Żywopłot - potrzebuję sadzonki

1. Data: 2000-03-31 20:13:06

Temat: Żywopłot - potrzebuję sadzonki
Od: W. Faliński <w...@z...suwalki.tpsa.pl> szukaj wiadomości tego autora

Cześć

poszukuję sadzonki
Berberysu Thumberga i Irgi Błyszczącej
gdzie to można kupić? w Polsce północno-wschodniej

z góry dzięki za info ;-))
Wojtek

2. Data: 2000-03-31 20:49:45

Temat: Odp: Żywopłot - potrzebuję sadzonki
Od: p...@n...com.pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Berberis thunbergii doskonaly na zywoploty ale tylko do wys.1 m.
Latwo mozna ukorzenic latem sadzonki zielne z gatunkow zrzucajacych
liscie,lub wysiac nasiona na rozsadniku wczesna wiosna.
Pozdrawiam,Boguslaw.

3. Data: 2000-04-01 05:59:09

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bogusław Radzimierski" <p...@n...com.pl> napisał w wiadomości
> Berberis thunbergii doskonaly na zywoploty ale tylko do wys.1 m.
> Latwo mozna ukorzenic latem sadzonki zielne z gatunkow zrzucajacych
> liscie,lub wysiac nasiona na rozsadniku wczesna wiosna.

Ten berberys rozmnaża się przez siew. Jest to łatwiejszy i wydajnieszy
sposób.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

4. Data: 2000-04-02 08:41:03

Od: "Paweł Słomczyński" <p...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Rozmnazaniem berberysow zajmuje sie szkolka Panstwa Wazynskich w okolicach
Lowicza widzialem ich strone na jednym z adresow ogrodowych pojawiajacych
sie na tej liscie. Prosba do administratora tamtej strony o info.
Pawel Slomczynski

5. Data: 2000-04-02 20:33:29

Od: "Leszek Serdyński" <l...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik W. Faliński <w...@z...suwalki.tpsa.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:mF7F4.21418$a...@n...tpnet.pl...
> [...]
>
> poszukuję sadzonki
> Berberysu Thumberga i Irgi Błyszczącej
> gdzie to można kupić? w Polsce północno-wschodniej

W Polsce północno-środkowej w szkółce u Marka Serdyńskiego w Nowakowie koło
Elbląga. Nie wiem czy brat :-) jeszcze ma w sprzedaży. Zadzwoń 0-55 231 27
77 do Marka.

brat Marka Leszek.

6. Data: 2000-04-03 08:58:10

Temat: Re: Żywopłot - potrzebuję sadzonki
Od: Ulka <u...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> poszukuję sadzonki
> Berberysu Thumberga i Irgi Błyszczšcej
> gdzie to można kupić? w Polsce północno-wschodniej
Czy masz informacje o irdze(zywoplotowej), chodzi o rodzaj gleby,
szybkosc wzrostu i wysokosc, jesli tak to bardzo prosze przeslij na
grupe lub do mnie na priva. Od dluzszego czasu szukam tych
danych.Pozdrawiam Ulka

7. Data: 2000-04-03 09:31:24

Temat: Irga bylo Żywopłot - potrzebuję sadzonki
Od: Ulka <u...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dostalam wlasnie na priva bardzo cenne informacje o irdze od Basi,
ktorej ta droga serdecznie dziekuje. Basia ma przebudowe sieci i
dlatego sie nie odzywa. Jesli kogos interesuje irga, prosze dac znac
to zacytuje otrzymany list.Ulka

8. Data: 2000-04-03 11:18:04

Temat: Re: Irga bylo Żywopłot - potrzebuję sadzonki
Od: "aMiraK" <a...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mnie interesuje :)
Nawet bardzo
pozdrawiam
Mira :)

9. Data: 2000-04-03 11:20:54

Od: j...@t...pl (Jolanta Bosiacka) szukaj wiadomości tego autora

Witam
Czy ta irga ma kolce, szukam klujacych krzewow, skutecznych na dzieci
sasiadow.
JolaB

10. Data: 2000-04-03 11:24:34

Temat: Re: Irga_uwaga_bardzo dlugie
Od: Ulka <u...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ponizej zamieszczam list otrzymany od Basi:
Irga
Cotoneaster

Do rodzaju irga należy ok. 50 gatunków[...]. Z dużej liczby gatunków
opisuję trzy.

Irga pozioma
Cotoneaster horizontalis

Krzew niski (40-60 cm) [...]

Irga rozkrzewiona
Cotoneaster divaricata

Krzew szeroko rozpostarty, wysokości do 1,5 m. Liście są nieco większe
niż u gatunku poprzedniego, jesienią stają się szkarłatnoczerwone.
Białe, drobne kwiaty rozwijają się w czerwcu. Owoce są elipsoidalne,
ciemnoczerwone do wiśniowych, dojrzewają w sierpniu - wrześniu.

Najładniej wygląda sadzona na trawnikach i w dużych ogrodach skalnych,
ale także na skarpach i w ogródkach przydomowych. Nadaje się również
do tworzenia nieformowanych żywopłotów.

Irga błyszcząca
Cotoneaster lucida

Krzew silnie rosnący, wyprostowany, wysokości do 2m. Liście ma
jajowate, długości 2-6 cm, ciemnozielone i na górnej stronie
intensywnie błyszczące. Jesienią stają się brunatnoczerwone,
pomarańczowe lub żółte. Kwiaty różowe, rozwijają się w maju-czerwcu.
Owoce są kuliste i czarne.
Irga ta jest odporna na mrozy. Stosowana jest przeważnie na formowane
żywopłoty, które są gęste i zielenią się już wczesną wiosną. Doskonała
do uprawy w miastach, znosi nawet duże zanieczyszczenie powietrza.
Można z niej także tworzyć piękne grupy. Jeden z najcenniejszych
gatunków irgi, zasługuje na szerokie rozpowszechnienie.

Irgi należą do najważniejszych krzewów ozdobnych [..]. Wymagają gleb
dość żyznych, próchnicznych, przepuszczalnych, ciepłych i
zawierających węglan wapnia oraz słonecznych stanowisk."

W "Dendrologii" Senety i Dolatowskiego podawane są jeszcze inne
gatunki, oczywiście wszystkich tu nie uwzględnię, tylko te, które Cię
mogą potencjalnie interesować.

"Cotoneaster bullatus - irga pomarszczona. Silnie rosnący, dość luźny
krzew o wyprostowanych gałęziach (2-3 m. wys.). Liście duże,
jajowato-eliptyczne, z wierzchu drobno. "pęcherzasto" (=bullatus)
pomarszczone, z "wciśniętymi" nerwami, matowe, od spodu szorstko i
gęsto, żółtawo owłosione. Kwiaty zebrane po 12=30, pylniki białe (!);
kielich nagi. Owoce odwrotniejajowate (7-8 mm śr.), jasnoczerwone, z
(4-)5 orzeszkami. Występowanie - Wyżyna Tybetańska, zachodnie Chiny.
Dekoracyjność - [...]jedna z wyższych uprawianych u nas irg; owocuje
obficie, długo utrzymuje owoce na gałązkach; liście w jesieni żółte.
Zastosowanie - także w dość wysokich, nieformowanych żywopłotach;
podkładka pod pienne formy irg. Krzew często opanowywany przez mszyce"

Więcej raczej nie znajdę, ale gdzieś, gdzie jeszcze czytałam o
żywopłotach (pewnie w jakimś czasopiśmie) na pewno wymienione były
właśnie irga pomarszczona i lśniąca (błyszcząca). Jakąś wysoką irgę ma
mój sąsiad, jako samotny okaz na trawniku. Ma piękny pokrój, ale
najpiękniejsza jest jesienią z tymi czerwonymi liśćmi i owocami. Ja
sama hoduję od wielu lat irgę poziomą, to krzew który wytrzymał
najgorsze traktowanie: przycinanie, zimne, zalewane miejsce,
przycinanie, przesadzanie w starszym wieku...teraz wreszcie jest już
na właściwej pozycji i odpłaca pięknym wyglądem. Uprawiam też od
kradzionej (hm..) sadzonki irgę Dammera - płożącą się po ziemi,
wyobraź sobie, że jeszcze ma zeszłoroczne owoce, żywoczerwone. Miło
się na to patrzy.

Galasy, superpilne.
kwiaty z Kołobrzegu
zakładanie ogrodu