Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: "Robakks" <R...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.filozofia,pl.sci.psychologia
Subject: Re: Arthur Deikman "Bimodalna świadomość i doświadczenie mistyczne"
Date: Tue, 24 Nov 2009 08:55:27 +0100
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 186
Message-ID: <heg3hc$mvi$1@inews.gazeta.pl>
References: <hefiqc$qt8$1@news.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: chello089079191041.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1259049325 23538 89.79.191.41 (24 Nov 2009 07:55:25 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 24 Nov 2009 07:55:25 +0000 (UTC)
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5579
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5843
X-User: robakks
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.filozofia:194630 pl.sci.psychologia:486756
Ukryj nagłówki
"adamoxx1" <a...@p...onet.pl>
news:hefiqc$qt8$1@news.onet.pl...
> Post opublikowany przez J. Turyńskiego 30 października 1999 r.
>
>
> Arthur Deikman
>
> Bimodalna świadomość i doświadczenie mistyczne
>
> *** Wstęp ***
> Doświadczenie mistyczne jest zjawiskiem psychologicznym z reguły
> pomijanym przez współczesnych naukowców. Sytuacja ta jest
> zrozumiała. Naukowcy prowadzili długo- trwałą walkę, aby się wyzwolić
> spod kontroli religii, doświadczenia mistyczne zaś są zwykle
> opisywane w żargonie religijnym. Nic więc dziwnego, że to, co
> mistycz- ne, powinno się traktować z podejrzliwością i klasyfikować
> jako część zorganizo- wanej religii. W dodatku treść i forma niektórych
> rodzajów doświadczeń mistycz- nych wskazują jasno na
> psychopatologię. Skąd też naukowcy mogą ulec pokusie od-
> rzucenia wszelkich tego rodzaju doniesień jako przykładów swoistej
> histerii czy szaleństwa. Wreszcie, co najważniejsze, badanie
> doświadczenia mistycznego wymaga od badacza współuczestnictwa,
> tak by mógł się oderwać od sposobu myślenia, do jakiego nawykł, na
> czas dostatecznie długi, żeby wczuć się w odmienną modalność
> świadomości dominującą w tego rodzaju zjawiskach. Taka obserwacja
> nie mieści się w eksperymentalnym modelu współczesnej nauki.
> Szczególnie psychologowie starali się wzorować na
> osiemnastowiecznych fizykach, którzy wierzyli, że mogą osiągnąć
> ?obiektywność? w obserwowaniu świata. Najwyższy czas skończyć
> z tego rodzaju podejściem. Uważna lektura klasycznej literatury
> mistycznej, jak również raportów ze stanów wywoływanych przez środki
> psychodeliczne prowadzi do wniosku, że w szerokim obszarze zjawisk
> mistycznych mieszczą się procesy, przebiegające według określonych
> praw, poddane modalności świadomości równie dojrzałej i na
> swój spo- sób praktycznej jak ta, do której jesteśmy przyzwyczajeni.
> W niniejszym artykule podam dowody i racje na poparcie tego
> twierdzenia.
>
> *** Zjawiska mistyczne ***
> Podstawową cechą doświadczenia mistycznego jest intuicyjne
> spostrzeżenie, że jesteśmy częścią wszechświata, który stanowi
> jednolitą całość. [...]
>
> *** Rozumienie zjawisk mistycznych ***
> [...]
> 1) jakiś rodzaj medytacji kontemplacyjnej oraz
> 2) wyrzeczenie.
>
> *** Medytacja kontemplacyjna ***
> Kontemplacja jest nieanalitycznym postrzeganiem przedmiotu czy idei ?
> nieanali- tycznym, ponieważ rezygnujemy z dyskursywnego myślenia
> oraz z naturalnych prób psychologicznego uchwycenia danego obiektu
> czy manipulowania nim. [...]
>
> *** Wyrzeczenie ***
> Ubóstwo, czystość, odosobnienie i milczenie to tradycyjne techniki, z
> których korzystają ludzie kroczący drogą mistyczną. [...]
> Na przykład, Walter Hilton zaleca wyrzeczenie się myśli:
> ?Jeśli przeto pragniecie odkryć swoją duszę, wycofajcie swoje myśli z
> rzeczy zewnętrznych i materialnych, zapominając w miarę możności
> o własnym ciele i pię- ciu zmysłach. (...) św. Jan nawołuje do porzucenia
> pamięci:
> ?Dusza musi się ogołocić i pozbyć wszystkich form i przejawów wiedzy,
> musi dążyć do porzucenia zakorzenionej w wyobraźni tęsknoty za nimi,
> aby nie pozostał w niej ani jeden ślad wiedzy, ani zgoła nic, gdyż dusza
> musi pozostać naga i czysta, jak gdyby wszelkie takie formy nigdy jej
> nie nawiedziły, musi trwać w całkowitym odosobnieniu i zawieszeniu.
>
> *** Dwie modalności ***
> Wyobraźmy sobie człowieka jako organizm złożony ze składników
> posiadających jed- nocześnie wymiar biologiczny i psychologiczny.
> Składniki te cechują dwie modalno- ści organizacyjne:
> ?modalność działania? i ?modalność receptywna?.
> Modalność działania jest stanem, którego organizacja umożliwia
> manipulowanie otoczeniem. W realizacji tego celu uczestniczy przede
> wszystkim układ mięśni prążkowanych jako dominujący czynnik
> fizjologiczny. [...]
>
> *** Wyrzeczenie a trening monastyczny ***
> *** Modalność receptywna w życiu codziennym ***
> *** Wiedza ***
> *** Modalności komplementarne ***
> *** Podsumowanie ***
> Naszą normalną modalność możemy określić jako modalność działania,
> przystosowaną do manipulacji otoczeniem i ostrego zarysowania
> wyraźnej świadomości czasu prze- szłego i przyszłego.
> Jej podstawowym punktem odniesienia jest doświadczenie od-
> rębnej, jednostkowej jaźni. W przeciwieństwie do niej, dysponujemy
> zdolnością do innej organizacji zwanej modalnością receptywną ?
> ukierunkowanej na teraźniej- szość, w której jednostkowa jaźń jako
> dominująca orientacja zanika, a świat do- świadczany jest jako bardziej
> jednolity i satysfakcjonujący. Podczas gdy modalno- ścią działania
> posługujemy się przy rozwiązywaniu problemów i oddziaływaniu na
> otoczenie, modalnością receptywną posługujemy się przy przyjmowaniu,
> przy zaspo- kajaniu głodu i poszukiwaniu satysfakcji.
>
> Która modalność jest lepsza czy wyższa?
> Jeśli myślimy w takich kategoriach, nic nie pojęliśmy.
> Nic nie zyskujemy poprzez ograniczenie naszego funkcjonowania do
> jednej czy drugiej modalności. Musimy posiadać zdolność do
> funkcjonowania w ra- mach obu modalności, zależnie od potrzeb.
> Istnieje klasyczna opowieść, która ilustruje praktyczną realizację tej
> alternatywy. Pewien człowiek obsunął się w przepaść i lecąc w dół
> zdołał uchwycić się maleńkiego drzewka. Spojrzawszy w górę
> stwierdził, że nie ma sposobu wspięcia się w górę, spojrzawszy zaś
> w dół ujrzał oczekujące nań w dole rumowisko skalne. Zauważył, że
> korzenie drzewka słabną, a z jednej strony skały już puściły. Nic nie
> mogło go ocalić. W tej samej chwili spostrzegł wyrastający ze szczeliny
> skalnej krzaczek dzikich poziomek.
> Jedną ręką trzymając się drzewka, drugą zerwał poziomkę i włożył ją
> do ust. Jakże była słod- ka!
> Cóż stoi na przeszkodzie, by lepiej wykorzystać tę alternatywę, tę
> niezwykłą furtkę do satysfakcji, twórczości, do życia w teraźniejszości?
> Wydaje mi się, że pierwszą barierę tworzą nasze uprzedzenia kulturowe,
> wedle których stany mistycz- ne są czymś nierealnym, patologicznym,
> ?szalonym? czy ?regresywnym?; uprzedzenia te każą uznać całą tę
> dziedzinę jako ?subiektywną?, a w związku z tym ?nienauko- wą?.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> Padamy ofiarą indoktrynacji, gdyż wpojono nam, abyśmy nie
> wykorzystywali tych obszarów ani nie przyglądali się im z bliska.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> Korzystając z naszej niewie- dzy, pod osłoną sztandaru metody naukowej
> ograniczono nasze myślenie.
> Nadszedł już czas, byśmy uczynili modalność receptywną i doświadczenie,
> które z sobą nie- sie, uprawnioną alternatywą dla nauki i dla nas samych.
> Dokonawszy tego będziemy mogli dostrzec wyraźniej psychodynamiczne
> bariery, które ograniczają tę alterna- tywę ? mechanizmy obronne
> chroniące nas przed porzuceniem świadomej kontroli, mechanizmy
> obronne broniące nam dostępu do tego, co nieznane i nieoczekiwane,
> mechanizmy obronne broniące nas przed zatarciem i utratą granic
> określających ?ja?. Będziemy wówczas w stanie odróżnić te przypadki,
> w których rzeczywiście obecne są elementy patologii i regresji, lecz nie
> powstrzyma nas to od dostrzeże- nia i badania tych zjawisk, które są z
> gruntu dojrzałe, przydatne w życiu i po- siadają dla nas praktyczną
> wartość.
> Na obecnym etapie dziejów nasze przetrwanie biologiczne może zależeć
> od naszej zdolności do funkcjonowania w ramach modalności receptywnej,
> dzięki której mogli- byśmy doświadczyć tego, co leży u podstaw wartości
> humanitarnych.
> Teoretycznie możemy uznać, że bezinteresowne działania są potrzebne
> do regulacji przyrostu naturalnego, do rozwiązania problemów skażenia
> środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykluczenia możliwości
> zagłady atomowej. Jednak cnoty, jakich tu potrzeba, pozostają
> abstrakcjami,
> jeśli nie będą ugruntowane w osobistej świado- mości ich wagi,
> przydatności i znaczenia. Modalność działania, którą przesiąknię- ta
> jest nasza cywilizacja, nie premiuje bezinteresowności; modalność
> receptywna, która jest domeną mistyków, wychodzi jej naprzeciw.
> Z tego punktu widzenia, mi- styków należy uznać za strażników możliwości,
> która zawsze do nas należała, i którą czas teraz odzyskać. Możemy
> pogodzić tę dziedzinę z naszą współczesną wie- dzą, wtedy stanie się mniej
> egzotyczna i obca. Postępując w ten sposób, będziemy mogli zbadać
> i odzyskać funkcjonalną zdolność, która może przyczynić się
> do prze- trwania naszego gatunku, jak i do pogłębienia naszej wiedzy.
>
> przełożył Piotr Kołyszko
>
> Literatura [...]
> --
> "Truth or happiness. Never both."
http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=artykul&group=pl.s
ci.psychologia&aid=87266056
| *** Dwie modalności ***
| Wyobraźmy sobie człowieka jako organizm złożony ze składników
| posiadających jednocześnie wymiar biologiczny i psychologiczny.
wymiar biologiczny <= JEST, to wymiar obiektów
wymiar psychologiczny <= ISTNIEJE, to wymiar informacji
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| Padamy ofiarą indoktrynacji, gdyż wpojono nam, abyśmy nie
| wykorzystywali tych obszarów ani nie przyglądali się im z bliska.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pranie mózgów.
Edukacja i propaganda formuje kaleki umysłowe, którym nie wolno
myśleć i nie wolno wyciągać wniosków.
To alefia urojeniowa - blokada dostępu do świata JEST.
maUpa ma umieć odtwarzać informację - nic ponadto.
Edward Robak* z Nowej Huty
~>°<~ psf,psp
miłośnik mądrości
|