Pomidory - czy to zaraza?

1. Data: 2001-07-27 12:20:08

Temat: Pomidory - czy to zaraza?
Od: "Moniq" <m...@p...gliwice.sdi.tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej.
Co to jest: ciemne (prawie czarne) miejsca na liściach i łodygach pomidorów,
może to nadmiar wody (ostatni trochę pada :)))?
Na owocach nie ma nic (tzn. żadnych skaz). Oczywiście wszystkie jeszcze są
zielone.

Co robić:
1. Wyciąć w pień
2. Zerwać zielone i zrobić pyszniutki dżem pomidorowy
3. Nawalić chemii i wyrzucić jak już będą czerwone :)))

Moniq

2. Data: 2001-07-27 14:47:46

Temat: Re: Pomidory - czy to zaraza?
Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Moniq" <m...@p...gliwice.sdi.tpnet.pl> wrote in message
> Co robić:
> 1. Wyciąć w pień
> 2. Zerwać zielone i zrobić pyszniutki dżem pomidorowy
> 3. Nawalić chemii i wyrzucić jak już będą czerwone :)))

4. Nic nie robic, poczekac az beda czerwone, nie wyrzucac tylko zjesc?

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

3. Data: 2001-07-27 22:02:29

Od: f...@q...pl (Faber) szukaj wiadomości tego autora

4. Data: 2001-07-28 12:44:03

Od: "Moniq" <m...@p...gliwice.sdi.tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> solaninę w dużych ilościach. A może to nie była solanina, bo dawno o tym
> czytałam, w każdym razie coś niestety niejadalnego. Chyba, ża autor

Straszył, jeszcze żadnych objawów czegokolwiek nie zaobserwowałam ani u mnie
ani u chłopa (oprócz typowych chorób śląska)

Moniq

5. Data: 2001-07-28 20:29:07

Od: f...@q...pl (Faber) szukaj wiadomości tego autora

To chyba jednak była solanina: "silnie trujący glikozyd należacy do saponin.
Występuje m.in. w pędach ziemniaka, pomidora i psianki czarnej. Po spożyciu
kiełkujących ziemniaków może spowodować zatrucie."
Pewnie nie ma jej w dżemie aż tyle, żeby zwaliło z nóg, ale po co sobie
aplikować nawet trochę. Sama kiedyś przyrządzałam pyszne konfitury z
zielonych pomidorów, ale solanina odebrała mi na nie apetyt. Teraz jemy już
tylko dojrzałe pomidorki.
Pozdrawiam - Danusia

6. Data: 2001-07-28 21:41:12

Od: "Moniq" <m...@p...gliwice.sdi.tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Faber" <f...@q...pl> napisał w wiadomości
> [...]
spożyciu
> kiełkujących ziemniaków może spowodować zatrucie."

Tylko pędach czy w zielonych owocach też?
jest w końcu pewna niewielka różnica.

7. Data: 2001-07-28 22:57:41

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "Faber" <f...@q...pl> napisał w wiadomości
> saponin.
> spożyciu
>
> Tylko pędach czy w zielonych owocach też?
> jest w końcu pewna niewielka różnica.

Krotkie poszukiwanie nie przynioslo zadnych ostrzezen przed
zielonymi pomidorami. Poniewaz Amerykanie sa w takich sprawach
bardzo ostrozni, podejrzewam, ze solaniny w nich nie ma. Zanalzlem
za to ostrzezenia, ze solanina jest w korzeniach i lisciach pomidorow.
No i oczywiscie w zielonych ziemniakach.

Pozdrowienia,
Michal

8. Data: 2001-08-02 16:52:58

Od: f...@q...pl (Faber) szukaj wiadomości tego autora

Tak na 100% to nie wiem, czy w owocach też. Może dałoby się to gdzieś
autorytatywnie sprawdzić, żeby wiedzieć na pewno? Bo te konfiturki, to
pyszne były... -)))
Pozdrawiam - Danusia

> [...]

za to ostrzezenia, ze solanina jest w korzeniach i lisciach pomidorow.
No i oczywiscie w zielonych ziemniakach.

www.ochrona roślin
powódź
Wróciłam i się pochwalę
Ceanothus