Patelnia zeliwna

1. Data: 2002-01-09 11:37:15

Temat: Re: Patelnia zeliwna
Od: "Wlodzimierz Macewicz" <w...@i...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy moge siebie zacytowac? oto post, o ktorym wspominasz, z maja tego
roku:

> roznica?) patelni. 10 lat temu "doszly" mi 3 zelazne patelnie mojego

zeliwo to stop zelaza z weglem, ma dobre wlasciwosci ,,lejne'' -- dobrze
robi sie odlewy,
jest twarde i kruche, ciezko sie spawa (ale zalezy to od ilosci wegla), nie
odksztalca sie w wysokiej temperaturze.
Patelnie zelazne (zwlaszcza cienkie) z czasem maja wybrzuszone dno.

> meza. Wszystkie sa swietne. Na wszystkich mozna robic nalesniki, nawet
> pierwszy nalesnik sie udaje. Maja nagar, sa czarne od spodu, zawsze po

wspomniany nagar to jest wlasnie to -- lepsze niz teflon, ale niestety
przyrasta powoli
przy prawidlowym uzywaniu. (nagar od spodu nie jest konieczny ;-)

Mam patelnie pokryta jakims dziabelstwem tytanowo/krzemowym (o grubym dnie)
i sobie chwale.

Ostatnio kupilismy garnek zeliwny do zapiekania (stosunkowo cienki) i nie
sprawdzil sie przy
pieczeniu na kuchni, krolik sie przypalil od spodu. Ale w piekarniku powinno
byc OK.

pozdrawiam WM

1. Data: 2002-01-09 18:04:59

Od: <n...@m...ch> szukaj wiadomości tego autora

> A GDZIE TO cudo nabylaś???

I czy ktos wie moze jak to sie nazywa po francusku?

Kalina

1. Data: 2002-01-10 04:52:12

Od: "FeLicja (Kasia)" <I...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

n...@m...ch wrote:

> I czy ktos wie moze jak to sie nazywa po francusku?
>
> Kalina

Na mojej obok nazwy angielskiej byla nazwa francuska:
LE GRILL EN FONTE
I tylko tyle tam bylo po francusku ;)
Kasia

1. Data: 2002-01-10 04:54:15

Od: "FeLicja (Kasia)" <I...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

brimpke wrote:

> rdza,

> Sek w tym ze wok jest zeliwny
> Daga

Wiec pewnie lepiej potraktuj go tak, jak zeliwna patelnie. Jak pisal Art -
mycie tylko w goracej wodzie, bez plynu i zadnych drapaczy, mozna troche
delikatna szczoteczka przejechac, tak przynajmniej w mojej instrukcji jest
napisane. Wysuszyc dokladnie, naoliwic i odstawic.
Kasia

1. Data: 2002-01-11 06:27:26

Od: "FeLicja (Kasia)" <I...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

Art(Gruby) wrote:

> Dno patelni jest czarne , troche blyszczace , prawie nic do niego nie
> przywiera i juz nie rdzewieje...

Czyli jezeli teraz wszystko przywiera, to znaczy sie ze tak powinno byc? W
instrukcji do mojej patelni napisane bylo by uzywac ja tylko na srednim
ogniu, wiec mysle, ze to nie od ognia tak sie przywiera, prawda?
A wlasnie tak przy okazji, jest tego jakas szczegolna przyczyna?

> za mna "chodzi" ostatnio stalowa patelnia ,
> srednio gleboka w miare lekka - wlasnie do nalesnikow i paelli...

Tez przygladalam sie takim patelniom. Podobaja mi sie z firmy All-Clad, ale
nie stac mnie jeszcze na takie slicznosci ;)

;)

> pamietaj zeby dzieci do lat 10 nie bylo w kuchni ;-))))

Juz zapisalam ;)

> [...]
> i innymi przyprawami spryskaj oliwa. W miedzyczasie rozgrzej piekarnik
> na maksa , wlej troche oliwy na patelnie coby nic nie przywarlo, poloz
> ziemniaki ile sie zmiesci ( na mojej patelni 2 srednie) posyp
> parmezanem lub innym twardym i ostrym serem i wluz patelnie do
> piekarnika na ok 10 -15 min. albo do momentu kiedy ziemniaczki sie
> zarumienia ... inna wersja to przygotowac ziemniaki jak powyzej i
> zasmazyc je z jednej strony (bez mieszania) az chrupko zlociste a
> nastepnie wlozyc patelnie do brojlera na 5-10 min poczym podsypac

Przeczytalam wpierw, ale nie zwrocilam uwagi na szczegoly, a pozniej
improwizowalam w kuchni bez zagladania do postu i wyszlo bardzo smaczne.
Mezowi tez smakowalo, a gdy zabral ze soba resztke do pracy to ciagle sie go
ktos pytal co to tak ladnie pachnie ;)
Dzieki za Twoja pomoc
Kasia

> Art.(Gruby)
> "I love work;it fascinates me;I can sit and watch it for hours."

Mojego taty ulubione powiedzonko :)

1. Data: 2002-01-11 06:28:26

Od: "FeLicja (Kasia)" <I...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

Monisiatko wrote:

> A GDZIE TO cudo nabylaś???
> Monisiatko

Podejrzewam, ze chodzi Ci o Polske. Niestety nie mam pojecia, gdzie mozna
dostac taka patelnie w kraju.

Kasia

1. Data: 2002-01-11 06:29:46

Od: "FeLicja (Kasia)" <I...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett wrote:

> [...]
>
> 20 lat temu kupilam zestaw 3 zelaznych (czy zeliwnych - czy jest
> roznica?) patelni. 10 lat temu "doszly" mi 3 zelazne patelnie mojego

Widzisz, tak cos mi sie zdawalo, ze masz wiecej niz jedna patelnie,
zapomnialam tylko, ze WSZYSTKIE sa zeliwne ;))
Dzieki
Kasia

1. Data: 2002-01-11 16:32:39

Od: "Art(Gruby)" <j...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 11 Jan 2002 01:27:26 -0500, "FeLicja (Kasia)"
<I...@n...net> wrote:

> [...]
>ogniu, wiec mysle, ze to nie od ognia tak sie przywiera, prawda?
>A wlasnie tak przy okazji, jest tego jakas szczegolna przyczyna?

Mnie czasami tez przywiera ;-)))
Ja robie tak - rozgzewam patelnie dosc dobrze jak juz rozgrzana to
wlewaw oliwe skrecam gaz gdzies do 2/3 czasami do polowy i
smaze.czasami po wlozeniu miesa musze podkrecic ogien troche (na
chwile az temperatura sie wyrowna) Na poczatku smazenia wyglada jakby
wszystko bylo przyklejone ale po paru minutach zaczyna ladnie
odchodzic...
ciach

No to klub mozemy otworzyc...:-)))

Art (Gruby)