Prosba o pomoc w doborze roslin na skarpe

1. Data: 2004-09-23 13:09:56

Temat: Prosba o pomoc w doborze roslin na skarpe
Od: "MS" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie,
Na stronie

http://republika.pl/ms_skarpa/

umiesiclem zdjecia skarpy wokol tarasu. Prosze o pomoc w doborze roslin.
Na tarasie bedzie stala pergola w zwiazku z tym przy samym brzegu tarasu
planuje posadzic pnacza.
Czy po zasadzeniu roslin przykryc reszte ziemi folia i zasypac korą?

Myslalem rowniez o posianiu w niektorych czesciach skarpy traw ozdobnych.

Pozdrawiam i niecierpliwie czekam na uwagi

Pozdrawiam

Mateusz

2. Data: 2004-09-24 14:01:47

Temat: Re: Prosba o pomoc w doborze roslin na skarpe
Od: Freesia <F...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 23.09.2004, o godzinie 15.09.56, na pl.rec.ogrody, MS napisał(a):

Witaj,

Jeśli pergola ma być solidna i górująca nad całością założenia to propunuję
jako pnącze (silnie rosnący i "ciężki") złotokap. Będzie ładnie komponował
się z czerwonym tarasem. Jeśli natomiast ma być tylko ozdobą i cienia ma
być nie wiele, to proponuje odmiany silnie rosnących powojników.
Sadzenie roślin tzw. plamami będzie dawało efekt uporządkowania i ładu. I
tak proponuję zagospodarować niższy taras. Tu propunuję gatunki karłowych
sosen (Pinus mugo 'Zundert' - odm. złota, Pinus mugo 'Winer Gold'), nisko
płożących jałowców (karłowych)o niebieskim zabarwieniu igieł, a także
niższe odmiany iglaków. By taras nie wyglądał ponuro można zasadzić
powojniki, które doskonale rosną na podporach z niskich iglaków. Iglaki
wyglądają jakby posiadały kwiaty.
Dla tych co nie lubią wprowadzać dużej ilości iglaków, proponuję tawuły.
Jest w tej chwili duży wybór na rynku odmian Spirea japonica (od niskich,
obsypanych drobnymi kwiatuszkami, po wyższe odmainy o zabarwieniu kwiatów
od różowego po ciemno purpurowe). "Monotonię tawuł" można przełamać płożącą
roślinnością kwitnącą np. Cormus canadensis, Vinca major 'Variegata'.

Ewentualności jest ogromna liczba, tak jak duży jest wybór roślin. W
projektowaniu nie wolno zapomnieć w jakich warunkach roślinność będzie
bytować. Dlatego tak ważną rolę odgrywa tu nasłonecznienie, rodzaj gleby i
warunki wodne (wilgotność podłoża), które uzależnione są między innymi od
rodzaju gleby.

Trawy ozdobne to też dobry pomysł. Jest teraz moda na tzw. suche rzeczki.
Są to kamyczki i kamienie usypane w taki sposób, że tworzą koryto rzeczki.
Tak uformowaną skarpę obsadzamy roślinnością, która imitować będzie wodną
(i tu trawy, irysy i inne).

Musisz podać więcej szczegółów. Co Ci się podoba, jakie rośliny lubisz, czy
mają to być rośliny dla ludzi zapracowanych, którzy nie mogą wiele czasu
poświęcać na ich uprawę.

Napisz jaką roślinność lubisz i jaki efekt chciałbyś uzyskać, to napisze Ci
kilka gatunków roślin, które warto mieć w ogrodzie ze względu na swoją
urodę.

*Freesia*
/Krytykować może każdy głupiec i wielu z nich to robi/
- Winston Churchil

3. Data: 2004-09-24 16:50:44

Od: Marta Góra <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Freesia napisał:

> "Monotonię tawuł" można przełamać płożącą
> roślinnością kwitnącą np. Cormus canadensis, Vinca major 'Variegata'.

<rotfl>

Ale nie mogłam się powstrzymać:-)
Musisz mieć niezłe poczucie humoru by doradzać akurat te rośliny
początkujacemu ogrodnikowi tylko na podstawie zdjęć.

No i oczywiście cornus a nie cormus.

> [...]
> warunki wodne (wilgotność podłoża), które uzależnione są między innymi od

I oczywiście mrozoodporność.

I może od tego trzeba było zaczać dyskusję?
Od pytania o warunki?

Pozdrawiam
Marta

PS. Jeśli masz za dużo c.canadensis chętnie wymienię na coś innego.

4. Data: 2004-09-24 18:15:02

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No i oczywiście cornus a nie cormus.

Ewentualnie corpus.

> Pozdrawiam
> Marta

Pozdrawia wykwintnie boletus

5. Data: 2004-09-24 19:20:26

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "boletus" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

| Ewentualnie corpus.

Parę osób upominało się o corpus delicti pewnego ogródka, niestety bez
odzewu:-(

Vinca major na skarpie to niezbyt udany pomysł (ale jestem delikatna!).

Pozdrawiam, Basia.

6. Data: 2004-09-24 19:26:16

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Freesia" <F...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

| Może płożące Cię rozśmieszyły, choć nie wiem czemu. Akurat te
| wymienione są także łatwe w uprawie. W sam raz do podsadzania krzewów.
| Wymienione Cornus i Vinca lubią podłoże wilgotne i to może być niewielki
| problem, jeśli jest tam ziemia bardzo przepuszczalna.

| Oczywiście też.

Tawuły to doskonały pomysł, natomiast te płożące...Cornus jest dość trudno
dostępny i niełatwy w uprawie, nie rozmnaża się też wystarczająco szybko.
Natomiast Vinca major 'Variegata' to roślina, która w moim ciepłym miejskim
ogródku rośnie w zacisznym, osłoniętym kątku, a mimo to przemarza prawie co
zimę, i zanim znów się zrobi dekoracyjna, to pół sezonu mija. Nie wyobrażam
jej sobie na skarpie. Natomiast Vinca minor - jak najbardziej. I wilgotnego
podłoża nie potrzebuje.

Pozdrawiam, Basia.

7. Data: 2004-09-24 19:29:49

Od: Freesia <F...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

napisał(a):

> <rotfl>
>
> Ale nie mogłam się powstrzymać:-)
> Musisz mieć niezłe poczucie humoru by doradzać akurat te rośliny
> początkujacemu ogrodnikowi tylko na podstawie zdjęć.

Ale... dlaczego się śmiejesz? Tawuły japońskie są proste w uprawie, nawet
dla początkującego. Nie mają szczególnych wymagań glebowych, ani co do
światła (słońce lub półcień), nie wymagają szczególnej pielęgnacji (cięcie
wiosną, od ziemi 30 cm i to niekoniecznie, tniemy jeśli chcemy zwiększyć
kwitnienie), ładnie kwitną. Nie znam osoby, która miała z nimi jakieś
problemy. Może płożące Cię rozśmieszyły, choć nie wiem czemu. Akurat te
wymienione są także łatwe w uprawie. W sam raz do podsadzania krzewów.
Wymienione Cornus i Vinca lubią podłoże wilgotne i to może być niewielki
problem, jeśli jest tam ziemia bardzo przepuszczalna. Na ogół jednak skarpy
usypane w ogrodzie posiadają żyzną glebę (gospodarze o to dbają :)).

> No i oczywiście cornus a nie cormus.

Masz rację. Literówka :)

> I oczywiście mrozoodporność.

Oczywiście też.

> I może od tego trzeba było zaczać dyskusję?
> Od pytania o warunki?

Zgadzam się.
Zdjęcia mnie zainspirowały i zaczęłam zbyt szybko tworzyć wizję przyszłej
skarpy. Jednak gatunki przeze mnie wymienione nie są trudne w uprawie i nie
szczególnie wymagające, jeśli chodzi o warunki. Zresztą... i tak doły pod
krzewy, pnącza trzeba odpowiednio zaprawiać (czyli przygotować odpowiednie
podłoże - glebę).

8. Data: 2004-09-24 19:37:36

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

Freesia <F...@N...gazeta.pl> writes:

> [...]
> ładnie komponował się z czerwonym tarasem. Jeśli natomiast ma być
> tylko ozdobą i cienia ma być nie wiele, to proponuje odmiany silnie

Ja zaś do obsadzenia pergoli polecam winorośla :-). Przyjemne z
pożytecznym.

> "Monotonię tawuł" można przełamać płożącą roślinnością kwitnącą
> np. Cormus canadensis, Vinca major 'Variegata'.

Gdzieś później było o skarpie.. Dereń kanadyjski ma to do siebie, że
lubi zacisznie, wilgotno i cieniście. Woda po skarpie spływa, nie
wsiąka..

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Pewien starszy mężczyzna z Kamczatki
Wyhodował w zaciszu swej chatki

9. Data: 2004-09-24 19:42:13

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tawuły to doskonały pomysł, natomiast te płożące...Cornus jest dość trudno
> dostępny i niełatwy w uprawie, nie rozmnaża się też wystarczająco szybko.

Trudno nie, eKOM ma.... 9zł za sztukę :((((

> [...]
co
> zimę, i zanim znów się zrobi dekoracyjna, to pół sezonu mija. Nie

Jak gdzieś za darmno można wyłudzić warto spróbować najwyżej padnie, ale
dywaniku toto nie tworzy, przynajmiej nie u mnie

>Natomiast Vinca minor - jak najbardziej. I wilgotnego
> podłoża nie potrzebuje.

Tylko ograniczyc to diabelstwo...

Pozdrawiam barwinkiem na kompoście
Kaśka

PS
Do MS. My tu mozemy 100 różnych kompozycji stworzyć, se skalniakim,
iglakami, rózami itd. napisz co lubisz.

10. Data: 2004-09-24 19:43:55

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> napisał w wiadomości

| Użytkownik "Basia Kulesz" <b...@i...pl> napisał w wiadomości

| Trudno nie, eKOM ma.... 9zł za sztukę :((((

Na jeden m2 wypadałoby posadzić ze 150 sztuk?

| Jak gdzieś za darmno można wyłudzić warto spróbować najwyżej padnie, ale
| dywaniku toto nie tworzy, przynajmiej nie u mnie

Raczej odizolowane kępki, fakt. I jeśli akurat wiosną ma ochotę zakwitnąć,
to wprawdzie jest szalenie dekoracyjna, ale wyrasta na 30-40 cm w górę.
Kiepski zadarniający efekt:-)

| Tylko ograniczyc to diabelstwo...

No wiesz, po prostu posadzić pod świerki. Nie na obrzeże, tylko koło pnia.
Problem rozwiązany - raz na 2 lata przytniesz sekatorem:-)

Pozdrawiam, Basia.

Elaeagnus x ebbingei 'Gild Edge'
Kirengeshoma palmata
Jest tu może kto z Krakowa, bo