Re: Amantadyna niekończąca się historia

From: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Amantadyna niekończąca się historia
Date: Wed, 15 Dec 2021 23:43:23 +0100

W dniu 15.12.2021 o 19:30, Sylvio Balconetti pisze:

> Amantadyna, o ile wierzyć róznym doniesieniom, jest jednak skuteczna.
> Stosowana jest w leczeniu parkinsonizmu oraz do hamowania zakazeń jednym
> z wirusów grypy.

No. O ile można wierzyć różnym doniesieniom pierdolnięcie młotkiem też
jest skuteczne. Stosowane jest do wbicia gwoździa.

> A jeśli chodzi o covid-19 to okazało sie, ze pacjenci neurologiczni
> otrzymujacy amantadyne nie wymagali ani hospitalizacji ani wentylacji,

https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/214739
4,1,jak-leczy-prawica-brednie-o-specyfikach-na-covid
-19.read

"(...)Ale i w tygodniku ,,Sieci" mamy pocovidowe zwierzenia dziennikarki
Doroty Łosiewicz, która co prawda pisze o terapiach covidowych w dużo
bardziej wyważony sposób (i zachęca nawet do szczepień!), ale jej
kuracja - zlecona przez ,,wspaniałych fachowców" - także wydaje się
zagadkowa, gdyż opiera się na antybiotyku i amantadynie. Tylko trudno
zrozumieć jej logikę, skoro autorka wyznaje, że po czterech dniach
konieczne było podanie antybiotyku, a jednocześnie ,,przebieg choroby
jest na razie lekki, przypominający grypę". Nie ma się zatem czym
chwalić, że grypopodobne zakażenie (może nawet zapalenie oskrzeli, które
w 80 proc. ma tło wirusowe) ktoś leczy silnym preparatem
przeciwbakteryjnym, co może skutkować równie poważnymi powikłaniami, z
których na ogół pacjenci nie zdają sobie sprawy.

Nic jednak nie przebije amantadyny - już chyba cała prawica leczy się
nią gremialnie, nie zważając na to, że minister zdrowia stanowczo ją
odradza, w ślad za poważnymi głosami ekspertów. Autorzy cytowanych tu
artykułów w ,,Sieci" i ,,Do Rzeczy" mają jednak do amantadyny stosunek
wręcz bogobojny, choć właściwie przyznają, że sięgają po nią na wszelki
wypadek, ot, jak po witaminę C lub D (tylko dlaczego w takich końskich
dawkach?).

Widać jednak każdy kraj musi mieć jakiś cudowny eliksir, za pomocą
którego udaje się z organizmu wypędzić koronawirusa. Na przykład w
Stanach Zjednoczonych i Wlk. Brytanii ludzie, którzy są sceptyczni wobec
szczepień i noszenia masek, już na początku pandemii korzystali z
różnych pseudoleczniczych środków: wybielaczy, promieni UV oraz...
iwermektyny, przydatnej do likwidowania pasożytów (np. odrobacza się nią
zwierzęta). U nas takim niekwestionowanym antidotum stała się właśnie
amantadyna stosowana do tej pory przy chorobie Parkinsona, która pewnie
i ma jakieś działanie przeciwzapalne - ale na razie jej skuteczności w
leczeniu covid nie udało się nikomu w rzetelnych badaniach potwierdzić.

I wbrew temu, co pisze w swoim artykule Jan Pospieszalski, głośna praca
opublikowana 1 grudnia w ,,Communications Biology" (a nie w ,,Nature") nie
odkrywa niczego nowego, jeśli chodzi o molekularne aspekty działania tej
cząsteczki, lecz jedynie potwierdza to, co było o niej wiadome od dawna.
Bo to nie jest dla naukowców tajemnica, że amantadyna hamuje kanały
jonowe kodowane przez SARS-CoV-2 in vitro, czyli w badaniach
laboratoryjnych. Jeśli okaże się - na dużych randomizowanych badaniach,
z podwójnie ślepą próbą - że też u ludzi w codziennych warunkach skraca
objawy infekcji i zapobiega powikłaniom, to będzie z niej jakiś pożytek
(tak jak kiedyś miał być przy leczeniu grypy).

Warto dodać, że 10 dni po opublikowaniu wspomnianego artykułu, który z
miejsca stał się w Polsce dowodem na zalety amantadyny, jego autorzy
opublikowali w nim istotne zmiany. Na przykład zdanie: ,,Proponujemy
użycie amantadyny jako nowatorskiego i skutecznego sposobu leczenia
covid-19 poprzez jej zdolność do hamowania znanych i nowych kanałów
jonowych" zastąpili takim: ,,Proponujemy dalsze badanie amantadyny jako
nowego i skutecznego sposobu leczenia covid-19 przez jej zdolność do
hamowania znanych i nowych kanałów jonowych". Między użyciem a badaniem
różnica jest dość istotna. Bo używanie tego, co niezbadane, zawsze wiąże
się z ryzykiem."

> ale co pacjenci dostawali poza amantadyna aspiryne, azytromycynę

"azytromycyna (to antybiotyk!)"
"(...)Proponowanie w tej sytuacji antybiotyku jest czymś mocno
niepoważnym, bo przecież są to leki, które nadają się wyłącznie do walki
z zakażeniami bakteryjnymi, a jak sama nazwa wskazuje - koronawirus
bakterią nie jest."

> A u mnie wstep do fitness studia od paru tygodni za okazaniem waznego
> testu oraz certyfikatu, certyfikat trzeba pokazać wraz z ID przy wejściu
> do ksiegarni, media marktu, kaufhofu, biblioteki itd. Tylko z maseczka
> mozesz wejść do apteki, lekarza, piekarni i discountera. Chcesz kupić
> telewizor, lodówke, pralke, buty, spodnie, whisky, szafe, kanape,
> bombonierki, ksiazke, a nie masz szczepień, to mozesz zamówić je przez
> np. amazon.

I bardzo słusznie.
Oraz pracownicy w tych miejscach powinni mieć możliwość tam pracy tylko
wtedy, gdy też są szczepieni. Bo inaczej jaki byłby tego sens?

Parę dni temu rozmawiałem z barmanem w knajpie (w Polsce), okazało się,
że jest szurem i się zaszczepić nie da, nawet jak go będą chcieli
pokroić ("ja noszę wąsy od sprzed wojny! ja się ogolić nie dam!").

Już widzę jego minę, gdy będzie sprawdzał certyfikat klienta, a klient
mu odpowie "a teraz ty pokaż swój"...

Pozdrawiam.
Piotr