Strona główna Grupy pl.sci.psychologia O wolnej woli... pomimo ze to pl.sci.fizyka :-) (nawiazanie do watku "W poszukiwaniu magii")

Grupy

Szukaj w grupach

 

O wolnej woli... pomimo ze to pl.sci.fizyka :-) (nawiazanie do watku "W poszukiwaniu magii")

Liczba wypowiedzi w tym wątku: 1


« poprzedni wątek następny wątek »

1. Data: 2000-01-08 06:49:57

Temat: O wolnej woli... pomimo ze to pl.sci.fizyka :-) (nawiazanie do watku "W poszukiwaniu magii")
Od: Bogdan Szenkaryk <p...@y...legnica.tpsa.pl> szukaj wiadomości tego autora

Skšd bierze się nierozwišzalny problem wolnej woli, tzn. niemożność
udzielenia odpowiedzi, czy istnieje wolna wola, czy nie istnieje?

Zaczšć trzeba od tego, że problemu wolnej woli nie można rozwišzać, gdy
nie zna się odpowiedzi na pytania: czym jest wolna wola i kiedy powstaje
w psychicznym rozwoju człowieka, czym jest świadomość człowieka i kiedy
ona powstaje. Celowo tu podkreślam, że chodzi o świadomość człowieka,
czyli o twór psychiczny, którego konstrukcja bazuje na pojęciach. Wolna
wola, o którš zazwyczaj nam chodzi, nie dotyczy bowiem ani zwierzšt, ani
niemowlšt, chociaż one także posługuja się bardzo prostymi pojęciami.

Świadomość człowieka jest czymś, o czym wiemy, że istnieje, bo po prostu
mozna jš zdefiniować, np. tak jak to zrobilem powyżej (twór psychiczny,
którego konstrukcja bazuje na pojęciach). Powstaje ona w cišgu wielu lat
rozwoju człowieka, w trakcie jego dorastania i wychowania. Nie ma
granicy określajšcej, że od tego to i tego wieku zaczyna sie istnienie
człowieczej świadomości, a poniżej tego wieku to ludzka świadomość
jeszcze nie istnieje. Świadomość ta rozwija się w miarę płynnie, wraz z
przyswajaniem coraz to nowych pojęć i intelektualnym rozwojem. W różnych
kulturach wprowadza się granicę wieku, powyżej którego człowieka uważa
się za dojrzałego psychicznie i odpowiadajšcego już za swoje czyny,
czyli dysponujšcego już w sposob dojrzały, jak niektorzy to nazywajš,
wolnš wolš, ale nie o takš granicę tu chodzi.

A czym jest ta wolna wola? Nikt glebiej nad tym się nie zastanawia.
Poważny namysł nad tym zagadnieniem nie jest bowiem nikomu do niczego
potrzebny. Pojęcie wolnej woli, gdy jest stosowane pomocniczo dla
określania i regulowania stosunków w społeczeństwie, odnosi się do cechy
charakteru człowieka i służy głównie do dyscyplinowania go w tym
społeczeństwie. Ale przeciez społeczeństwo dyscyplinuje pojedynczego
czlowieka niezaleznie od tego, czy będzie się (temu osobnikowi)
przypisywać posiadanie wolnej woli czy tez nie, dyscyplinuje go bowiem
niemal od narodzin, a tylko w niektorych kulturach wmawia się młodemu
człowiekowi, że posiada wolnš wolę. Podobnš rolę pełni pojęcie wolnej
woli, gdy służy do dyscyplinowania człowieka w wychowaniu religijnym.

Wolnš wolę człowieka można (do pewnego stopnia) identyfikować z jego
świadomościš, rozumianš jako odczuwanie (odbieranie) obrazu otaczajšcego
świata, w połšczeniu z utożsamianiem się jego psychiki z własnš powłokš
cielesnš, którš to świadomość uważa się za 'sprawcę czynów'. Stopień i
sposób tego utożsamiania się oraz (posiadana przez tego osobnika) wiedza
o świecie mogš przyczynić się, że w pewnych warunkach łatwo jest mu
wmówić, że dysponuje wolnš wolš. Przecież nieraz slyszał, że np. jest
mšdrym dzieckiem (mšdrym młodzieńcem) i zdaje sobie sprawę z różnych
niebezpieczeństw, które czyhajš w otaczajšcym świecie. Powinien tego
wszystkiego unikać, bo inaczej może ponieść szkodę. Dziecko
(młodzieniec) unikało niebezpieczeństw i np. uważnie przechodziło przez
jezdnie.

Dzięki pojęciowemu porozumiewaniu sie i bogatej oprawie pojęciowej (w
postaci opisu) sytuacji, postepowanie dziecka (młodzieńca) połšczone
jest z kształtowaniem się w jego świadomości przekonania o zdolności
kierowania swoimi czynami oraz przekonania, ze od tych czynów zależy co
najmniej bieg zdarzeń w jego najbliższym otoczeniu. Zwierzęta, ktore
wychowujš młodych i zyjš w grupach społecznych, rownież sš uczone, jak
unikać niebezpieczeństw, i również ich zachowanie ma wplyw na bieg
zdarzeń w otoczeniu, ale w ich wychowaniu i w kształtowaniu się ich
zwierzęcej świadomości brakuje bogatej oprawy pojęciowej.

Z powodu bardzo ubogiego systemu pojęciowego, jakim posługujš sie
zwierzęta (należšce do 'społecznego' gatunku), nie jest mozliwe ani
ukształtowanie się psychicznie rozwinietej osoby, z jakš mamy do
czynienia w przypadku człowieka, ani nie jest możliwe ukształtowanie się
(u tych zwierzšt) przekonania, że świadomość wpływa na cokolwiek w
świecie fizycznym. Z kolei w przypadku człowieka, jego system
pojęciowego porozumiewania się - używany w poszczególnych grupach
społecznych, czy też używany w poszczególnych wyspecjalizowanych
dziedzinach wiedzy - nie jest jeszcze rozwinięty w wystarczajšcym
stopniu, aby pozwalał dostrzegać, jak wielki wpływ w życiu człowieka
odgrywajš pozory i brak wiedzy; po prostu, z powodu ograniczeń
pojęciowych (bo np. wiedza jednego osobnika stanowi zbyt mała część
wiedzy zgromadzonej przez ludzkość) pojedynczy człowiek (najczęściej)
nie jest w stanie jeszcze tego dostrzegać. Inaczej mówišc, gdy ktoś mówi
o istnieniu wolnej woli człowieka, to jest albo niedouczony i nie zna
działajšcych w przyrodzie i w życiu człowieka praw (nikogo tu nie
obrażam, stwierdzam tylko fakt), albo jest wyuczony w zbyt wšskiej
specjalności i również brakuje mu wiedzy, aby pojšć, co kieruje czynami
człowieka (tu również nie ma się o co obrażać, bo wiadomo, że
ograniczanie się tylko do jednej dziedziny wiedzy ogranicza horyzonty
myślowe).

Krótko mówišc, pojęcie wolnej woli jest pewnego rodzaju mirażem, który
wynika z niewłaściwej oceny psychicznych i fizycznych możliwości
człowieka. Tylko pomijajšc subtelne, ale niezwykle istotne oddzialywania
na organizm człowieka, które on odbiera jako pojawiajšce się "nie
wiadomo skšd" odczucia, wrażenia, myśli, można twierdzić, że ma on wolnš
wolę. I nie ma to wiele wspólnego z tym, czy zjawiska przebiegajš w
sposób deterministyczny czy indeterministyczny.

Pomimo że odmawiam tu człowiekowi posiadania wolnej woli, nie neguję
bynajmniej, że posiada on ogromne możliwości działania. Nie sš to jednak
jego osobiste - w naukowym, ścisłym znaczeniu - zdolności, ale
wynikajšce niejako z działania poprzez jego organizm, najogólniej rzecz
bioršc, "całego" wszechświata, w trochę węższym znaczeniu, całego
gatunku ludzkiego i jego intelektualnego dorobku. Człowiek działa i
przejawia wszelkie swoje cechy i zdolnosci tylko dzięki ukształtowaniu w
spoleczeństwie. Gdy to w pełni rozumie i działa, wyzbywajšc się
maksymalnie (jak to jest tylko możliwe) swoich 'egoistycznych' celów,
może dokonywać 'cudów', które dla współczesnej nauki sš niewyjaśnialne i
dla większości ludzi nieznane i niewyobrażalne. Przykładem tego mogš być
zjawiska i wyczyny powstajšce za przyczynš doświadczonych joginów.

Wszystkiego dobrego. Pinopa

Nie rezygnujcie z samodzielnego myslenia.
Zajrzyjcie na "strone pinopy": http://yoda.legnica.tpsa.pl/~pinopa.

@Ludzie to gaduly: Dzis wie (o czyms) jeden czlek, a za jakis czas -
wszyscy.@



› Pokaż wiadomość z nagłówkami


Zobacz także


1. Data: 2000-01-08 23:17:19

Temat: Odp: O wolnej woli... pomimo ze to pl.sci.fizyka :-) (nawiazanie do watku "W poszukiwaniu magii")
Od: "qkla" <q...@a...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

dobrzes pan trafil, bo tu sie od 2 dni z niektorymi tluke na ten temat.
Prosze mnie wspomoc.
qkla

Użytkownik Bogdan Szenkaryk <p...@y...legnica.tpsa.pl> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:3...@y...legnica.tpsa.pl...
: Skąd bierze się nierozwiązalny problem wolnej woli, tzn. niemożność
: udzielenia odpowiedzi, czy istnieje wolna wola, czy nie istnieje?
:
: Zacząć trzeba od tego, że problemu wolnej woli nie można rozwiązać, gdy
: nie zna się odpowiedzi na pytania: czym jest wolna wola i kiedy powstaje
: w psychicznym rozwoju człowieka, czym jest świadomość człowieka i kiedy
: ona powstaje. Celowo tu podkreślam, że chodzi o świadomość człowieka,
: czyli o twór psychiczny, którego konstrukcja bazuje na pojęciach. Wolna
: wola, o którą zazwyczaj nam chodzi, nie dotyczy bowiem ani zwierząt, ani
: niemowląt, chociaż one także posługuja się bardzo prostymi pojęciami.
:
: Świadomość człowieka jest czymś, o czym wiemy, że istnieje, bo po prostu
: mozna ją zdefiniować, np. tak jak to zrobilem powyżej (twór psychiczny,
: którego konstrukcja bazuje na pojęciach). Powstaje ona w ciągu wielu lat
: rozwoju człowieka, w trakcie jego dorastania i wychowania. Nie ma
: granicy określającej, że od tego to i tego wieku zaczyna sie istnienie
: człowieczej świadomości, a poniżej tego wieku to ludzka świadomość
: jeszcze nie istnieje. Świadomość ta rozwija się w miarę płynnie, wraz z
: przyswajaniem coraz to nowych pojęć i intelektualnym rozwojem. W różnych
: kulturach wprowadza się granicę wieku, powyżej którego człowieka uważa
: się za dojrzałego psychicznie i odpowiadającego już za swoje czyny,
: czyli dysponującego już w sposob dojrzały, jak niektorzy to nazywają,
: wolną wolą, ale nie o taką granicę tu chodzi.
:
: A czym jest ta wolna wola? Nikt glebiej nad tym się nie zastanawia.
: Poważny namysł nad tym zagadnieniem nie jest bowiem nikomu do niczego
: potrzebny. Pojęcie wolnej woli, gdy jest stosowane pomocniczo dla
: określania i regulowania stosunków w społeczeństwie, odnosi się do cechy
: charakteru człowieka i służy głównie do dyscyplinowania go w tym
: społeczeństwie. Ale przeciez społeczeństwo dyscyplinuje pojedynczego
: czlowieka niezaleznie od tego, czy będzie się (temu osobnikowi)
: przypisywać posiadanie wolnej woli czy tez nie, dyscyplinuje go bowiem
: niemal od narodzin, a tylko w niektorych kulturach wmawia się młodemu
: człowiekowi, że posiada wolną wolę. Podobną rolę pełni pojęcie wolnej
: woli, gdy służy do dyscyplinowania człowieka w wychowaniu religijnym.
:
: Wolną wolę człowieka można (do pewnego stopnia) identyfikować z jego
: świadomością, rozumianą jako odczuwanie (odbieranie) obrazu otaczającego
: świata, w połączeniu z utożsamianiem się jego psychiki z własną powłoką
: cielesną, którą to świadomość uważa się za 'sprawcę czynów'. Stopień i
: sposób tego utożsamiania się oraz (posiadana przez tego osobnika) wiedza
: o świecie mogą przyczynić się, że w pewnych warunkach łatwo jest mu
: wmówić, że dysponuje wolną wolą. Przecież nieraz slyszał, że np. jest
: mądrym dzieckiem (mądrym młodzieńcem) i zdaje sobie sprawę z różnych
: niebezpieczeństw, które czyhają w otaczającym świecie. Powinien tego
: wszystkiego unikać, bo inaczej może ponieść szkodę. Dziecko
: (młodzieniec) unikało niebezpieczeństw i np. uważnie przechodziło przez
: jezdnie.
:
: Dzięki pojęciowemu porozumiewaniu sie i bogatej oprawie pojęciowej (w
: postaci opisu) sytuacji, postepowanie dziecka (młodzieńca) połączone
: jest z kształtowaniem się w jego świadomości przekonania o zdolności
: kierowania swoimi czynami oraz przekonania, ze od tych czynów zależy co
: najmniej bieg zdarzeń w jego najbliższym otoczeniu. Zwierzęta, ktore
: wychowują młodych i zyją w grupach społecznych, rownież są uczone, jak
: unikać niebezpieczeństw, i również ich zachowanie ma wplyw na bieg
: zdarzeń w otoczeniu, ale w ich wychowaniu i w kształtowaniu się ich
: zwierzęcej świadomości brakuje bogatej oprawy pojęciowej.
:
: Z powodu bardzo ubogiego systemu pojęciowego, jakim posługują sie
: zwierzęta (należące do 'społecznego' gatunku), nie jest mozliwe ani
: ukształtowanie się psychicznie rozwinietej osoby, z jaką mamy do
: czynienia w przypadku człowieka, ani nie jest możliwe ukształtowanie się
: (u tych zwierząt) przekonania, że świadomość wpływa na cokolwiek w
: świecie fizycznym. Z kolei w przypadku człowieka, jego system
: pojęciowego porozumiewania się - używany w poszczególnych grupach
: społecznych, czy też używany w poszczególnych wyspecjalizowanych
: dziedzinach wiedzy - nie jest jeszcze rozwinięty w wystarczającym
: stopniu, aby pozwalał dostrzegać, jak wielki wpływ w życiu człowieka
: odgrywają pozory i brak wiedzy; po prostu, z powodu ograniczeń
: pojęciowych (bo np. wiedza jednego osobnika stanowi zbyt mała część
: wiedzy zgromadzonej przez ludzkość) pojedynczy człowiek (najczęściej)
: nie jest w stanie jeszcze tego dostrzegać. Inaczej mówiąc, gdy ktoś mówi
: o istnieniu wolnej woli człowieka, to jest albo niedouczony i nie zna
: działających w przyrodzie i w życiu człowieka praw (nikogo tu nie
: obrażam, stwierdzam tylko fakt), albo jest wyuczony w zbyt wąskiej
: specjalności i również brakuje mu wiedzy, aby pojąć, co kieruje czynami
: człowieka (tu również nie ma się o co obrażać, bo wiadomo, że
: ograniczanie się tylko do jednej dziedziny wiedzy ogranicza horyzonty
: myślowe).
:
: Krótko mówiąc, pojęcie wolnej woli jest pewnego rodzaju mirażem, który
: wynika z niewłaściwej oceny psychicznych i fizycznych możliwości
: człowieka. Tylko pomijając subtelne, ale niezwykle istotne oddzialywania
: na organizm człowieka, które on odbiera jako pojawiające się "nie
: wiadomo skąd" odczucia, wrażenia, myśli, można twierdzić, że ma on wolną
: wolę. I nie ma to wiele wspólnego z tym, czy zjawiska przebiegają w
: sposób deterministyczny czy indeterministyczny.
:
: Pomimo że odmawiam tu człowiekowi posiadania wolnej woli, nie neguję
: bynajmniej, że posiada on ogromne możliwości działania. Nie są to jednak
: jego osobiste - w naukowym, ścisłym znaczeniu - zdolności, ale
: wynikające niejako z działania poprzez jego organizm, najogólniej rzecz
: biorąc, "całego" wszechświata, w trochę węższym znaczeniu, całego
: gatunku ludzkiego i jego intelektualnego dorobku. Człowiek działa i
: przejawia wszelkie swoje cechy i zdolnosci tylko dzięki ukształtowaniu w
: spoleczeństwie. Gdy to w pełni rozumie i działa, wyzbywając się
: maksymalnie (jak to jest tylko możliwe) swoich 'egoistycznych' celów,
: może dokonywać 'cudów', które dla współczesnej nauki są niewyjaśnialne i
: dla większości ludzi nieznane i niewyobrażalne. Przykładem tego mogą być
: zjawiska i wyczyny powstające za przyczyną doświadczonych joginów.
:
: Wszystkiego dobrego. Pinopa
:
: Nie rezygnujcie z samodzielnego myslenia.
: Zajrzyjcie na "strone pinopy": http://yoda.legnica.tpsa.pl/~pinopa.
:
: @Ludzie to gaduly: Dzis wie (o czyms) jeden czlek, a za jakis czas -
: wszyscy.@
:
:
:


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


 

strony : [ 1 ]


« poprzedni wątek następny wątek »


Wyszukiwanie zaawansowane »

Starsze wątki

Re: Mensa i testy na inteligencję...
Re: Mensa i testy na inteligencję...
Re: nie?miało?ć, zamykanie się w sobie, apelacja
Odp: samotnosc ad. milosc
Odp: KOCHAC KOGOS

zobacz wszyskie »

Najnowsze wątki

Senet parts 1-3
Chess
Dendera Zodiac - parts 1-5
Vitruvian Man - parts 7-11a
Vitruvian Man - parts 1-6

zobacz wszyskie »