Psychologia ewolucyjna

1. Data: 2001-08-06 22:47:36

Temat: Psychologia ewolucyjna
Od: "Morda" <j...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Zainteresowalem sie ostatnio psychologia ewolucyjna. Ale spotykam sie z
mnostwem powaznych glosow ze to w duzym stopniu jest spekulowanie i
demagogia. Ponoc nawet wielu powaznnych uczonych to odrzuca. Dlazcego? Czy
istnieja jakies powazne kontraargumenty dyskwalifikujace zalozenia
socjobiologii/psychologii ewolucyjnej? Slyszalem, ze wsrod naukowcow ma
zwolennikow ale i tyle samo przeciwnikow. Jakie sa argumenty przeciw niej?
Sa jakies linki na ten temat? Moze ksiazki? Moze sami cos wiecie? Ja do tej
pory spotkalem sie tylko z pojedynczymi kontrargumentami rozsianymi po
roznych ksiazkach na zasadzie dygresji. Z gory dzieki za info.
M.

1. Data: 2001-08-06 23:11:43

Temat: Odp: Psychologia ewolucyjna
Od: "eTaTa - eChild" <e...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Morda <j...@p...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9kn6ok$3bm$...@n...tpi.pl...
> Zainteresowalem sie ostatnio psychologia ewolucyjna.

Wg. mnie dwa aspekty.

Pierwszy:
Nikt poważnie nie potwierdzi bez badań
Drugi
Nikt poważny nie potwierdzi bez badań.

Ja jestem ten nie poważny więc zasugeruje.
Na psychke człowieka działa kamień. Poznany w dzieciństwie psycholog, genetyczne
uwarunkowania
rodziny, zmiany chemiczne i fizyczne w organizmie, sposób nauki. wiedza o istnieniu,
itd
Tylko głupiec odrzuci badania nad efektami ewolucji.
pozdry
Nikt eTaTa

1. Data: 2001-08-07 06:13:55

Od: Aleksander Nabagło <...@w...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

!
> [...]
> mnostwem powaznych glosow ze to w duzym stopniu jest spekulowanie i
> demagogia. Ponoc nawet wielu powaznnych uczonych to odrzuca. Dlazcego?
Wyrosly i zestarzaly sie pokolenia "naukowcow",
ktorych nauczano, ze mlody czlowieczek to "biala kartka",
ze prawie wszystko zalezy od wychowania, wplywu
srodowiska spolecznego.
Do tego ludzie bardzo ciezko przezywaja formowanie
wlasnego swiatopogladu, uwewnetrznienie norm
moralnych -- pozniej mysl, ze to, co osobiscie przezyli
emocjonalnie (a o tzw. "wyzsze" emocje tu chodzi) jest
efektem ubocznym ewolucji majacej jedyny (dotad znany)
cel w postaci maksymalnego sukcesu reprodukcyjnego
-- jest nie do przyjecia, zbyt mocno rani intymne emocjonale
wnetrze.
Zupelnie inaczej przedstawia sie sprawa przedstawia,
gdy idzie o pieniadze -- np. reklama.

--
A.

1. Data: 2001-08-07 09:03:19

Temat: Re: Psychologia ewolucyjna
Od: "Duch" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
cel w postaci maksymalnego sukcesu reprodukcyjnego
-- jest nie do przyjecia, zbyt mocno rani intymne emocjonale

===
O co chodzi w "psychologii ewolucyjnej"?
Z tego co piszesz, pokazuje ona, m. in.
ze emocje wyze to "tylko" efekt ewolucji, tak?
Czyli ze sama ewolucja ma poteznieszy wplyw?
(niz kiedys sadzono? Jaki?)
Zdrufka, Duch

1. Data: 2001-08-07 09:27:25

Od: g...@i...pl (Agnieszka) szukaj wiadomości tego autora

1. Data: 2001-08-07 09:34:03

Od: "Morda" <j...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Agnieszka" <g...@i...pl> napisał w wiadomości
.

> [...]

Mam wszystkie ksiazki Bussa. Ale zeby bylo ciekawiej chce tez poczytac
poglady krytyczne drugiej strony na ten temat. Dlatego pytalem.

> [...]
na
> ten temat w lipcowych "Charakterach". Jeśli nie dostaniesz tego numeru,

Prosze przytoczyc.

> pozdrawiam
> agnieszka

Pozdrawiam
M.

1. Data: 2001-08-07 11:04:19

Od: g...@i...pl (Agnieszka) szukaj wiadomości tego autora

>Prosze przytoczyc.
2 zarzuty które znalazłam w tekscie:
1)
"Poważną wadą wyjaśnień proponowanych przez psychologów ewolucyjnych jest
ignorowanie wiedzy o ewolucji mózgu.(...) Nawet frenologowie zdawali sobie
sprawę z istnienia zdolności poznawczych, jako mech. zorganizowanych na 2
różne sposoby "pionowo" i "poziomo". Pierwszy rodzaj obejmuje zdolności
ogólne (...) zwiazane z ewolucją neocortex(...) a drugi rodzaj możemy
interpretować, jako moduły ewolucyjnie "stare",(...)(np. percepcji
kształtów(...)). Zauważmy, że bez nieustannego korzystania z inteligencji
ogólnej, jako "niewyspecjalizowanej" zdolnosci uczenia się nasz
los(...)byłby nie do pozazdroszczenia. Mieli wiec racje behawioryści,
twierdząc, że egzystujemy dzięki zdolności uczenia się.(...)Czołowi
ewolucjoniści nie sa zbyt konsekwentni w stosowaniu teorii modułów Fodora i
z dziwnych powodów nie posiłkuja sie pełna wersja tej teorii(...). Wskutek
tego uchybienia przeceniaja rolę "mechanizmów" ewolucyjnie
wyspecjalizowanych i bagatelizuja znaczenie mechanizmów bez specjalizacji.
Mózg nie jest organem jednorodnym, jest rodzajem "federacji" mech. o róznym
ewolucyjnym wieku i rodowodzie.(...) Psychoewolucjonisci musza uwzglednic
wiedzę o ... ewolucji mózgu."

2)"Psychologowie ewolucyjni (...) stają w opozycji do interpretacji
akcentujących rolę kultury, rozumianej tradycyjnie jako zbiór systemów
symbolicznych. Badacze ci proponują więc własną "fundamentalistyczną"
koncepcje kultury. Po odsianiu wzorców i znaczeń,(...) pozostaje jej
(kultury) biologiczne jądro w postaci "kultury ewokowanej"- biologicznego
pochodzenia, modyfikowanej jedynie przez warunki ekologiczne. Jest to
stanowisko dość skrajne, nie do zaakceptowania...."

pozdrawiam
agnieszka (guniek)

1. Data: 2001-08-07 13:13:33

Od: Aleksander Nabagło <...@w...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

!
Użytkownik Duch <a...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9koamk$i7n$...@n...tpi.pl...
> O co chodzi w "psychologii ewolucyjnej"?
> Z tego co piszesz, pokazuje ona, m. in.
> ze emocje wyze to "tylko" efekt ewolucji, tak?
> Czyli ze sama ewolucja ma poteznieszy wplyw?
> (niz kiedys sadzono? Jaki?)
Tylko (i az) tyle, ze obserwator moze sobie
tlumaczyc powody okreslonych zachowan
inaczej (znacznie prosciej), niz autor tychze...

--
A.

1. Data: 2001-08-07 16:27:54

Od: "Morda" <j...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

.

> [...]
> różne sposoby "pionowo" i "poziomo". Pierwszy rodzaj obejmuje zdolności
> ogólne (...) zwiazane z ewolucją neocortex(...)

Jak to rozumiec?

> [...]
> twierdząc, że egzystujemy dzięki zdolności uczenia się.(...)Czołowi
> ewolucjoniści nie sa zbyt konsekwentni w stosowaniu teorii modułów Fodora

Mozesz wyjasnic?

> [...]
> pochodzenia, modyfikowanej jedynie przez warunki ekologiczne. Jest to
> stanowisko dość skrajne, nie do zaakceptowania...."

A tu juz rozumiem. Sorry za powyzsze pytania, ale socjobiologia interesuje
sie z pozycji laika i nie jestem bieglym psychologiem.

1. Data: 2001-08-07 19:52:03

Od: g...@i...pl (Agnieszka) szukaj wiadomości tego autora