Półpasiec-jak bardzo zakaźny?

1. Data: 2003-09-27 20:49:13

Temat: Półpasiec-jak bardzo zakaźny?
Od: "dAgUTkA" <d...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie,
mam pytanko, dla mnie, laika w tej dziedzinie, istotne, dla znawców może
śmieszne. Półpasiec jest chorobą zakaźną, to wiem, ale czy można się nią
zarazić po wejściu do domu, w którym dzień wcześniej przebywała osoba chora?
A np. po tygodniu? Odwołałam wizytę z moim 4 - miesięcznym synkiem i czuję,
że słusznie, ale jak jest na prawdę? Może ktoś wie?
dAgUTkA i Wiktor (4 miesiące i 3 dni)

2. Data: 2003-09-27 21:01:51

Temat: Re: Półpasiec-jak bardzo zakaźny?
Od: "r...@o...pl" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

dAgUTkA wrote:

> [...]
> chora? A np. po tygodniu? Odwołałam wizytę z moim 4 - miesięcznym synkiem
> i czuję, że słusznie, ale jak jest na prawdę? Może ktoś wie?

Półpasiec jest wywoływany przez tego samego wirusa który powoduje ospę
wietrzną. Jeśli zarazisz się ospą, to zakażenie może przejść w formę
latentną, czyli krótko mówiąc przechodzi do nerwów i tam się "ukrywa". W
pewnych warunkach może się ponownie uaktywnić (ale nie zawsze do tego
dochodzi) i wtedy wywołuje półpaśca. Generalnie, od osoby chorej na
półpaśca można zarazić się ospą wietrzną, ale raczej nie półpaścem, bo żeby
pojawiły się jego objawy trzeba się wirusem zarazić już wcześniej, zaś to
wcześniejsze zakażenie skutkuje ospą.

--
pzdr
tomek

3. Data: 2003-09-27 21:18:05

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 27 Sep 2003, dAgUTkA wrote:

> zarazić po wejściu do domu, w którym dzień wcześniej przebywała osoba chora?
> A np. po tygodniu? Odwołałam wizytę z moim 4 - miesięcznym synkiem i czuję,
> że słusznie, ale jak jest na prawdę? Może ktoś wie?

jak jest 4-miesieczny synek to wieksze ma szanse zarazic sie ospa
wietrzna a to ten sam wirus. Wirus jest wszedzie jak powiedzial
parafrazujac Camusa, ktory powiedzial to w odniesieniu
do innej (grozniejszej, na szczescie juz nie wystepujacej)
choroby. Chyba slusznie ALE przed zarazeniem sie go ospa
wietrzna moze sie go nie dac uchronic. Na szczescie zazwyczaj
dzieci przechodza ta chorobe lagodniej. Moje dzieci wiele
takich chorob przeszly ...

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl