Bohemiści, poratujecie?

1. Data: 2007-04-06 06:31:12

Temat: Bohemiści, poratujecie?
Od: BBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Okazało się nagle, że będzie gość z Brna. Chciałabym dać jakiś czeski
akcent kulinarny, a równocześnie tradycyjnie wielkanocny. Na razie
przychodzą mi do głowy jedynie czeskie drożdżowe kołacze, ale niezbyt
ten pomysł mi się podoba. Pytanie - prośba głównie do Ludka, ale zadaję
je publicznie, bo a nuż ktoś z czytających ma wiedzę na ten temat:
tradycyjna czeska potrawa wielkanocna.
--
BBjk

2. Data: 2007-04-06 07:09:16

Temat: Re: Bohemiści, poratujecie?
Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

BBjk napsal(a):
> Okazało się nagle, że będzie gość z Brna. Chciałabym dać jakiś czeski
> akcent kulinarny, a równocześnie tradycyjnie wielkanocny.

Z mojego doswiadczenia: nie po to sie jedzie do Polski na Wielkanoc,
zeby zjesc cos czeskiego. Przygotuj cos typowo polskiego, ja bylem pare
lat temu zaskoczony, jak wygladaja polskie swieta wielkanocne. Nie znamy
mazurka, nie znamy paschy. Do kosciola raczej nie chodzimy, nie znamy
zwyczaju swiecenia koszyczka (jest oczywiscie w Czechach niewielki
rezerwat katolikow, ale mowie o wiekszosci obywateli, zwlaszcza duzych
miast).

W Czechach dla wiekszosci Wielkanoc nie jest jakims zbyt kulinarnie
obchodzonym swietem - prawda, sa jakies tradycyjne potrawy i jakies
tradycje (przygotuj sobie na poniedzialek kolorowe jajko, prawdopodobnie
bedziesz musiala je dac temu czeskiemu gosciowi, o ile jest plci meskiej
i bedzie Ci chcial pokazac pewny czeski zwyczaj tradycyjny, w Polsce
malo znany), no ale na tym tak naprawde sie konczy.

Ale do rzeczy. Na czeskim wielkanocnym stole nie brakuje jajek, ciasta
babkowego w postaci baranka. Jest tez tzw. "mazanec" - ciasto drozdzowe
jak na chalke z rodzynkami, migdalami w postaci bochenka. Bywa tez
"velikonoční nádivka" - co jest np. drobno pokrojone mieso z nawilzonymi
bulkami, jajkami i posiekana zielenina (nac petruszki, pokrzywy) i
zapieczone w piekarniku - podaje sie na zimno i cieplo. Ale przepisow na
"nádivke" (nadzienie, farsz) jest sporo, na przyklad mozna mieso
zastapic grzybami. Tez jadlo sie baranine, teraz raczej pieczonego
kurczaka z farszem.

W Zielony Czwartek jadalo sie tzw. Judasze - ciasto drozdzowe z miodem.

Z ugotowanych jajek robi sie teraz rozne smarowidla na chleb (ale nie
wiem, jak bardzo tradycyjne to jest).

Linki:
http://www.labuznik.com/article.php?ID=31
http://gurman.centrum.cz/jidlo/rada-tydne/clanek.pht
ml?id=391153
http://gurman.centrum.cz/jidlo/rada-tydne/clanek.pht
ml?id=389621

Ludek

3. Data: 2007-04-06 07:32:10

Od: BBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ludek Vasta napisał(a):

> Z mojego doswiadczenia: nie po to sie jedzie do Polski na Wielkanoc,
> zeby zjesc cos czeskiego.

hm, domyślam się. I dużo bardziej podoba mi się pomysł z kolorowym
jajkiem. W sumie to bardziej chciałam zrobić przyjemność gościowi, niż
paść go czeskim jedzeniem, a siebie wrabiać w pichcenie czegoś, o czym
mam nikłe pojęcie. Skoro mówisz, że jajko wystarczy, no, to chętnie wierzę.

> [...]
> bedziesz musiala je dac temu czeskiemu gosciowi, o ile jest plci meskiej
> i bedzie Ci chcial pokazac pewny czeski zwyczaj tradycyjny, w Polsce

Płonę z ciekawości.

> Ale do rzeczy. Na czeskim wielkanocnym stole nie brakuje jajek, ciasta
> babkowego w postaci baranka. Jest tez tzw. "mazanec" - ciasto drozdzowe
> jak na chalke z rodzynkami, migdalami w postaci bochenka.

to w sumie to podobnie i dobrze.
Zastanawiałam się też nad tymi Twoimi trumnami, czy umarlakami... Ale
nie, co za dużo, to niezdrowo.
--
BBjk

4. Data: 2007-04-06 11:34:12

Od: "kasia" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "BBjk" <b...@q...pl> napisał w wiadomości

> Płonę z ciekawości.

HYHYHYYYYHHHYYYYHHYHYY!

5. Data: 2007-04-06 11:40:21

Od: "kasia" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Kasiu, odezwij się na priv. Mam Ci coś do powiedzenia.
> --
> B.

Ale mysie nie znamy

kasia