Ciasteczka cynamonowe

1. Data: 2003-11-14 17:16:03

Temat: Ciasteczka cynamonowe
Od: Marynatka <m...@f...net> szukaj wiadomości tego autora

Właśnie zaczęłam zagniatać ciasto i odkryłam, ze w moim przepisie
brakuje:

- do jakiej temp. nagrzać piekarnik?
- w jakiej temp. piec?
- smarować blachę?

POMOCY!!!
:)

Marzena

1. Data: 2003-11-14 19:04:35

Temat: Re: Ciasteczka cynamonowe
Od: "monia" <n...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marynatka" <m...@f...net> napisał w wiadomości
> Właśnie zaczęłam zagniatać ciasto i odkryłam, ze w moim przepisie
> [...]
A poprosze o przepis.
Uwielbiam wszystko co jest zwiazane z cynamonem!
Monika

1. Data: 2003-11-14 19:32:10

Od: "Goha" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A poprosze o przepis.
> Uwielbiam wszystko co jest zwiazane z cynamonem!
> Monika

hej!
nie wiem, czy o ten przepis chodzi, ale te ciasteczka sa dobre, pieklam
kilka razy
pozdrawiam
Myszka

ciasteczka cynamonowe
125 gram cukru
250 gram mąki
1 łyżeczka proszku do pieczenia
aromat rumowy
1 pełna łyżeczka cynamonu
1 jajko
150 gram masła
około 60-70 gram rodzynek
Mąkę, proszek do pieczenia, cynamon wymieszać z cukrem i posiekać z masłem.
Dodać jajo i suche rodzynki i szybko zagnieść.
Można wałkować ciasto, podsypując je mąką, żeby się nie przyklejało do blatu
i wycinać foremkami różne kształty. Albo, jeszcze prościej urywać małe
kawałki ciasta, toczyć z nich kulki, a potem je spłaszczać, żeby
przypominały krążki. Tak jest dużo łatwiej, rodzynki nie wyłażą podczas
pieczenia z ciastek i nie ma niebezpieczeństwa, że pokroimy foremkami te
biedne rodzynki.
Ciasteczka piecze się dość krótko, jakies 10 minut, nie pozwalając, żeby się
przyrumieniły, bo mogą być za twarde. Troche podrosną w piekarniku, więc nie
należy ich kłaść bardzo blisko siebie. Temperatura około 180 stopni,
wyciągamy, kiedy naciśnięte na środku palcem będa się lekko uginać, ale spód
będzie lekko złoty.

1. Data: 2003-11-15 12:22:40

Od: Marynatka <m...@f...net> szukaj wiadomości tego autora

Pewnego pięknego dnia, podpisując się jako "Goha" <g...@o...pl>,
napisałeś (aś) :

>nie wiem, czy o ten przepis chodzi, ale te ciasteczka sa dobre, pieklam
>kilka razy

Mam ten sam przepis, z tym, że sama go ciut urozmaiciłam :)

>ciasteczka cynamonowe
>125 gram cukru
>250 gram mąki
>1 łyżeczka proszku do pieczenia
> aromat rumowy
> 1 pełna łyżeczka cynamonu
> 1 jajko
> 150 gram masła
> około 60-70 gram rodzynek

Nie daję rodzynek. Ciesteczka są ładniejsze :)

> [...]
>przyrumieniły, bo mogą być za twarde. Troche podrosną w piekarniku, więc nie
>należy ich kłaść bardzo blisko siebie. Temperatura około 180 stopni,

Suma sumarum piekłam w 220 stopniach do zarumienienia :)

Jeśli robię te ciasteczka jako ozdoby choinkowe (temat wkrótce bardzo na
czasie), to nie daję jajka i daję ciut więcej cynamonu. Ciasteczka są
wtedy bardziej kruche i aromatyczne. I kolor mają taki ciemno złoty.
W już wyciętych ciastkach przed włożeniem do piekarnika robię dziurkę
wykałaczką, aby potem łatwo było przewlec tasiemkę do powieszenia.
Z wierzchu lukruję i posypuję takimi kolorowymi "paproszkami" (do
kupienia w każdym sklepie).
Lub przyklejam rodzynki, migdały, kolorowe małe groszki na lukier...
Choinka wygląda bosko no i można sobie z niej podjeść ciastek :)

Pozdrawiam
Marynatka
ps. ciastka wyszły mi znakomicie :)

1. Data: 2003-11-15 19:57:16

Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> należy ich kłaść bardzo blisko siebie. Temperatura około 180 stopni,
> wyciągamy, kiedy naciśnięte na środku palcem będa się lekko uginać, ale spód

Zrobilem dzisiaj. Wzielem troche wiecej maki a to z powodu takiego, ze
najpierw rozpuscilem maselko i zrobila sie troche paciaja. Poza tym jajo
bylo spore, wiec suma sumarum ciasto trzeba bylo zagescic.
Mimo tych niedociagnac, wyszlo mniam :)
Jedyna mucha w miodzie bylo to, ze ostatki wsad do piecyka siedzial
troche za dlugo i nieco sie przypalil, ale i tak go juz nie ma ;)

Dziakuje za przepis.

Pozdr.,
Shrek

1. Data: 2003-11-19 09:18:07

Temat: Re: Ciasteczka cynamonowe - klapa
Od: "Bakino" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zrobiłam wedłyg podanego przepisu i wszystkie poszły do śmieci :-(
Czy teraz jest jakiś sezon na "klapy" ?!
Troszkę zmodyfikowałam przepis, bo nie doałam rodzynek - nie lubie ich, nie
miałam proszku do pieczenia więc wsypałam sodę oczyszczoną, ale więcej i to
chyba był mój nawiekszy błąd, no i oczywiście dałam podwójną porcję cynamonu
i zapachy rumowego.
Wyszły tak obrzydliwe, że nie dało się zjeśc nawet jednego malutkiego.
Jednak postanowiłam być twarda i będę znowy próbować, chyba dziś
wieczorkiem.

------
Pozdrawiam smacznie
Bakino

b...@w...pl
GG: 2389134

1. Data: 2003-11-19 21:50:49

Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

Bakino wrote:

> Zrobiłam wedłyg podanego przepisu

ROFL! poczytaj ponizej

> [...]
> miałam proszku do pieczenia więc wsypałam sodę oczyszczoną, ale więcej

proszek i soda maja inne dzialanie, zachowuja sie inaczej i smakuja
inaczej. No i wiecej sody... toz to bedzie szczypac w jezyk!

>i to chyba był mój nawiekszy błąd, no i oczywiście dałam podwójną
porcję cynamonu
> i zapachy rumowego.

a dlaczego oczywiscie, jesli w przepisie jest jakas ilosc, to przeciez
dla jakiegos powodu, jesli podwoisz, to bedzie strasznie mocne

> Wyszły tak obrzydliwe, że nie dało się zjeśc nawet jednego malutkiego.
> Jednak postanowiłam być twarda i będę znowy próbować, chyba dziś
> wieczorkiem.

moze sprobuj zrobic wedlug podanego przepisu :)))

MB

1. Data: 2003-11-24 11:41:05

Od: "Bakino" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> proszek i soda maja inne dzialanie, zachowuja sie inaczej i smakuja
> inaczej. No i wiecej sody... toz to bedzie szczypac w jezyk!

A szczypały i to jak, fuj ;-)

> porcję cynamonu
>
> a dlaczego oczywiscie, jesli w przepisie jest jakas ilosc, to przeciez
> dla jakiegos powodu, jesli podwoisz, to bedzie strasznie mocne

Ale ja zawsze mam jakieś takie dziwne podejście, że jak ciut więcej dam to
jeszcze lepsze będzie ;-)

> moze sprobuj zrobic wedlug podanego przepisu :)))

Taki też mam zamiar, tylko musze spożyć do końca ciasteczka orzechowe jakie
zrobiłam w weekend - i wyszły :-) bardzo dobre.

Dziękuję za uwagę o działaniu proszku do pieczenia i sody - tego nie
wiedziałam.

--
Pozdrawiam smacznie
Bakino

b...@w...pl
GG: 2389134

1. Data: 2003-11-24 13:41:25

Od: "Fiona" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> proszek i soda maja inne dzialanie, zachowuja sie inaczej i smakuja
> inaczej.

Witaj Magdaleno!

Wydalo sie, ze wiesz jakie dzialanie ma soda.
Czy zechcesz sie podzielic swa wiedza?
Ja w jednym z przepisow mialam wyraznie sode jako spulchniacz do cista.
O ile pamietam ciacho wyroslo :-/
Smaku nie pomne bo bylo to dawno.
Rozumiem, ze odradzasz substytuowanie soda proszku do pieczenia?

Pzdr
Fiona

1. Data: 2003-11-24 19:17:41

Temat: Re: Ciasteczka cynamonowe/o proszku i sodzie
Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

Fiona wrote:

> [...]
> O ile pamietam ciacho wyroslo :-/
> Smaku nie pomne bo bylo to dawno.
> Rozumiem, ze odradzasz substytuowanie soda proszku do pieczenia?

Z moich obserwacji wynika, ze proszek dziala przez caly czas, gdy ciasto
sie piecze, tzn. caly czas gdy jest jeszcze luzne ciasto, natomiast soda
dziala przez kilkanascie pierwszych minut pieczenia.
Dlatego czesto w przepisach znajduje sie i sode i proszek - soda daje
tego poczatkowekgo kopa ciastu, a proszek powoli utrzymuje rosniecie
przez caly czas.
Im wiecej "kwasnego" skladnika w ciescie, tym szybciej i bardziej soda
bedze dzialac. Jesli np. w sklad ciasta wchodzi maslanka, soda bedzie
dzialac bardzo szybko, rowniez dodatek soku cytrynowego, czy startych
surowych owocow powoduje szybkie dzialanie sody.
Ciasta, do ktorych dodaje sie sody, to ciasta albo bardzo szybkie i
pieczone w goracym piecu, jak amerykanskie bisquits (male, okragle,
pulchne buleczki podawane do obiadu na goraco) czy irlandzkie scones,
albo ciasta bardzo powolne, jak ciasto bananowe czy dyniowe.
Wlasnie jem kawalek i jest pyszne, wilgotne, mimo, ze zrobione wczoraj -
wlasnie przyklad ciasta ciezkiego, ktore potrzebuje szybkiej reakcji na
poczatku pieczenia, zeby te ciezkie skladniki, jak bananny, czy orzechy
podniosly sie w gore, a potem to juz proszek dziala przez reszte
pieczenia, zeby powoli, ale stanowczo unosic je w gore przez cala
dlugosc pieczenia.
Szybkie ciasta z sama soda piecze sie w temperaturze wysokiej,
220C/425F, a ciasta ciezkie z mieszanka sody i proszku w sredniej,
180C/350F. Ciasta na samym proszku generalnie piecze sie w temperaturze 160-180C.
Ciasta z dodatkiem sody czesto maja pekniecia porodku i wyrazny wzgorek
- to wlasnie szybkie dzialanie sody podnioslo to ciasto do gory zanim
skorka sie miala szanse sciac.
Przez regulowanie ilosci sody vs proszku w ciescie mozna uzyskac
porzadane efekty.
Nastepnym problemem jest smak - proszek jest mniej piekacy, niz soda, i
wlasciwie ciasta na sodzie mozna jesc tylko na goraco, bo inaczej sa
suche i niesmaczne. Ciasta na proszku pozostawiaja duzo wiecej
elastycznosci w strukturze ciasta.
Mam nadzieje, ze ktorys z nas rozumie szczegoly tych chemicznych reakcji
i moze wyjasni to, co opisalam, w naukowy sposob.
Magdalena Bassett

www.mniammniam
Wygrałam frytownicę....
pizza rogata