Piernik - pytam

1. Data: 2004-12-10 17:15:19

Temat: Piernik - pytam
Od: "batory" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kucharka, jak sądzę ze mnie niezła, niestety do ciast jakoś nie mam reki.
Nie powiem, żebym nie próbowała, ale po wielu niepowodzeniach zraziłam się.
Ale teraz, ponieważ na święta będzie u nas gościł mój zupełnie nowiutki zięć
to chciałabym zrobić piernik (na drożdżowe się jednak nie porwę). No i
odnalazłam kajecik z przepisami mojej Mamy, niestety ząb czasu nadgryzł go
akurat na pierniku. Ocalało tyle, że ma być 1/4 kg mąki pszennej i 1/4
żytniej, szklanka cukru, szklanka miodu, 4 jaja, kostka masła, 1/2 szklanki
mleka i chyba soda, bo ostało się ...czyszczanej. Ile tej sody? I chyba
jakaś przyprawa do piernika, a jeśli nie to jaka kompozycja przypraw? I czy
ta żytnia maka to może być razowa, bo tylko taka jest w sklepie?
Dziękuję, pozdrawiam - Agnieszka

1. Data: 2004-12-10 17:58:04

Temat: Re: Piernik - pytam
Od: "Basiek" <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> czy
> ta żytnia maka to może być razowa, bo tylko taka jest w sklepie?

Niestety z tym przepisem Ci nie pomogę, bo nie mam za bardzo doświadczenia z
mąką żytnią (jestem dopiero w fazie eksperymentów z tą mąką), ale podam Ci
mój ulubiony sprawdzony wielokrotnie przepis na pyszny, wilgotny piernik,
który piekę co roku tylko i wyłącznie na Święta.
Oto on:

1/2 kg gotowanych ziemniaków
1/2 kg mąki
1/2 kg miodu
0,375 kg cukru
1 łyżeczka przyprawy piernikowej
2 jajka
2 łyżeczki sody oczyszczonej
25 dkg tłuszczu

Miód rozpuścić na ciepło z cukrem (najpierw wlać miód, potem cukier, bo się
skarmelizuje).
Lekko skarmelizować. Dodać tłuszcz.
Gotowane ziemniaki (porządnie ugniecione) podlewać stopniowo roztopionym
miodem i tłuszczem rozcierając.
Lekko ostudzić, potem dodać resztę składników.
Wstawić do nierozgrzanego piekarnika.
Piec w 180 - 190 stopni około 35 minut.

Pozdrawiam serdecznie.
Barbara.

1. Data: 2004-12-10 18:36:37

Od: "Kasia Mikołajczyk" <Kasia.Mikolajczyk@USUŃ-TObiuro.ceti.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basiek" <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> napisał w
wiadomości news:cpco3i$gko$1@opal.icpnet.pl...
> 1/2 kg gotowanych ziemniaków
> [...]
[ciach]
> Wstawić do nierozgrzanego piekarnika.
> Piec w 180 - 190 stopni około 35 minut.

Mam takie pytania:
1. W jakich (rozmiarowo, tak mniej więcej) foremkach i ilu pieczesz ten
piernik?
2. Czas pieczenia - 35 minut - to od momentu nagrzania się piekarnika do
wymaganych 180 stopni, tak?

Dzięki z góry za rozwianie wątpliwości!
Kasia

1. Data: 2004-12-10 20:15:41

Od: "Basiek" <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> 1. W jakich (rozmiarowo, tak mniej więcej) foremkach i ilu pieczesz ten
> piernik?

Zazwyczaj piekę z 1,5 porcji i wlewam do formy prostokątnej 25 cm x 35 cm.
Piernik wyrasta dość konkretnie, więc czasami resztę ciasta wlewam do małej
keksówki. Generalnie wolę zawsze zostawić kilka cm od góry, żeby się nic nie
wylało.

> 2. Czas pieczenia - 35 minut - to od momentu nagrzania się piekarnika do
> wymaganych 180 stopni, tak?

Od wstawienia do piekarnika, ale ja zawsze robię próbę patyczka nie patrząc
za bardzo na czas. Tym bardziej, że piekę zawsze z półtorej porcji, więc
musi siedzieć w piecu nieco dłużej.

Pozdrawiam serdecznie.
Barbara.

1. Data: 2004-12-10 21:00:12

Od: "Gerbil" <m...@N...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "batory" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
czy
> ta żytnia maka to może być razowa, bo tylko taka jest w sklepie?

Witaj, ja do podobnego przepisu stosuje 1,5 łyżeczki sody (raczej czubatej),
na oko brakuje mi przyprawy piernikowej i kakao (5 łyżek z czubkiem tego z
wiatrakami).
Przyprawa składa się: cynamon, imbir, gałka muszkatołowa, goździki, pieprz
czarny, kardamon. Ja dodaję jeszcze troszkę soku z pomarańczy (ok. 3 łyżek)
i kilka ślwek wędzonych jako bakalie.
Mąkę można w całości zastąpić pszenną.
pozdrawiam
piernikowo zakręcona Gerbil :P

1. Data: 2004-12-12 09:10:49

Od: "batory" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Baardzo ślicznie dziękuję. Ale jeszcze jedno. Coś mi świta (ale nie jestem
pewna), że Mama robiła ten piernik sporo przed świętami żeby dojrzał. To
może go dziś zrobić? Bo czas mam, a nastepnym razem będę miła w przyszłą
niedzielę.
Pozdrawiam - Agnieszka

Zgubilem strone
gdzie ten przepis?-pierniczki Anki?