Ciasto na ptysie

1. Data: 2001-01-24 20:04:02

Temat: Ciasto na ptysie
Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

Ciasto na ptysie
z tego ciasta mozna robic ptysie slodkie lub nadziane pasztetem, groszek
ptysiowy, eklery, tort ptysiowy w ksztalcie wienca, paczki (ponczki)
ptysiowe i malutkie paczki z krewetkami.

220 ml wody
110 gr masla
140 gr maki
4 jajka
maly, ciezki garnek z raczka
drewniana lyzka

Rozgrzac piec do 220C/425F
Maslo z woda doprowadzic do wrzenia, dodac make jednym ruchem i ucierac
drewniana lyzka na malym gazie, az ciasto zacznie odchodzic od scianek
garnka. Zdjac z ognia, i ciagle ucierajac dodawac po jednym jajku,
ucierajac do gladkosci pomiedzy jajkami. Jakos sie te jajka nie scinaja.
Na koncu utrzec dokladnie, az sie otrzyma gesta, klejaca sie mase.
Przelozyc do torby cukierniczej, czy woreczka plastikowego z odcietym
rogiem, wyciskac w duzych odstepach na blache posmarowana maslem. Rosna
co najmniej dwukrotnie.
Piec 15 minut w 220C/425F, otworzyc piec na pare sekund, zeby wypuscic
pare, obnizyc temperature do 180C/350F i piec, az zlote.

Ptysie nadziewac bita smietana ze stabilizatorem, posypac cukrem pudrem
lub nadziac pasztetem. Ptysie nadziewane pasztetem powinny byc o polowe
mniejsze, niz slodkie ptysie.

Eklery nadziewac kremem cukierniczym, tzn. gestym budyniem waniliowym
bazowanym na smietance, polac roztopiona czekolada.

Groszek ptysiowy piec w 180C/350F, az ciemnozloty.

Tort ptysiowy piec tak dlugo, az wieniec bedzie jednolicie zloty, po
wystygnieciu przeciac i wyskubac flaki, nadziewac bita smietana ze
stabilizatorem, poziomkami, malinami lub truskawkami, ciac ostrym nozem
z zabkami.

Paczki ptysiowe smazy sie w glebokim tluszczu, tak, jak faworki.
Nabierac dluga lyzka kulke ciasta wielkosci 4-5 cm i wkladac lyzke do
goracego tluszczu. Odwrocic paczki, gdy spod zacznie sie zlocic. Osuszyc
na recznikach papierowych, posypac obficie cukrem pudrem lub polac
lukrem cytrynowym zrobionym z cukru pudru i soku cytrynowego.

Paczki krewetkowe. Do ciasta ptysiowego dodac pol szklanki posiekanych,
sparzonych krewetek i dwie lyzki posiekanej surowej kolendry. Wymieszac
dokladnie, smazyc jak powyzej, male kulki wielkosci orzecha wloskiego.
Podawac jako zakaske z sosem do maczania w malej miseczce (2 lyzki octu
ryzowego lub 1 lyzka winnego, 1 lyzka cukru, 1 lyzka sosu sojowego, 3
lyzki wody, 10 kropel ostrego oleju, posiekana swieza kolendra)
Magdalena Bassett

c2001CopyrightMagdalena Bassett. All rights reserved. Wszelkie prawa
zastrzezone.

1. Data: 2001-01-25 09:15:32

Temat: Re: Ciasto na ptysie
Od: Robert Keller <n...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett wrote:

> Eklery nadziewac kremem cukierniczym, tzn. gestym budyniem waniliowym
> bazowanym na smietance, polac roztopiona czekolada.

Tzn. jak dokladnie przyrzadzic ten krem?

Pozdrawiam
Aneta

1. Data: 2001-01-25 09:42:34

Temat: nadzienie (bylo: Ciasto na ptysie)
Od: "lylith" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

czy ktos ma moze pomysly na nadzienie do ptysi, na ostro?

z gory dziekuje i pozdrawiam
Lidia

1. Data: 2001-01-25 10:24:10

Temat: Re: nadzienie (bylo: Ciasto na ptysie)
Od: "Magdalena W." <z...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

lylith wrote in message <94os8k$9jk$1@news.tpi.pl>...
>czy ktos ma moze pomysly na nadzienie do ptysi, na ostro?

1. Pieczarki przesmazone z cebulka, dodane duzo pieprzu i zielona
pietruszka. Przepuscic razem przez maszynke albo robota kuchennego.
2. Ser typu rokpol, utarty na tarce albo przetarty przez sitko, z
odrobina masla lub smietany zeby go lepiej skleic.
Wiecej mi sie nie kojarzy....
Magda

1. Data: 2001-01-25 10:26:25

Od: "Magdalena W." <z...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett wrote in message <3...@w...net>...
> [...]
groszek
>ptysiowy, eklery, tort ptysiowy w ksztalcie wienca, paczki (ponczki)
>ptysiowe i malutkie paczki z krewetkami.

Kurcze, mam prawie identyczny przepis, Magdo, tyle ze z dodatkiem
wlasnie proszku do pieczenia. Sprobuje teraz zrobic wedlug Twojego. Na
pewno sprobuje paczkow krewetkowych - to jest to, co Tygrysy lubia
najbardziej ;-)
Pozdrawiam
Magda

1. Data: 2001-01-25 18:02:12

Temat: Re: Ciasto na ptysie/krem do eklerow
Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

Robert Keller wrote:

> Tzn. jak dokladnie przyrzadzic ten krem?
>
> Pozdrawiam
> Aneta

Krem do eklerow
440 ml smietanki wysokoprocentowej
110 gr cukru
4 zoltka
3 lyzki maki kartoflanej, lub skrobii kukurydzianej, lub maki ryzowej

Z cukru i zoltek ukrecic kogel-mogel, dodac make, wymieszac. Dodac do
tego 1/4 smietanki, wymieszac, przelac do malego ciezkiego garnka, dodac
reszte smietanki i ciagle mieszajac trzepaczka gotowac na malutkim
ogniu, az zacznie bulgotac, przelac do miseczki, schlodzic. Ubic
mikserem minute az bedzie konsystencji kremu.
Magdalena Bassett

1. Data: 2001-01-26 04:38:46

Od: Robert Keller <n...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett wrote:

> Krem do eklerow (...)

Wieeelkie dzieki!
Pozdrawiam
Aneta

1. Data: 2001-02-20 20:44:38

Temat: Re: Ptysie na ostro
Od: s...@b...nih.gov (Agnieszka Szalewska-Palasz) szukaj wiadomości tego autora

Jako ze przepis na ciasto ptysiowe wedlug Magdaleny Basset jest rewelacyjny
(wyszly przepiekne!! Magdaleno, dziekuje!!!! nie wiem, co poprzednio w
innych przepisach bylo nie tak, ze ptysiaki i karpatki wychodzily bardzo
kaprysnie, raz tak, a trzy razy rozlegly placek), mialabym ochote zrobic
przystawke wlasnie w postaci ptysiow na ostro. Co byscie proponowali jako
nadzienie? nie moze byc miesko ani owoce morza, niestety (znow przyjaciolka
wegetarianka). Pieczarki? ale z czym to zmieszac, aby mialo wlasciwa
konsystencje? i nadziewac cieplym nadzieniem tuz przed podaniem??
Licze na Wasze rady i porady:-)
Agnieszka
--
Archiwum grupy http://niusy.onet.pl/pl.rec.kuchnia

1. Data: 2001-02-21 00:14:49

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

Agnieszka Szalewska-Palasz wrote:

> [...]
> wegetarianka). Pieczarki? ale z czym to zmieszac, aby mialo wlasciwa
> konsystencje? i nadziewac cieplym nadzieniem tuz przed podaniem??

Dodaj pieprzu cayenne do samego ciasta, troszeczke, szczypte.
Ja nadzienie pieczarkowe bardzo lubie, nie siekam ich za drobno, zeby
nadzienie nie wygladalo jak bloto. Osobno smaze pieczarki, osobno
papryke, osobno cebule, dodaje sol, pieprz, i gdy wymieszane, swieza
kolendre i klade gorace do ptysiow i zaraz na stol.
MB

Re: Sos ostry do lez
fajny wloski przepis
Buraki