Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
-for-mail
From: "Sky" <s...@o...pl>
Newsgroups: pl.rec.gry.komputerowe,pl.sci.psychologia
Subject: Odstresuj się, odcham...pograj...
Date: Mon, 5 Nov 2007 22:34:57 +0100
Organization: Onet.pl
Lines: 47
Message-ID: <fgo29q$hn7$1@news.onet.pl>
Reply-To: "Sky" <s...@o...pl>
NNTP-Posting-Host: un-158-228.domainunused.net
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1194298491 18151 89.107.158.228 (5 Nov 2007 21:34:51 GMT)
X-Complaints-To: u...@n...onet.pl
NNTP-Posting-Date: Mon, 5 Nov 2007 21:34:51 +0000 (UTC)
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2600.0000
X-Sender: cDWZk+9QRaMyB91BmE8Mxw==
X-Antivirus-Status: Clean
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2600.0000
X-Antivirus: avast! (VPS 000755-0, 2007-07-09), Outbound message
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.gry.komputerowe:703565 pl.sci.psychologia:386265
Ukryj nagłówki
Gra komputerowa redukuje poziom stresu...[niby noc nowego...a jednak]
"Gra komputerowa, zaprojektowana przez kanadyjskich naukowców, pomaga w
zredukowaniu poziomu hormonu stresu, kortyzolu - informuje serwis Medical
News Today.
Jak zapewniają naukowcy, gra pomaga w złagodzeniu fobii społecznej, poprzez
zmianę jej postrzegania, oraz w odbudowaniu poczucia pewności siebie. O
swoich badaniach naukowcy piszą na łamach najnowszego numeru "Journal of
Personality and Social Psychology".
- Wiedzieliśmy, że można zaprojektować taką grę, która pozwoli ludziom na
ćwiczenie nowych form postrzegania relacji społecznych. Zaskoczyło nas
jednak, jak wielki wpływ miały gry zaprojektowane w laboratorium na
stresujące sytuacje w realnym życiu - mówi psycholog, prof. Mark Baldwin z
McGill University. Psycholodzy zaprojektowali serię gier, które stawiają
przed graczem zadania będące odpowiednikiem codziennych relacji społecznych.
Zmuszają jednak do ćwiczenia się w koncentracji na pozytywnych stronach
różnych sytuacji i zdarzeń oraz na związanych z tym emocjach. Gracze uczą
się, żeby nie myśleć o swoich negatywnych uczuciach i obawach związanych z
krytyką ze strony innych ludzi.
Jak wyjaśniają naukowcy, gry te oparte są na założeniu, że nasz codzienny
stres związany jest z tym, jak postrzegamy otaczający nas świat i że emocje
wynikają z naszego nastawienia poznawczego.
Jedna z gier polega na kliknięciu tak szybko, jak to możliwe, na
uśmiechniętą twarz, która pojawia się na ekranie pośród wielu
niezadowolonych twarzy. Zdaniem naukowców, dzięki wielokrotnemu powtarzaniu,
uczymy się za sprawą tej gry skupiać swój umysł na pozytywnych aspektach
życia społecznego.
Badani grali codziennie rano przez tydzień. Kwestionariusze na temat stresu
i samooceny poświadczały poprawę ich stanu emocjonalnego. Ponadto, okazało
się, że zmniejszeniu o 17 procent uległ u nich poziom hormonu stresu,
kortyzolu.
- Można znaleźć wiele możliwych zastosowań tego typu gier. Począwszy od
pomocy ludziom w radzeniu sobie z lękiem społecznym w sytuacjach wystąpień
publicznych czy poznawania nowych ludzi, aż po pomaganie sportowcom w
koncentracji na zadaniu, które mają wykonać, a nie na obawach, że źle
wypadną - wyjaśnia Baldwin."
http://wiadomosci.onet.pl/1634406,16,gra_komputerowa
_redukuje_poziom_stresu,
item.html
|