[P] kulki karmelowe

1. Data: 2003-05-16 10:42:18

Temat: [P] kulki karmelowe
Od: " zosia" <p...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

przpomniało mi się; wczoraj zrobiłam ponownie, są naprawdę wspaniałe:

KULKI KARMELOWE (Kinga Błaszczyk Wójcicka, gazeta wyborcza)

"Składniki:

50 g orzechów laskowych,
100 g wiórków kokosowych,
1/3 kostki masła,
szczypta cynamonu,
1/2 szkl. cukru,
1 opakowanie cukru waniliowego,
2 szkl. mleka w proszku

Orzechy wysyp na blaszkę do pieczenia i wstaw do nagrzanego do 160 st. C
piekarnika na około 10 minut, aż staną się złote, a skórka zacznie
odchodzić. Wyjmij z piekarnika, ostudź i obetrzyj skórkę. Ja biorę po parę
orzechów pomiędzy obie dłonie i mocno trę. Wtedy skórka sama odchodzi,
wystarczy tylko parę razy dmuchnąć. Masło roztop w rondlu o grubym dnie,
wsyp cukier. Cały czas mieszaj. Powoli nastąpi proces karmelizacji, czyli
cukier zacznie się rozpuszczać i ciemnieć, aż zrobi się brązowy. Musisz
uważać, aby go nie przypalić - wtedy mieszanina w garnku zaczyna gorzko
pachnieć i dymić i już nie nadaje się do niczego. Gdy cukier zbrązowieje,
dodaj szczyptę cynamonu i cukier waniliowy, zamieszaj i wlej 1/2 szklanki
wody. Uważaj przy tym, bo mieszanina w garnku zacznie gwałtownie strzelać i
kipieć, a to dlatego, że pod wpływem oziębienia wodą karmel wytrąci się i
stwardnieje. Trzeba go teraz gotować, aż znowu się rozpuści. Zakończ
gotowanie, kiedy w garnku będzie już tylko gęsty ciemnobrązowy płyn bez
żadnych grudek o przyjemnym karmelowym zapachu. Pozostaw płyn do
wystygnięcia, a potem wsyp do niego mleko w proszku i zmiksuj. Otrzymasz
gęstą masę, którą należy odstawić na parę godzin, aby stężała. Ulep z niej
kulki o średnicy około 3 centymetrów i każdą obtocz w wiórkach kokosowych, a
w środek wciśnij orzeszek."