Pstrag na parze lub pstrag z wody

1. Data: 2003-03-08 19:14:14

Temat: Pstrag na parze lub pstrag z wody
Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dobrzy Ludzie poratujcie ;)

Szukam przepisu na pstraga z wody i/lub pstraga na parze.

Mam pewnego upartego znajomego, ktory twierdzi, ze ryba z wody, czy ryba
na parze jest niejadalna. Ja tymczasem pamietam nie raz w roznych
knajpach jadalem takowe i bylo ... pycha z cytrynka oczywista :D.

Jesli ktos wie.... zaskarbi sobie moja wdziecznosc.

Pozdr.,
Shrek

1. Data: 2003-03-08 19:32:34

Temat: Re: Pstrag na parze lub pstrag z wody
Od: "Ewa \(siostra Ani\) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Dans la news:3E6A4106.10500@poczta.onet.pl,
Shrek <j...@p...onet.pl> a écrit:
> [...]
> ryba na parze jest niejadalna. Ja tymczasem pamietam nie raz w roznych
> knajpach jadalem takowe i bylo ... pycha z cytrynka oczywista :D.

To sie bardzo prosto robi. Wkladasz rybe do osolonego wrzatku (a leszcze
lepiej : do court-bouillon, czyli do bulionu rybno-warzywnego) i liczysz
12-15 minut na malego pstraga "indiwidualnego", troche dluzej oczywiscie
dla duzej ryby...
Najwazniejsze jest, zeby nie za dlugo gotowac bo inaczej sie pstrag
rozpada i traci smak.

Ech, pamietam, jak tu kiedys o pstragu pisal Paul Urstein... pogooglaj
troche na ten temat :-)

Ewcia

--
Niesz !

1. Data: 2003-03-08 19:59:47

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Ewa (siostra Ani) N. <n...@y...com> wrote:

> [...]
Polskie zamilowanie do ryb samzonych jest stosunkowo swiezej daty.
Dawna kuchnia polska preferowala ryby gotowane i tak jest tez obecnie w
wiekszosci innych krajow. Wielu framncuskich znawcow kuchni twierdzi,
ze pstrag, to tylko "en bleu" -- na niebiesko (swiezy nieoczszony ze
sluzu pstrag gotowany w zakkwaszonym "court bouillon" nabiera
niebieskiego koloru)

Wladyslaw

1. Data: 2003-03-08 19:59:49

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Ewa (siostra Ani) N. <n...@y...com> wrote:

> To sie bardzo prosto robi. Wkladasz rybe do osolonego wrzatku (a leszcze
> lepiej : do court-bouillon, czyli do bulionu rybno-warzywnego)

"Court bouillon" to moze byc nawet woda z sola. Zwykle dodaje sie tez
"bouquet garni", cebule, albo jak piszesz rozne warzywa. Zaleca sie
ugotowac te dodatki wstepnie i schlodzic plyn przed wlozeniem ryby.
Dobrze tez, jezeli jest zakwaszony cytryna, octem winnym, a najlepiej
winem. Znane sa tez inne odmiany "court bouillon" np. z mlekiem (do
turbota). Rybe nalezy wlozyc do zimnego lub letniego plynu, chyba, ze
nie jest absolutnie swieza lub gotujemy ja w kawalkach -- wtedy wkladamy
do plynu goracego. Rzecz tez w tym, ze plynu powinno byc niewiele, tak.
zeby tylko przykryl rybe. Nastepnie nalezy go podgrzac, tym bardziej
powoli im ryba jest wieksza nie doprowadzajac jednak plynu do pelnego
wrzenia i tak gotowac rybe w ledwie "mrygajacym" plynie.

Court bouillon moze byc uzyty wielokrotnie, nabiera wtedy aromatu.
Mozna gotez zuzyc do zrobiena sosu lub zupy.

Wladyslaw

1. Data: 2003-03-08 20:02:22

Od: "Dario" <D...@i...nu> szukaj wiadomości tego autora

Rybe na parze dobrze jest zfiletowac, pozostawiajac leb i szkielet
(kregoslup). Po wyjeciu oczu i skrzeli, dobrze oplukac i ugotowac wywar z
dodatkiem warzyw, pietruszki i bialego vermutu. Najlepszy jest Nully Prat.
Gotowac do zredukowania bulionu o ok. 50% na bardzo malym ogniu. Po
odcedzeniu i przefiltrowaniu wlac do garnka a na siatce polozyc lekko
posolona rybe. Mozna filet rybny natrzec dodatkowo ziolami, pamietajac aby
smak ziol nie byl mocniejszy od aromatu ryby, on ma go tylko podkreslic.
Ziola moga byc tez dodane do bulionu. Zagotowac i gotowac na malym ogniu.
Czas zalezy od wielkosci i grubosci ryby.
Na tej samej "parze" mozesz ugotowac tez warzywa pamietaj jednak o innym
czasie gotowania(dluzej) co oznacza ze rube dokladasz jako ostatnia.
Smacznego

Dario

"Shrek" <j...@p...onet.pl> schreef in bericht

1. Data: 2003-03-08 20:13:26

Temat: Odp: Pstrag na parze lub pstrag z wody
Od: "monia" <m...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Shrek <j...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:3...@p...onet.pl...
> Dobrzy Ludzie poratujcie ;)
>
> Szukam przepisu na pstraga z wody i/lub pstraga na parze.

Czy tego pstrąga gotuje się z gową? A jeśli tak, co zrobić z oczami.
Nie byłabym w stanie ich wydłubać, a gdybym ugotowała z oczami "rosłoby" mi
w gardle.m.

1. Data: 2003-03-08 20:29:20

Od: "Dario" <D...@i...nu> szukaj wiadomości tego autora

Chodzi o to, ze oczy i skrzela powoduja ze bulion robi sie szary, traci
klarownosc i nabiera goszkiego smaku

Dario

1. Data: 2003-03-08 22:52:52

Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dario wrote:
> [...]
> Na tej samej "parze" mozesz ugotowac tez warzywa pamietaj jednak o innym
> czasie gotowania(dluzej) co oznacza ze rube dokladasz jako ostatnia.

Piekne dzieki!
Wyprobuje przy pierwszej okazji.
Jeszcze jedno pytanie: W knajpach jest na ogol pstrag z wody. Czy inne
ryby tez mozna tak robic? Jelsli tak to jakie (ew. jakich nie nalezy)?

Pozdr.,
Shrek

1. Data: 2003-03-08 22:54:25

Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

1. Data: 2003-03-09 02:27:36

Od: "Art(Gruby)" <Art[Gruby]@icbleu.org> szukaj wiadomości tego autora

w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) wrote:

> [...]
>
>Court bouillon moze byc uzyty wielokrotnie, nabiera wtedy aromatu.
>Mozna gotez zuzyc do zrobiena sosu lub zupy.

Mozna uzyc octu,... z przypraw : tymianek i lisc laurowy ....

Jezeli sol to morska ( dla purystow oczywiscie)

;-))
and of course gin and tonic...

;-))) lol

\