Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?

61. Data: 2011-03-02 09:03:30

Temat: Re: Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
Od: "jagr" <j...@W...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jackare" <1...@1...tralala.com> napisał w wiadomości
news:ikku9j$taj$1@node2.news.atman.pl...
> [...]

> możesz wszystko zmostkować do przewodu N przed RCD lub wyrpowadzić z tego
> miejsca przewód PE. Nie będzie zachowany warunek przekroju przewodu N ale
> to i tak bezpieczniej niż bez ochrony. Do tego przewodu PE możesz też
> podłączyć sobie rurę wodociągową lub baterie lub wszelkie inne metalowe
> elementy konstrukcyjne w mieszkaniu - będą to lokalne połączenia
> wyrównawcze. Należałoby je wykonać linką, np LGY o przekroju 6-10 mm.kw
> Przy sieci w układzie TT nie wolno robić mostka pomiędzy N a PE - musi być
> wykonane lokalne uziemienie izolowane od przewodu N

Ale dlaczego mam ingerować w elektrykę, skoro mi jest potrzebne tylko jedno.
Żeby wszystkie metalowe sprzęty w kuchni były na potencjale ziemi. Żeby
między nimi nie mogło być różnic napięcia. Dotykam kranu, łapię za drzwi
lodówki. Nic. Komforcik. Jeśli jednak którekolwiek z urządzeń się zbiesi i
na obudowę podeśle mi jakąś niespodziankę, wtedy i tylko wtedy moje
połączenie będzie miało sens.
Bum, i ... różnicówka wywala. A jeśli zwarcie do obudowy będzie pewniejsze,
to wywali i nadprądowe.
Tak sobie wymarzyłem ...
jagr

62. Data: 2011-03-02 09:22:41

Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> połączenie będzie miało sens.
> Bum, i ... różnicówka wywala. A jeśli zwarcie do obudowy będzie

To wszystko OK ale przy sieci TT i to nie przez rurę a przez szynę PE.
Przy sieci TN należy uziemić przewód N w ZK i wyprowadzić PE.
Przy zwarciu do obudowy (do PE) wyłączy się tylko różnicówka.
Nadprądowy wyłączy się przy zwarciu L do N

63. Data: 2011-03-02 10:06:46

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jackare" <1...@1...tralala.com> wrote in message

> [...]
> Przy zwarciu do obudowy (do PE) wyłączy się tylko różnicówka.
> Nadprądowy wyłączy się przy zwarciu L do N

Jak to zrobić - napisałem pobudzając kapłona do gdakania.

64. Data: 2011-03-02 10:25:24

Od: "jagr" <j...@W...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jackare" <1...@1...tralala.com> napisał w wiadomości
> To wszystko OK ale przy sieci TT i to nie przez rurę a przez szynę PE.
> Przy sieci TN należy uziemić przewód N w ZK i wyprowadzić PE.

Dziś wieczorem po podwieczorku sobie skoczę do ZK i uziemię N.
Bo głupio tak mieć nieuziemiony N w ZK przy TN.
A na poważnie. Mogę zrobić coś w ramach własnego mieszkania i to tylko na
terenie kuchni, którą mam malować. Nie przewiduję działań takich jak
trzęsienie ziemi czy erupcja wulkanu. :-)
Więc potrzebuję mniej porad pod przepisy a więcej praktycznych. Zostawić,
jak jest? - Bolec w gniazdku zmostkowany z N. Rozmostkować?

65. Data: 2011-03-02 10:42:49

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"jagr" <j...@W...fm> wrote in message
> [...]
> Więc potrzebuję mniej porad pod przepisy a więcej praktycznych. Zostawić,
> jak jest? - Bolec w gniazdku zmostkowany z N. Rozmostkować?

Zostaw, ja też tak mam - cztery przewody do i za licznikiem.

66. Data: 2011-03-02 18:20:56

Od: " kog" <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jackare <1...@1...tralala.com> napisał(a):

> Użytkownik "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> W niektórych warunkach. Przy układzie sieci TT nie wolno tego robić, a ten
> układ wcale nie jest jakiś rzadki zwłaszcza w przypadku starych sieci.
Muszę przyznać że teraz trochę dołożyleś do pieca. Sieć TT jest typową siecią
wiejską służącą do zasilania wielu urzązdeń nie podlączonych na stale. Ze
względu na koszt i wagę nie stosuje się 5 żyłowych przewodów. Każde urzazdenie
ma swoje uziemienie w postaci na przykląd pręta wbijanego w ziemię w pobliżu
odbiornika. Robi się tak ze wzgledu na to że sam przewód N nie jest pewny w
warunkach pracy w terenie. Widziałeś gdzieś w starym domu albo bloku idący od
bojlera kabel wypuszczony przez okno i zakopany w ziemi? Siec TT robi się na
poziomie gniazdka i wtyczki z każdej innej sieci z wyjątkiem IT a nie poprzez
manipulecje w zlączu albo transformatorze albo generatorze.

67. Data: 2011-03-02 20:16:43

Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

jagr <j...@W...fm> napisał(a):

> [...]
> rurach wodociągowych i pójdą zabezpieczenia. Tak jest teraz.
>
> Jeśli jednak dodatkowo obudowę połączę przewodem PE, to cały czas w
> warunkach normalnych będzie przepływ małego prądu pomiędzy rurami a
> instalacją elektryczną - poprzez przewód PE. Przewody w kablach i wiązkach
> idą razem i choćby przez pojemność elektryczną albo upływność będzie
> przepływał prąd. Niestety między PE a rurą wodociągową nie musi być
> idealnego zera wolt. W pewnym sensie tą nie zawsze idealną instalację
> elektryczną będę uziemiał we własnej kuchni / łazience poprzez rurę

Bęzdiesz uziemial dla wlasnego bezpieczeństwa. Zaden inny powod nie istnieje.
Prad był kiedyś bogiem. Laski i dary mu znosili. A teraz robi za zasilanie do
wibratorów analnych i pompowania gowna z szamba. To się wpienił i zagrozil że
jak tylko czlowiek da mu szansę to go zwyczajnie zabije. Popatrz na to tak.
Jest bojler podłączoy tylko dwoma przewodami z nie uziemionym zbiornikiem,
obudową i podłączony do plastikowej instalacji wodnej. Przedziurawila się w
nim grzalka. Grzeje normalnie. Na obudowie jest napięcie sieci czyli 230V.
Można go dotknąć jeśli bęzdie się odizolowanym od ziemi. Absolutnie nic się
nie stanie. Nawet się nic nie poczuje. Ale dotknięcie do takiego bojlera jesli
nie jest się odizolowanym od ziemi kończy się porazeniem z dużym
pradopodobieństwem ze będzie to ostatnie porażenie prądem w życiu. Gdyby
bardzo szybko wyskoczyl bezpiecznik to dał by szansę. Ale nie wyskoczy bo on
nie wyskakuje przy 7 amperach jakie pobiera bojler. To kilkdziesięciu
miliamperów nawet nie poczuje. Tak nie moze być. To połączmy teraz przewód N
ze zbiornikiem i obudową. Znowu dziurawa grzałka. Im bliżej zasilanego końca
grzalki dziura tym większy prąd uplywu. Użytkownik może tego nie zauważyc.
Jedynie co się zmieni to pobor prądu przez bojler. Bo w nim będą dwie grzalki.
Jedna oporowa a druga to odpowiedni buzały z wojska. Ponieważ buzałą będzie
miała malą moc to użytkownik nie odczuje że szybciej mu się grzeje.
Bezpiecznik też nie wyskoczy. Dokąd przewod N będzie pelnosprany to obudowa
będzie na potencjale trochę wyższym niż ziemia. Wynika to z oporności przewodu
N. Można bezkarnie dotykać bojlera. Ale przewód N może ulec uszkodzeniu. W
takiej sytuacji patrz " nie uziemiony zbiornik". Już lepiej ale czy można
jeszcze lepiej. Można. Można dać trzeci przewód. Z jednej strony polączony z
ziemią a z drugiej bojlerem. Gruby przewód, mało łączeń. Jest super. Co by się
nie działo to zawsze obudowa będzie na potencjale ziemi. Założenie fajne tylko
nie do końca prawdziwe. Napiecie jakie się pojawi na obudowie w czasie zwarcia
spowoduje przepływ prądu. Do zadzialania bezpiecznika ten prąd może być za
maly. Ale ze względu na opornośc trzeciego przewodu może być już na tyle duzy
że zrobi na obudowie napiecie niebezpieczne. Można to obejść dając bardzo duży
przekrój takiego przewodu. Znowu miedzi szkoda. To sobie niemcy wymyśili przed
wojną ze trzeba zrobić takie cuś żeby w pizdu wszystko wylączyło jak w trzecim
przewodzie popłynie prąd większy od takiego co zrobi na obudowie wiecej niż
dwadziescia parę woltów. Na dodatek ma to wylączyć bardzo szybko.
Najsmutniejsze w tej historii jest to że do badań używali ludzi z obozów
koncentracyjnych. Simens zwyczajnie ich kupował. I jak sie partia zużyła to
kupował nastepną. Skurwysyństwo pierwszej wody i z tego co mi wiadomo nikt po
wojnie z tego powodu nie wisiał. Zrobili w końcu taki pełnosprawny wyłącznik i
nazwali go rożnicowo prądowym. Okazało sie że nie zabezpiecza tylko bojlera a
i w przypadku wrzucenia suszarki do uziemionej wanny też. Bo jak wanna bęzdie
nie ziemiona to nie zabezpiecza. Dlatego teraz wanny krany itp mają zacisk do
uziemienia. Czasami pewno jakiś hydraulik bierze taki kran do ręki i myśli że
chyba ich pojebało w fabryce. Nic w nim nie ma związanego z prądem a uziemiać
każą. Pytasz po co. Każde polązcenie moze zawieść. Jak upali się coś na fazie
to zwyczajnie prądu nie ma. Ale jak się coś upali na zerze to może być
niebezpiecznie. Prąd w domu to tak jak by dać malpie brzytwę. I im więcej
będzie takich polązceń urzązdeń z ziemią to nawet jak się jedno uwali to
jeszcze trzydziesci osiem jest dobrych. Uziemienia sa naturale i sztuczne.
Sztuczne to kawal blachy zakopany w ziemi z polączonym z nim przewodem. A
naturale to wszystkie instalacje. One, o ile są z metalu spalniają wymogi
stawiane uziemieniom. Wszystkie rury zakopane w ziemi uziemia się co kawalek.
Żeby byly zawsze na tym samym potencjale. Wtedy wolniej korodują. To jak sobie
podlączysz obudowę kuchnki do rury co wiesz że na pewno jest uziemiona to
tylko dobrze zrobisz sobie i rurze. A jak rożnicowkę wstawisz to jest
luksusowo bo ona na przyklad wylapie że masz uszkodzoną grzalkę w bojlerze
zanim przestanie grzać. Jak ktoś nie wie o co chodzi z wylącznikami roznicowo
prądowymi to się moze strasznie naciąć przy piecach akumulacyjnych. One
zwlaszcza starszego typu, jak są dlugo nie używane to zawilgotnieją. Po
wlązceniu wywala rożnicowkę. I wymieniają elektrycy różnicowki na coraz
większe. W końcu zostawiają taką na 100mA. Ona juz nic nie zabezpiecza. Bo
100mA zwyczajnie usmaży czlowieka. A wystarczy na kilka minut tą co jest
zmostkować i wlączyć piec. Jak sprawdzić czy rura moze robić za ziemienie
napisalem wcześniej. Sprawdz i jesli bęzdie dobrze to lącz bez żadnych
skrupułów wszystkie bolce z gniazdek do niej. Jak kiedyś przrejdziesz na
instalację mająca trzy przewody to sobie dolączysz do bolcow zielono żołty.
Trybisz. Mostek pomiędzy N i bolcem i to wszystko do rury.

68. Data: 2011-03-02 21:46:46

Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik " kog" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> poprzez
> manipulecje w zlączu albo transformatorze albo generatorze.

Spotkałem się dwukrotnie z siecią w układzie TT w mieście w starych
robotniczych dzielnicach (u nas się to nazywa familoki). Były tam takie
różnorakie samoróbki-przeróbki które "wyszły" przed pomiarami w budynku. Wg
informacji z ZE była tam sieć w układzie TT
--
Jackare

69. Data: 2011-03-02 22:18:30

Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

(...)
> [...]
> żołty.
> Trybisz. Mostek pomiędzy N i bolcem i to wszystko do rury.

Świetnie napisane. Naprawdę. Osoby kumate techniczne zawsze sobie dadzą
radę. Wiesz o tym Ty, wiem ja i wielu wielu innych.
Jest w tym wszystkim jednakże jedno małe "ale" albo raczej "gdyby".
Mianowicie "gdyby" coś się stało w tym budynku (porażenie prądem, pożar
spowodowany niesprawną instalacją elektr. itp) Różne oficjalne instancje
stwierdzą nieprawidłowe/niezgodne z przepisami wykonanie instalacji
elektrycznej, potem stwerdzą że było to przyczyną nieszczęścia i wskażą
"winnego" Ten nawet jeżeli odwoła się do sądu, spotka się z opinią biegłego
który stwierdzi np że "mogło być" przyczyną co śmiem twerdzić będzie dla
sądu znaczyło "było przyczyną". Będzie więc winny którego będzie można
obarczyć odpowiedzialnością i odfajkować kolejny sukces Temidy. Pomimo
teoretycznej technicznej poprawności będzie to niezgodne z przepisami a to
urzędnikom w zupełności wystarczy bo oni znać się nie muszą - oni muszą
otrzymać tylko dowód zgodności z przepisami, a człowiek niech sobie potem
latami udowadnia że nie jest wielbłądem. Warto?
Tyle ode mnie. EOT.
--
Jackare

70. Data: 2011-03-03 01:22:01

Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> otrzymać tylko dowód zgodności z przepisami, a człowiek niech sobie potem
> latami udowadnia że nie jest wielbłądem. Warto?
Szybciej te komisje i biegli będą patrzyli czy kable nie były skręcane
kombinerkami. Bo to jest najczęstrzą przyczyną pożarow od instalacji
elektrycznej. Nie chce mi się wracać do tego co pisaleś. Masz stalowe rury do
gazu i wody i bojler albo kuchenkę gazową co z niej wychodzi kabel z wtyczką z
ziemieniem?

Pralka Bosch Logixx 8 WAS24463PL - problem
(http://www.24hours-onli ne.com/)Paypal payment Discount Wholesale/Retail Gucci Shoes GUCCI Boots LV Shoes LV Boots D&G shoes UGG boots etc BRAND shoes
jaki sklep z akcesoriami meblowymi?
[ Chłodziarka - do Ikselki ]
kredyty