Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?

51. Data: 2011-03-01 13:59:41

Temat: Re: Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
Od: "jagr" <j...@W...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:ikiqt5$3n6$1@inews.gazeta.pl...
> Znajdz sobie miejsce na zainstalowanie róznicówki. Do niej mają dojść trzy
> przewody a masz tylko dwa.

Kupiłem różnicówkę i ona ma tylko 4 styki: z jednej strony 1 i N i z
drugiej 2 i N.
Na wejściu bym podłączył 1 i N, a na wyjściu 2 i N.
Wszystkie bolce w kuchni podłączyłbym do siebie i koniec wyprowadził do rury
wodociągowej.
Poza tym nigdzie do sieci elektrycznej. Czyli wszystkie bolce w gniazdkach
byłyby na potencjale rury wodociągowej a tym samym wszystkie obudowy także.
W przypadku jakiegoś przebicia elektrycznego na obudowę w którymkolwiek
urządzeniu natychmiast zadziała różnicówka i całkowicie odłączy w kuchni
napięcie (N i fazę). Źle myślę? Może to nieprzepisowo, ale chyba
bezpieczniej, niż teraz.
jangr

52. Data: 2011-03-01 14:48:39

Od: "Chiron" <c...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "R. P." napisał w wiadomości grup
.pl...

Chiron wrote:
> Użytkownik "R. P." napisał w wiadomości grup
.pl...

======================================

> I jak się sprawa zakończyła? Masz zamiar położyć nową instalację, czy
> darowałeś sobie po prostu przeniesienie gniazd?
>
> Zrobiłem po swojemu. Zagrozili mi, że w razie pożaru- będzie moja wina.

Aż tak bardzo zależało Ci na przesunięciu gniazdek?? Nie można było tego
załatwić zwykłym przedłużaczem?

Kupiłem mieszkanie- i zrobiłem w nim "rewolucję"- łącznie z przewracaniem
ścianek działowych. No tak, można załatwić sprawę gniazdek przedłużaczami-
niech się plączą pod nogami. Wiesz- lubię ładnie mieszkać- i rozumiem pewne
przepisy- no ale niektóre- w szczególności ich sposób interpretowania przez
spółdzielnię- są dla mnie...niezrozumiałe. Jak ja napisałem podanie, że
instalacja z początku lat 60 ubiegłego wieku została zaprojektowana pod 1kW
mocy dla każdego- co dziś jest zdecydowanie niewystarczające, i dlatego
wciąż palą się przewody - czyli: niech spółdzielnia zrobi nowe połączenie
(grubsze przewody) od złącza kablowego do WLZ na klatce schodowej- a ja
sobie w domu zrobię instalację zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami-
to napisali, że na razie jest ok- a oni potrzebują kasę na ważniejsze
rzeczy. Rozumiesz: ja nie mam nic ważniejszego, niż tylko ciągnięcie całej
instalacji od złącza i przeróbki w całym mieszkaniu. Oni- nie potrafią
wymienić zagrożonej pożarem ( z powodu zbyt dużej mocy odbiorników
zainstalowanych w mieszkaniach) instalacji.
--

Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

53. Data: 2011-03-01 15:58:36

Od: "R. P." <r...@w...to.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

======================================

> [...]
> potrafią wymienić zagrożonej pożarem ( z powodu zbyt dużej mocy
> odbiorników zainstalowanych w mieszkaniach) instalacji.

Ja wszystko rozumiem. To nie ja jestem tym spółdzielnianym cenzorem ;)
Niestety, robiąc przeróbki tak a nie inaczej ryzykujesz. Pożar może
wyniknąć z powodów o których mówisz, a oni będą próbowali Ciebie
pociągnąć do odpowiedzialności za to, bo przerobiłeś instalację
niezgodnie z ich wytycznymi. Dlatego ja bym się bał zaryzykować.

54. Data: 2011-03-01 17:02:36

Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista wrote:
> "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote in message

> A gdzie ja pisałem, że można? Albo stronie prawnej tych prac?
> Czytaj ze zrozumieniem. Chodziło o stronę techniczną - dodanie jednego
> przewodu...

A piszesz tak jakby sobie facet miał kupić druta w markecie i wsadzić ...

55. Data: 2011-03-01 18:15:39

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A piszesz tak jakby sobie facet miał kupić druta w markecie i wsadzić ...

Druta to może nawet ciągnąć.

56. Data: 2011-03-01 22:32:14

Od: Simon <s...@A...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-03-01 14:21, kogutek pisze:

> [...]
uziemiajÄ&#65533;ca i odpowiednio
> Jeśli PE masz w sposób naturalny polączony z rurą wodociągową w bojlerze to
> dlaczego nie wolno obudowy bojlera polączyć przewodem z rurą skoro polączona
> jest ona z PE? Czekam na odpowiedź.

Może dlatego, że zakłada się iż podłączony przewód PE jest poprawny, a
co za tym to rura wodociągowa jest "doziemiana" a nie na odwrót.

Przewód wyrównawczy więc "rozszerza" swoje "działanie" o kolejne
zagrożone punkty - rura staje się przewodem wyrównawczym i przyjmuje
potencjał PE.
W końcu w razie uszkodzenia metalowa rura "na potencjale" zwiększa
niebezpieczeństwo porażenia wraz ze swoją długością.

Z całego toku dyskusji, przynajmniej mnie, przekonuje argument, że żadna
z rur w mieszkaniu sama z siebie nie zapewni "odpowiedniego potencjału".
Choćby z tego powodu, że "w środku" może gdzieś być kawałek plastikowy,
lub jakiś sąsiad zamiast "zera" wyprowadza na nią "fazę".

Simon

57. Data: 2011-03-02 08:03:38

Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com> szukaj wiadomości tego autora

> Jeśli PE masz w sposób naturalny polączony z rurą wodociągową w bojlerze
> dlaczego nie wolno obudowy bojlera polączyć przewodem z rurą skoro
> polączona
> jest ona z PE? Czekam na odpowiedź.

Nie rozumiem pytania. Jaki jest sens łączenia obudowy bojlera z rurą jeżeli
to połączenie jest już wykonane wewnątrz bojlera?
Jeżeli pytanie miało dotyczyć łączenia bolca ochronnego w gnieździe z rurą
jako uziemienia ochronnego to odpowiedź poniżej (Napisana wcześniej niż
powyższe zdanie)

Bo jest to połączenie ochronne bojlera i jego lokalne połączenie wyrównawcze
jako urządzenia a nie uziemienie czy zero ochronne dla całej instalacji w
mieszkaniu. A co w przypadku gdy masz instalację wodociągową w całości lub
części wykonaną z tworzyw sztucznych lub gdy wodociąg jest termoizolowany i
biegnie kanalizacją techniczną ? Bojler jest metalowy i zgodnie z przepisami
musi posiadać połączenie wyrównawcze i ochronne.
Myśląc tym tokiem można sobie wszystkie bolce ochronne gniazd podpiąć do
bojlera lub do baterii nad wanną. W pewnych warunkach będzie działać w
pewnych nie, a tu chodzi o to by z największym prawdopodobieństwem zawsze
działało zachowując określone parametry. Uziemienie ochronne ma być częścią
instalacji elektrycznej a nie wodociągowej, gazowej czy jakiejkolwiek innej.
Hardkorowo, możnaby sobie bolce w gniazdach podpiąć do piorunochronu -
przecież też jest uziemiony, nieprawdaż ;) ???
--
Jackare

58. Data: 2011-03-02 08:07:40

Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> jagr <j...@W...fm> napisał(a):
>

> Znajdz sobie miejsce na zainstalowanie róznicówki. Do niej mają dojść trzy
> przewody a masz tylko dwa. Musisz ten trzeci skądś wyczarować. Najprościej
> zmostkować N z PE na wejściu do rożnicówki. Jeśli jest instalacja
> trójprzewodowa to one są zmostkowane tylko dużo wcześniej.

W niektórych warunkach. Przy układzie sieci TT nie wolno tego robić, a ten
układ wcale nie jest jakiś rzadki zwłaszcza w przypadku starych sieci.
--
Jackare

59. Data: 2011-03-02 08:14:44

Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "jagr" <j...@W...fm> napisał w wiadomości
> [...]
> którymkolwiek urządzeniu natychmiast zadziała różnicówka i całkowicie
> odłączy w kuchni napięcie (N i fazę). Źle myślę? Może to nieprzepisowo,

Bez sensu. Po pierwsze sprawdź układ sieci zasilającej. Jeżeli jest TN
możesz wszystko zmostkować do przewodu N przed RCD lub wyrpowadzić z tego
miejsca przewód PE. Nie będzie zachowany warunek przekroju przewodu N ale to
i tak bezpieczniej niż bez ochrony. Do tego przewodu PE możesz też podłączyć
sobie rurę wodociągową lub baterie lub wszelkie inne metalowe elementy
konstrukcyjne w mieszkaniu - będą to lokalne połączenia wyrównawcze.
Należałoby je wykonać linką, np LGY o przekroju 6-10 mm.kw
Przy sieci w układzie TT nie wolno robić mostka pomiędzy N a PE - musi być
wykonane lokalne uziemienie izolowane od przewodu N

60. Data: 2011-03-02 08:50:16

Od: "jagr" <j...@W...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jackare" <1...@1...tralala.com> napisał w wiadomości
> [...]

> Nie rozumiem pytania. Jaki jest sens łączenia obudowy bojlera z rurą
> jeżeli to połączenie jest już wykonane wewnątrz bojlera?

Właśnie o to chodzi, że obudowa bojlera jest połączona niejako przymusowo z
siecią wodociągową. W razie przebicia do obudowy napięcie pojawi się na
rurach wodociągowych i pójdą zabezpieczenia. Tak jest teraz.

Jeśli jednak dodatkowo obudowę połączę przewodem PE, to cały czas w
warunkach normalnych będzie przepływ małego prądu pomiędzy rurami a
instalacją elektryczną - poprzez przewód PE. Przewody w kablach i wiązkach
idą razem i choćby przez pojemność elektryczną albo upływność będzie
przepływał prąd. Niestety między PE a rurą wodociągową nie musi być
idealnego zera wolt. W pewnym sensie tą nie zawsze idealną instalację
elektryczną będę uziemiał we własnej kuchni / łazience poprzez rurę
wodociągową. Nie rozumiem, po co.

jagr

Pralka Bosch Logixx 8 WAS24463PL - problem
(http://www.24hours-onli ne.com/)Paypal payment Discount Wholesale/Retail Gucci Shoes GUCCI Boots LV Shoes LV Boots D&G shoes UGG boots etc BRAND shoes
jaki sklep z akcesoriami meblowymi?
[ Chłodziarka - do Ikselki ]
kredyty