Pytanie o ZUS, rente, a wlasna firme?

1. Data: 2005-06-13 19:10:45

Temat: Pytanie o ZUS, rente, a wlasna firme?
Od: "TanSid" <t...@w...go2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Zanim zaczne dzialac konkretnie, zasiegne tu informacji.
Chialbym otworzyc wlasna mala firme, z renty to idzie wyzyc ale chyba w
grobie, a narazie sie do nie go niewybieram. Mam znaczny (1) stopien
niepelnosprawnosci, dostaje rete socjalna, wyplacana przez ZUS. Czy
jesli otworzylbym firme to moge miec ulge w postaci oplacania ZUS.
Wiem, ze osoby na rencie "pelnej" moga placic tylko cos kolo 100zl na
ZUS przy wlasnej firmie. Jak to sie ma przy recie tzw. socjalnej? Mam
ten typ rety, poniewaz niepelnosprawnosc datuje sie na przed
ukonczeniem 16 roku zycia, wiec nie moglem miec wypracowanej.

Dzieki za pomoc.

TanSid

2. Data: 2005-06-13 20:12:12

Temat: Re: Pytanie o ZUS, rente, a wlasna firme?
Od: robercikus <r...@n...kocham.spamu.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik TanSid napisał:
> Witam
[..]

cos czuje w kosciach, ze kiedy zalozysz sobie firme, to od razu przez
zus zostaniesz potraktowany jako pelny przediebiorca z dochodem rownym
co najmniej tyle, ile wynozi podstawa wymiaru skladek, a ta znacznie
przekracza wysokosc kwoty, jaka mozesz dorobic pobierajac r. s. w takim
racie raczej bedziesz musial sie z renta pozegnac, bo... bedziesz
przedsiembiorca, a nie ubogim inwalida, ktoremu przysluguje pomoc
panstwa w postaci r. s.
proponuje inne rozwiazanie kwestii, jezeli tylko masz taka mozliwosc, to
zatrudnij sie u znajomego na umowe o dzielo i wykaz kwote najwyzej taka,
jaka mozeszsobie dorobic do r. s. wszystko wtedy bedzie legalnie, a nie
wejdziesz od razu w kanal, jakim jest zus ze wszystkimi jego
udogodnieniami. w miare uplywu czasu, kiedy zaczniesz miec gdzies ich
czterysta zlotych, bo sie dzialalnosc rozwinie i stac cie bedzie na
merola, zalozysz sobie firme... ;-), ale wtedy wynajmiesz sobie ksiegowa
i nie bedziesz musial osobiscie robic tego, przez co niegdys chcialo mi
sie rzygac - pieczolowicie wypelniac druki zusowskie po to tylko, zeby
na koniec po mozolnym ich wypisaniu i wystaniu sie w kolejce dowiedziec
sie, ze cos tam jest zle i trzeba pisac jeszcze raz...

pozdrawiam i zycze sukcesow w biznesie
robercikus

3. Data: 2005-06-13 21:30:52

Od: "TanSid" <t...@w...go2.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> s. w takim racie raczej bedziesz musial sie z renta pozegnac, bo...
> bedziesz przedsiembiorca, a nie ubogim inwalida, ktoremu przysluguje

Z tym, ze z rente pozegnam sie licze, choc na poczatku chcac rozwijac
firme bede mial wydatki, ktore sie odpisze, a to znow nie da mi
zarobku, wiec moze nie przekroczy.
Jednak glowna wada tego jest fakt, ze to malenstwo (firma, brzmi jakos
'duzo'). Na poczatek moze przyniesc dochod w granicach mizernego 1k,
ale to i tak dwa razy wiecej niz renta. Jesli jednak z tego zaplacic
musilbym ~600zl ZUS to zostanie mi mniej niz renta, jesli do tego mi ja
zabiora to, nie tylko, ze nic nie zarobie, ale jeszcze bede sporo
stratny. Skladka ZUSowska zabija mini dzialalnosci. Wlasnie o to w tym
chodzi, jedni na rencie moga placic tylko ~100zl tej skladki inni musza
placic pelna. Panie w oddziale ZUS chyba przysiegaly dochowac
tajemnicy, nie chca za nic zdradzic jak to jest :]
Kiedys bylo tak, ze "socjalna renta" nie dawala uprawnien do placenia
nizszej skladki ZUS, teraz dochodza jakies glosy, ze niby daje...a
prawda, lezy po srodku? ;)

> [...]
> taka, jaka mozeszsobie dorobic do r. s. wszystko wtedy bedzie
> legalnie, a nie wejdziesz od razu w kanal, jakim jest zus

To wiem, ale wlasnie niestety nie mam takiej mozliwosci.

> [...]
> merola, zalozysz sobie firme... ;-), ale wtedy wynajmiesz sobie
> ksiegowa i nie bedziesz musial osobiscie robic tego, przez co niegdys

Ten merol to ma w wyposazeniu biala laske na stanie? ;)
Przy wielkich pieniadzach nie placi sie podatkow czy ZUS teoretycznie
placi, ale wszystko odpisuje i ma ich w ... Jak to mowili w radiu
podatki duze placa tylko pracownicy, duze firmy nie placa.

TanSid

4. Data: 2005-06-14 08:55:50

Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@c...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "TanSid" <t...@w...go2.pl> napisał w wiadomości
> Z tym, ze z rente pozegnam sie licze, choc na poczatku chcac rozwijac
> firme bede mial wydatki, ktore sie odpisze, a to znow nie da mi
> zarobku, wiec moze nie przekroczy.
-----------------
Błąd! Zalecam lekturę popularnych przepisów ZUS na stronie tej instytucji.
Mowa jest tam o kwotach ***przychodu***, które powodują zmniejszenie albo
zawieszenie wypłaty świadczenia.
Gdybyśmy chcieli, by liczyły się poniesione wydatki zaliczane do kosztów
prowadzonej działalności, to musiałaby być mowa o ***dochodzie*** a nie
***przychodzie***, zgodnie z zasadą, że dochód = przychód - koszty [wydatki
klasyfikowane przez prawo podatkowe jako koszty pomniejszające wielkość
przychodu do opodatkowania].
----------------
> [...]
> Kiedys bylo tak, ze "socjalna renta" nie dawala uprawnien do placenia
> nizszej skladki ZUS, teraz dochodza jakies glosy, ze niby daje...a
----------------
Zapomnijmy o wyśrodkowanych prawdach wszędzie tam, gdzie chodzi o obowiązki
podatkowe lub składkowe obywatela.
Mnie panie z ZUS jakoś odkryły tę "enigmę". Rencista lub emeryt otrzymujący
świadczenie zusowskie, jeśli uzyskuje ***przychody*** [bez względu na ich
tytuł i bez względu na to czy powodują czy nie ograniczenie, bądź
zawieszenie świadczenia] płaci tylko skladkę na ubezpieczenie zdrowotne.
Inaczej jest w przypadku osoby otrzymującej rentę socjalną. Renta ta jest
wypłacana w ustalonej w danym okresie wysokości w całości, albo podlega
zawieszeniu jeśli beneficjent osiągnął przychód "w łącznej kwocie
przekraczającej 30% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za kwartał
kalendarzowy ostatnio ogłoszonego przez Prezesa GUS dla celów emerytalnych.
Od 1 czerwca 2005 r. kwota ta wynosi 724,70 zł. Prawo do renty socjalnej
zawiesza się za miesiąc, w którym uzyskany został przychód."
Według objaśnień pracownicy oddziału wojewódzkiego ZUS, osoba pobierająca r.
s. , jeśli podejmie DG ma obowiązek płacenia **wszystkich** rodzajów składek
na ubezpieczenie społeczne, a nie tylko na ubezpieczenie zdrowotne, jak to
ma miejsce w przypadku emeryta lub rencisty otrzymującego świadczenie tzw.
"zusowskie".
By jednak mieć całkowitą pewność i co ważniejsze móc w przyszłości powoływać
się na zusowską interpretację przepisów o obowiązku ubezpieczeniowym, należy
[analogicznie jak w przypadku przepisów skarbowych] wystąpić z pisemnym
zapytaniem do najbliższego inspektoratu ZUS po to, by otrzymać pisemne
wyjaśnienie w tej sprawie. Będzie ono wiązało ZUS w przyszłości.

Na koniec rozważmy dlaczego występują tak istotne różnice pomiędzy
świadczeniami "zusowskimi" a socjalnymi [może to być odbierane subiektywnie
jako "niesprawiedliwość"]. Pierwszy rodzaj świadczeń ma ścisły związek ze
stażem pracy, a konkretnie ilością tzw. okresów składkowych i
nieskładkowych. Drugi rodzaj świadczenia, to świadczenie społeczne na rzecz
osób **niezdolnych do pracy** z powodu niepełnosprawności i nie mogących
wykazać się minimalnymi choćby okresami płacenia składek ubezpieczenia
społecznego.
Godzi się nadmienić, że prawo otrzymywania każdego z tych świadczeń, zarówno
tego "wypracowanego" jak i społecznego, obciążone jest restrykcjami
ustawowymi. Nie jest to dziwne, bo świadczenia te stanowią czyste obciążenie
budzetu, a obciążeń nie lubi ani państwo , ani obywatel, tyle tylko, że
państwo ma większe możliwości uwalniania się od tych obciążeń przez
wprowadzanie licznych ograniczeń, ktore znamy z praktyki dnia codziennego.

Reasumując: jeśli rozważamy podjęcie DG jako renciści społeczni, to zadajemy
kłam zasadzie niezdolności do pracy i najprawdopodobniej utracimy prawo do
tego świadczenia.
Tymczasem byłoby to na tyle...
--
Zbig A Gintowt

5. Data: 2005-06-16 09:34:21

Od: zet <z...@z...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja nie płacę składki na ubezpieczenie zdrowotne zus, przy przychodzie nie
przekraczającym 250 zł miesięcznie

6. Data: 2005-06-16 12:08:10

Od: w...@w...pl (Krzysztof Wostal) szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Od: "zet" <z...@z...pl>
> Ja nie płacę składki na ubezpieczenie zdrowotne zus, przy przychodzie
nie
> przekraczającym 250 zł miesięcznie

A jak to jest liczone? Średnio, czy każdorazowo?
Czy np. w lipca mając przychód 300 zł. zapłacę, w sierpniu 110 zł. nie
zapłacę, a we wrześniu 1200 zł. znowu zapłacę, albo będzie to średnia?
Dziękuję i pozdrawiam - Krzysztof Wostal.

--
"Policja nie chroni,
prawo nie broni,

7. Data: 2005-06-16 14:15:36

Od: zet <z...@z...pl> szukaj wiadomości tego autora

składa się zeznania przychodu za każdy miesiąc osobno druk "DRA"
jeśli w danym miesiącu przekroczysz przychody to płacisz, jeśli w kolejnym
nie przekroczysz - nie płacisz za ten kolejny miesiąc
=====================
Ubezpieczenie zdrowotne regulują przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2003
r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. nr 45,
poz. 391 z późn. zm.).
========
# Osoby mające ustalone prawo do emerytury lub renty nie opłacają składek
na ubezpieczenie zdrowotne od dodatkowych przychodów z działalności
pozarolniczej, jeżeli:

* pobierają świadczenie emerytalne i rentowe w miesięcznej wysokości
nie przekraczającej kwoty minimalnego wygrodzenia i uzyskują dodatkowe
przychody z tej działalności w wysokości nie przekraczającej miesięcznie
50% kwoty najniższej emerytury,
* pobierają świadczenie emerytalne i rentowe w miesięcznej wysokości
nie przekraczającej kwoty minimalnego wygrodzenia i opłacają zryczałtowany
podatek dochodowy w formie karty podatkowej z tytułu prowadzenia tej
działalności,

Osoby spełniające wymienione warunki podlegają ubezpieczeniu zdrowotnemu,
ale są zwolnione z opłacania składek na to ubezpieczenie. Są natomiast
zobowiązane do dokonania zgłoszenia do ubezpieczenia oraz składania
dokumentów rozliczeniowych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13
października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. nr 137,
poz. 887 z późn. zm.).
=========
# Osoby zaliczone do umiarkowanego lub znacznego stopnia
niepełnosprawności nie opłacają składek na ubezpieczenie zdrowotne od
dodatkowych przychodów z działalności pozarolniczej, jeżeli:

* uzyskują dodatkowe przychody z działalności pozarolniczej w
wysokości nie przekraczającej miesięcznie 50% kwoty najniższej emerytury lub
[...]

dokumentów rozliczeniowych zgodnie z przepisami ustawy o systemie
ubezpieczeń społecznych.

pomoc osobie niepełnosprawnej
[GAzeta prawna] Fiskus szantażysta
górski handbike
Proszę o namiary na ośrodek wczasowy, domki, kempig, w okolicach Mikołajek, Mrągowa dla osoby na wózku.
zagadka