieszczone są na chromosomach. Geny te odpowiadały dokładnie
mendlowskim czynnikom: zachowywały się zgodnie z określonymi regułami i
decydowały, czy rośliny będą miały czerwone, białe, czy różowe kwiaty, lub
czy wystąpią analogiczne do tego cechy u zwierząt. Świadectwa obecności
genów w jądrze wydawały się tak przekonujące i niepodważalne, że
nowopowstającą naukę zaczęto nazywać 'chromosomową podstawą dziedziczenia'.
[...]
" Jajo nie jest jednak po prostu workiem zawierającym wypełnione genami
jądro. Botanicy i embriolodzy podkreślali stale, że w komórkach roślinnnych
i zwierzęcych również g e n y (albo c z y n n i k i) c y t o p l a z m a
t y c z n e występujące p o z a jądrem, wywierają wpływ na cechy
osobników.
[...]
"Krótko mówiąc, geny nie muszą koniecznie być skoncentrowane w jądrze.
Zarówno u roślin, jak i zwierząt, część z nich jest rozproszona."
[...]
"Już w czasie studiów byłam przekonana, że teza o pełnej kontroli genów
jądrowych nad całością organizmów roślinnych i zwierzęcych jest nadto
ograniczona i jednostronna. Jak przypadkowe mutacje genowe mogą prowadzić do
wykształcenia się kwiatów lub oczu?
[...]
"Zainteresowanie podobnymi drobiazgami skazywało mnie juz wówczas na ciągłe
przeżywanie intelektualnego osamotnienia. W związku z polityczną orientacją
lat sześćdziesiątych uczelnie coraz więcej czasu i energii poświęcały
sprawom 'przydatności' i 'wdrażania' - w rezultacie wszelkie
przedsięwzięcia, także intelektualne, rozpatrywano pod kątem ich
użyteczności dla człowieka.
W takiej atmosferze, moje zainteresowanie problemem dziedziczenia
komórkowego wyglądało na aspołeczne. To, co mnie najbardziej zajmowało, dla
moich profesorów i kolegów było po prostu bezwartościowe."
Koniec cytatów.

52. Data: 2002-01-30 08:35:11

Od: Daruma <d...@u...reply-to.invalid> szukaj wiadomości tego autora

W artykule <a36b28$2mv$1@news.onet.pl> Krystyna *Opty* napisał(a):

> Na takie domysły mogłam sobie pozwolić po przeczytaniu ciekawej książki
> pt: "Symbiotyczna Planeta" Lynn Margulis.
> Oto frapujące fragmenty (cytuję) :

Fakt istnienia dziedziczenia cytoplazmatycznego skłonił cię do tego?
Przyznam, że nie rozumiem dlaczego?

Istnienie tego zjawiska jest od dawna znane i zaakceptowane przez
naukę. Niestety tylko nieliczne cechy są w ten sposób dziedziczone.

Daruma

--
Tomasz "Daruma" Góral http://www.ihar.edu.pl/~tgoral http://www.vege.pl
mailto:d...@p...fm PGPkeyID 0x4068441B GG:2392306 ICQ:4389322

53. Data: 2002-02-04 20:11:33

Od: "Krystyna *Opty*" <k...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

> W artykule <a33toi$kt2$1@news.onet.pl> Krystyna *Opty* napisał(a):
>
> A według mnie produkcja własnego cholesterolu jest bardzo wartościowa
> dla mojego organizmu. Wolę mieć swój własny cholesterol w ilościach
> takich jakie mi są akurat potrzebne a nie wykorzystywać np. świński
> cholesterol.

A ubranie też wolisz sam sobie uszyć, i buty mieć swojej własnej roboty, i
prąd też sobie własny produkujesz, itd.?
Świński cholesterol lepiej zjeść, niż potem znaleźć się np. w przymusowej
sytuacji przeszczepu obcych tkanek, kto wie, czy tak nie będzie, że akurat
świńskich ; ) bo zdrowych narzadów do przeszczepów będzie brakować.

> Masz rację. Nic z tego nie rozumiem. :-)
> Nie wiedziałem, że wątroba "lubi" tylko wytwarzać żółć, a inne
> czynności wykonuje z wyraźną niechęcią.

; ) No nie tylko, nie wyciągaj skrajnych wniosków. Przy paliwie
węglowodanowym (czyli podstawa diety=węglowodany) najsłabsze komórki ciała,
np. wewnątrz ściany tętnic (nie mylić ze światłem tętnic), czy wewnątrz
ścianek zastawek serca, czy aorty - czyli w miejscach tkanek intensywnie
pracujących - komórki nie otrzymują dostatecznych ilości tlenu, by te
nadmiary glukozy dostarczonej z krwią z wątroby spalać, więc ją
przetwarzają, po to, by chociaż odzyskać z niej ciagle brakujący im tlen -
tak powstają trójglicerydy, z których z kolei komórki starają się odzyskać
wodór. I w sumie w ten sposób zapewniają sobie energię, ale odpadem przy tym
powstającym jest cholesterol, gromadzący się wśród tych komórek, często
także gromadzi się z nim wapń. Powstają coraz większe złogi, aż ścianka
tętnicy wybrzusza się do wewnątrz światła tętnicy i utrudnia coraz bardziej
przepływ krwi mającej także m.in. cholesterol, ale jest to cholesterol z
pokarmu, z jelit i częściowo z produkcji wątroby. Tętnice tracą
elastyczność, tworzą się różne zmiany, aż dochodzi do przerwania wewnętrznej
warstwy nabłonka tętnicy i spotykają się (patologia) te dwa różnego
pochodzenia, czyli miejsca produkcji - cholesterole, tworzą się skrzepy,
zatory, zrosty itd. i w zalezności od miejsca, w jakim to się dzieje, może
to być np. zawał, udar mózgu na skutek wylewu itd.
U Japończyków często w naczyniach mózgowych odkłada się wapń powodując ich
kruchość i wylewy, no i paraliż ciała.
U nas też się już zdarzają przypadki zwapnień w mózgu. Znajoma mojego syna
nie ma jeszcze 30 lat i grozi jej druga operacja mózgu.

Wątroba lubi wszystko robić, co ma w swoich zadaniach, ale w umiarkowanych
ilościach, czyli takich, których zbyt jednostronny rodzaj, nie powoduje
pewnych nadmiarów i pewnych niedoborów innych jej produktów. Minerałów
także.

> a dziś już coraz młodsze przekwitają. To jest objaw
> stałych niedoborów właśnie cholesterolu we krwi.
>
> ?????????????? Skąd takie informacje?

Z cholesterolu powstają hormony płciowe. Gdy nie ma dostatecznych ilości
cholesterolu we krwi => nie ma dostatecznych ilości hormonów płciowych.

> No to jest go za mało czy za dużo? Zdecyduj się.

Za dużo np. na b r z u c h u, czyli poza naczyniami tętnic, przy czym nie
ma jednocześnie warunków (enzymu lipazy lipoproteinowej, tlenu, energii,
witamin, minerałów) na spalenie tych zapasów,
a za mało we k r w i, czyli wewnątrz naczyń tego dobrego (HDL), który jest
tak miły, że odprowadza ten zły (LDL) z tkanek do wątroby, ale jak go
jest w naczyniach za mało, to nie ma kto tej pożytecznej
dla Ciebie roboty robić ; )

> Sugerujesz, że kiedyś kobiety były szczupłe bo cały cholesterol
> zużywały na produkcję hormonów i do późnej starości rodziły dzici
> jedno za drugim?

; ))))))))))))))))))))) Jakie zabawne są Twoje wnioski ;)))))))))))))
> Taki będzie nowy wspaniały świat optymalnych?

A co, nie mogę sobie pomarzyć? ; )

Wegetarianizm contra Zywienie Optymalne
Wazne Ogłoszenie!
Co robic?