Strona główna Grupy pl.sci.psychologia Arthur Deikman "Bimodalna świadomość i doświadczenie mistyczne" Re: Arthur Deikman "Bimodalna świadomość i doświadczenie mistyczne"

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: Arthur Deikman "Bimodalna świadomość i doświadczenie mistyczne"

« poprzedni post następny post »
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: "Robakks" <R...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.filozofia,pl.sci.psychologia
Subject: Re: Arthur Deikman "Bimodalna świadomość i doświadczenie mistyczne"
Date: Tue, 24 Nov 2009 08:55:27 +0100
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 186
Message-ID: <heg3hc$mvi$1@inews.gazeta.pl>
References: <hefiqc$qt8$1@news.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: chello089079191041.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1259049325 23538 89.79.191.41 (24 Nov 2009 07:55:25 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 24 Nov 2009 07:55:25 +0000 (UTC)
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5579
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5843
X-User: robakks
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.filozofia:194630 pl.sci.psychologia:486756
Ukryj nagłówki

"adamoxx1" <a...@p...onet.pl>
news:hefiqc$qt8$1@news.onet.pl...

> Post opublikowany przez J. Turyńskiego 30 października 1999 r.
>
>
> Arthur Deikman
>
> Bimodalna świadomość i doświadczenie mistyczne
>
> *** Wstęp ***
> Doświadczenie mistyczne jest zjawiskiem psychologicznym z reguły
> pomijanym przez współczesnych naukowców. Sytuacja ta jest
> zrozumiała. Naukowcy prowadzili długo- trwałą walkę, aby się wyzwolić
> spod kontroli religii, doświadczenia mistyczne zaś są zwykle
> opisywane w żargonie religijnym. Nic więc dziwnego, że to, co
> mistycz- ne, powinno się traktować z podejrzliwością i klasyfikować
> jako część zorganizo- wanej religii. W dodatku treść i forma niektórych
> rodzajów doświadczeń mistycz- nych wskazują jasno na
> psychopatologię. Skąd też naukowcy mogą ulec pokusie od-
> rzucenia wszelkich tego rodzaju doniesień jako przykładów swoistej
> histerii czy szaleństwa. Wreszcie, co najważniejsze, badanie
> doświadczenia mistycznego wymaga od badacza współuczestnictwa,
> tak by mógł się oderwać od sposobu myślenia, do jakiego nawykł, na
> czas dostatecznie długi, żeby wczuć się w odmienną modalność
> świadomości dominującą w tego rodzaju zjawiskach. Taka obserwacja
> nie mieści się w eksperymentalnym modelu współczesnej nauki.
> Szczególnie psychologowie starali się wzorować na
> osiemnastowiecznych fizykach, którzy wierzyli, że mogą osiągnąć
> ?obiektywność? w obserwowaniu świata. Najwyższy czas skończyć
> z tego rodzaju podejściem. Uważna lektura klasycznej literatury
> mistycznej, jak również raportów ze stanów wywoływanych przez środki
> psychodeliczne prowadzi do wniosku, że w szerokim obszarze zjawisk
> mistycznych mieszczą się procesy, przebiegające według określonych
> praw, poddane modalności świadomości równie dojrzałej i na
> swój spo- sób praktycznej jak ta, do której jesteśmy przyzwyczajeni.
> W niniejszym artykule podam dowody i racje na poparcie tego
> twierdzenia.
>
> *** Zjawiska mistyczne ***
> Podstawową cechą doświadczenia mistycznego jest intuicyjne
> spostrzeżenie, że jesteśmy częścią wszechświata, który stanowi
> jednolitą całość. [...]
>
> *** Rozumienie zjawisk mistycznych ***
> [...]
> 1) jakiś rodzaj medytacji kontemplacyjnej oraz
> 2) wyrzeczenie.
>
> *** Medytacja kontemplacyjna ***
> Kontemplacja jest nieanalitycznym postrzeganiem przedmiotu czy idei ?
> nieanali- tycznym, ponieważ rezygnujemy z dyskursywnego myślenia
> oraz z naturalnych prób psychologicznego uchwycenia danego obiektu
> czy manipulowania nim. [...]
>
> *** Wyrzeczenie ***
> Ubóstwo, czystość, odosobnienie i milczenie to tradycyjne techniki, z
> których korzystają ludzie kroczący drogą mistyczną. [...]
> Na przykład, Walter Hilton zaleca wyrzeczenie się myśli:
> ?Jeśli przeto pragniecie odkryć swoją duszę, wycofajcie swoje myśli z
> rzeczy zewnętrznych i materialnych, zapominając w miarę możności
> o własnym ciele i pię- ciu zmysłach. (...) św. Jan nawołuje do porzucenia
> pamięci:
> ?Dusza musi się ogołocić i pozbyć wszystkich form i przejawów wiedzy,
> musi dążyć do porzucenia zakorzenionej w wyobraźni tęsknoty za nimi,
> aby nie pozostał w niej ani jeden ślad wiedzy, ani zgoła nic, gdyż dusza
> musi pozostać naga i czysta, jak gdyby wszelkie takie formy nigdy jej
> nie nawiedziły, musi trwać w całkowitym odosobnieniu i zawieszeniu.
>
> *** Dwie modalności ***
> Wyobraźmy sobie człowieka jako organizm złożony ze składników
> posiadających jed- nocześnie wymiar biologiczny i psychologiczny.
> Składniki te cechują dwie modalno- ści organizacyjne:
> ?modalność działania? i ?modalność receptywna?.
> Modalność działania jest stanem, którego organizacja umożliwia
> manipulowanie otoczeniem. W realizacji tego celu uczestniczy przede
> wszystkim układ mięśni prążkowanych jako dominujący czynnik
> fizjologiczny. [...]
>
> *** Wyrzeczenie a trening monastyczny ***
> *** Modalność receptywna w życiu codziennym ***
> *** Wiedza ***
> *** Modalności komplementarne ***
> *** Podsumowanie ***
> Naszą normalną modalność możemy określić jako modalność działania,
> przystosowaną do manipulacji otoczeniem i ostrego zarysowania
> wyraźnej świadomości czasu prze- szłego i przyszłego.
> Jej podstawowym punktem odniesienia jest doświadczenie od-
> rębnej, jednostkowej jaźni. W przeciwieństwie do niej, dysponujemy
> zdolnością do innej organizacji zwanej modalnością receptywną ?
> ukierunkowanej na teraźniej- szość, w której jednostkowa jaźń jako
> dominująca orientacja zanika, a świat do- świadczany jest jako bardziej
> jednolity i satysfakcjonujący. Podczas gdy modalno- ścią działania
> posługujemy się przy rozwiązywaniu problemów i oddziaływaniu na
> otoczenie, modalnością receptywną posługujemy się przy przyjmowaniu,
> przy zaspo- kajaniu głodu i poszukiwaniu satysfakcji.
>
> Która modalność jest lepsza czy wyższa?
> Jeśli myślimy w takich kategoriach, nic nie pojęliśmy.
> Nic nie zyskujemy poprzez ograniczenie naszego funkcjonowania do
> jednej czy drugiej modalności. Musimy posiadać zdolność do
> funkcjonowania w ra- mach obu modalności, zależnie od potrzeb.
> Istnieje klasyczna opowieść, która ilustruje praktyczną realizację tej
> alternatywy. Pewien człowiek obsunął się w przepaść i lecąc w dół
> zdołał uchwycić się maleńkiego drzewka. Spojrzawszy w górę
> stwierdził, że nie ma sposobu wspięcia się w górę, spojrzawszy zaś
> w dół ujrzał oczekujące nań w dole rumowisko skalne. Zauważył, że
> korzenie drzewka słabną, a z jednej strony skały już puściły. Nic nie
> mogło go ocalić. W tej samej chwili spostrzegł wyrastający ze szczeliny
> skalnej krzaczek dzikich poziomek.
> Jedną ręką trzymając się drzewka, drugą zerwał poziomkę i włożył ją
> do ust. Jakże była słod- ka!
> Cóż stoi na przeszkodzie, by lepiej wykorzystać tę alternatywę, tę
> niezwykłą furtkę do satysfakcji, twórczości, do życia w teraźniejszości?
> Wydaje mi się, że pierwszą barierę tworzą nasze uprzedzenia kulturowe,
> wedle których stany mistycz- ne są czymś nierealnym, patologicznym,
> ?szalonym? czy ?regresywnym?; uprzedzenia te każą uznać całą tę
> dziedzinę jako ?subiektywną?, a w związku z tym ?nienauko- wą?.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> Padamy ofiarą indoktrynacji, gdyż wpojono nam, abyśmy nie
> wykorzystywali tych obszarów ani nie przyglądali się im z bliska.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> Korzystając z naszej niewie- dzy, pod osłoną sztandaru metody naukowej
> ograniczono nasze myślenie.
> Nadszedł już czas, byśmy uczynili modalność receptywną i doświadczenie,
> które z sobą nie- sie, uprawnioną alternatywą dla nauki i dla nas samych.
> Dokonawszy tego będziemy mogli dostrzec wyraźniej psychodynamiczne
> bariery, które ograniczają tę alterna- tywę ? mechanizmy obronne
> chroniące nas przed porzuceniem świadomej kontroli, mechanizmy
> obronne broniące nam dostępu do tego, co nieznane i nieoczekiwane,
> mechanizmy obronne broniące nas przed zatarciem i utratą granic
> określających ?ja?. Będziemy wówczas w stanie odróżnić te przypadki,
> w których rzeczywiście obecne są elementy patologii i regresji, lecz nie
> powstrzyma nas to od dostrzeże- nia i badania tych zjawisk, które są z
> gruntu dojrzałe, przydatne w życiu i po- siadają dla nas praktyczną
> wartość.
> Na obecnym etapie dziejów nasze przetrwanie biologiczne może zależeć
> od naszej zdolności do funkcjonowania w ramach modalności receptywnej,
> dzięki której mogli- byśmy doświadczyć tego, co leży u podstaw wartości
> humanitarnych.
> Teoretycznie możemy uznać, że bezinteresowne działania są potrzebne
> do regulacji przyrostu naturalnego, do rozwiązania problemów skażenia
> środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykluczenia możliwości
> zagłady atomowej. Jednak cnoty, jakich tu potrzeba, pozostają
> abstrakcjami,
> jeśli nie będą ugruntowane w osobistej świado- mości ich wagi,
> przydatności i znaczenia. Modalność działania, którą przesiąknię- ta
> jest nasza cywilizacja, nie premiuje bezinteresowności; modalność
> receptywna, która jest domeną mistyków, wychodzi jej naprzeciw.
> Z tego punktu widzenia, mi- styków należy uznać za strażników możliwości,
> która zawsze do nas należała, i którą czas teraz odzyskać. Możemy
> pogodzić tę dziedzinę z naszą współczesną wie- dzą, wtedy stanie się mniej
> egzotyczna i obca. Postępując w ten sposób, będziemy mogli zbadać
> i odzyskać funkcjonalną zdolność, która może przyczynić się
> do prze- trwania naszego gatunku, jak i do pogłębienia naszej wiedzy.
>
> przełożył Piotr Kołyszko
>
> Literatura [...]
> --
> "Truth or happiness. Never both."
http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=artykul&group=pl.s
ci.psychologia&aid=87266056


| *** Dwie modalności ***
| Wyobraźmy sobie człowieka jako organizm złożony ze składników
| posiadających jednocześnie wymiar biologiczny i psychologiczny.

wymiar biologiczny <= JEST, to wymiar obiektów
wymiar psychologiczny <= ISTNIEJE, to wymiar informacji

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| Padamy ofiarą indoktrynacji, gdyż wpojono nam, abyśmy nie
| wykorzystywali tych obszarów ani nie przyglądali się im z bliska.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pranie mózgów.
Edukacja i propaganda formuje kaleki umysłowe, którym nie wolno
myśleć i nie wolno wyciągać wniosków.
To alefia urojeniowa - blokada dostępu do świata JEST.
maUpa ma umieć odtwarzać informację - nic ponadto.

Edward Robak* z Nowej Huty
~>°<~ psf,psp
miłośnik mądrości

 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
24.11 Prawusek
24.11 Robakks
24.11 Sender
24.11 Robakks
24.11 Chiron
24.11 glob
24.11 Robakks
24.11 glob
24.11 Sender
24.11 Robakks
24.11 Robakks
24.11 glob
24.11 glob
24.11 Robakks
24.11 glob
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci
Trump jak stereotypowy "twój stary". Obsługa iPhone'a go przerasta
Wspierajmy Trzaskowskiego!
I co? Jest wojna w Europie, prawda?
Sztuczna Inteligencja
Ucieczka z Ravensbruck - komentarz
I pod drzwiami staną i nocą kolbami w drzwi załomocą
Jesttukto?
?
Comprehensive Protection Guide with IObit Malware Fighter Pro 11.3.0.1346 Multilingual
Advanced SystemCare Pro 17.5.0.255: Ultimate Performance Optimizer
IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual Review and Tutorial
"Prawdziwy" mężczyzna.
Senet parts 1-3
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Kol. sukces po polsku: polscy naukowcy przywracają życie morskim roślinom
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Medycyna - czy jej potrzebujemy?
Atak na [argentyńskie - przyp. JMJ] badaczki, które zbadały szczepionki na COVID-19
Xi Jinping: ,,Prognozy mówią, że w tym stuleciu istnieje szansa dożycia 150 lat"
Zbrodnia 3 Maja
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem