Condillac... i co dalej? ZAGADKA

1. Data: 2003-07-10 18:49:41

Temat: Condillac... i co dalej? ZAGADKA
Od: "starsza" <s...@w...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

no to zacznijmy od samego początku
pewnie wiecie, ale na wszelki wypadek....

Condillac Étienne Bonnot de (1715-1780),
francuski filozof...jeden z najważniejszych
przedstawicieli francuskiego oświecenia

ów znamienity filozof i duchowny był
napisał śliczną książeczkę 'Traktat
o wrażeniach'.... powiedzmy... wówczas
z zakresu epistemologii.... dziś powiedzielibyśmy
chyba, że to czysta psychologia...
dodam, że owa rozprawa ma istotne walory
literackie.....

i teraz zagadka, którą Condillac rozwiązuje
(Komin nie podpowiadaj!)

który ze zmysłów (dodam, że na onczas 5)
decyduje o naszym poczuciu tożsamości,
o odrębności JA od reszty świata?

poza zagadką... jestem niezwykle
ciekawa jakie są wspólczesne teorie
na ten temat....

starsza, chturej przypadek Sachs'a
z panem McGregor, na który zlinkował
mnie Jerzy się skojarzył z......
no dobra.... niewazne...... ważne, że
będzie NAGRODA dla zwycięzcy

1. Data: 2003-07-10 18:58:52

Temat: Re: Condillac... i co dalej? ZAGADKA
Od: KOMINEK <k...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

w <news:bekcd9$hv2$1@news.onet.pl>
starsza napisał(a):

> i teraz zagadka, którą Condillac rozwiązuje
> (Komin nie podpowiadaj!)

Spoko, sam jestem ciekaw tych odpowiedzi ;)

PS. Chyba za pare dni odbiore to, co na mnie czeka. Co ty na to?:)
--
KOMINEK [uowca uosi]
Skargi, wnioski, propozycje: k...@e...pl

Moge przepraszac, ale nie zmienie swojego zachowania

1. Data: 2003-07-10 20:10:01

Od: "re:" <e...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "starsza" <s...@w...poczta.onet.pl>

> [...]
>
> i teraz zagadka, którą Condillac rozwiązuje
> (Komin nie podpowiadaj!)
>
> który ze zmysłów (dodam, że na onczas 5)

++++++++++++++++++

"poczucie tożsamości i odrębności JA"

pytanie bardzo dobre więc idę zapytać konia ;)
koniu, koniu - masz poczucie tożsamości i odrębności JA?
[koń]: ich a cha cha...
nie pytam się o "ich" poczucie ale o twoje
[koń]: <patataj, patataj>

...zwiał...
{ma czy nie ma? powinien mieć... jest przecież odrębnym
stworzeniem biologicznym, umie zatroszczyć się o siebie...
głodny to je, spragniony to pije... zakłada rodzinę (?) hmm}

dobra, idę zapytać "starej kobiety z plemienia" :-)
babo, babo - czym ty się różnisz od kobyły?
WOLĄ dziecko WOLNĄ WOLĄ (spieprzaj bo mnie nudzisz)

no tak
WOLNA WOLA
ale to przecież nie jest zmysł... jakieś zakłócenie instynktu...

++++++++++++++++++

a któryż to zmysł jest taki szczególny u tzw. człowieka?
jest li może taki zmysł, którego nie posiadały by inne istoty
biologiczne?

jeśli uznamy, że nasze poczucie tożsamości wynika
z któregoś ze zmysłów to wówczas musielibyśmy wykazać
że jest to zmysł którego nie posiadają inni przedstawiciele
fauny czy flory
(chyba, że uznamy, że zwierzęta mają również własne JA)

wzrok, słuch, smak, węch, dotyk, równowaga, {3 oko}

kiszka
poczucie tożsamości czyli odrębność JA od reszty świata
nie jest determinowane zmysłami (w dzisiejszym rozumieniu)
Świadomość nie jest zmysłem.

zmysły oddziaływują na świadomość
świadomość nie oddziaływuje na zmysły (choć może je wygłuszać)
jest to relacja wyłącznie w jedną stronę :-)

[kto to czyta ten jest nieświadomym głąbem kapuścianym] ;DDD
{te SŁOWA w [j.w.] skierowane są dla tych którzy nie rozumieją
albo rozumieją o czym piszę} ;)

re:

c.d.n.

1. Data: 2003-07-10 20:18:44

Od: "starsza" <s...@w...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "re:" <e...@w...pl> napisał w wiadomości

> zmysły oddziaływują na świadomość
> świadomość nie oddziaływuje na zmysły (choć może je wygłuszać)
> jest to relacja wyłącznie w jedną stronę :-)

ok... który ze zmysłow działa
na świadomość w sposób sformułowany
w pytaniu?

> [kto to czyta ten jest nieświadomym głąbem kapuścianym] ;DDD
> {te SŁOWA w [j.w.] skierowane są dla tych którzy nie rozumieją
> albo rozumieją o czym piszę} ;)

wiesz... nie przyszło mi do głowy
przesledzić to rozumowanie na zwierzętach,
ale na niemowlakach tak... i działa...

starsza, chtura głąb kapuściany

1. Data: 2003-07-10 20:25:21

Od: "zielsko" <4zielsko@USUN_TOhoga.pl> szukaj wiadomości tego autora

starsza napisał(a)
No z Condillaca to cos mi o mowie swita....

> wiesz... nie przyszło mi do głowy
> przesledzić to rozumowanie na zwierzętach,
> ale na niemowlakach tak... i działa...
Wzrok?
A w jakim wieku te dzieciaki byly?
O ile pamietam to niektore maupy potrafia rozpoznawac siebie w lustrze.
:)

Czemu piszesz zes glomb? Masz leb jak diabli i to przewietrzony :)

--
Pozdrawiam.
Paweł Zioło (zielsko)

1. Data: 2003-07-10 20:33:47

Od: "starsza" <s...@w...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "zielsko" <4zielsko@USUN_TOhoga.pl> napisał w wiadomości

> No z Condillaca to cos mi o mowie swita....

pytanie było ścisłe... mowa nie jest
zmysłem

> Wzrok?

no nie... zostały jeszcze 4 sztuki

> A w jakim wieku te dzieciaki byly?

niemowlęcym... kilka miesięcy

> O ile pamietam to niektore maupy potrafia rozpoznawac siebie w lustrze.
> :)

hehehehehe... mówisz o wizerunku, a nie
o rozgraniczeniu SIEBIE od reszty świata....
jeśli nie poznasz zmysłowo tych granic
powiędzy JA a resztą świata, nie wiesz
patzrąc w lustro gdzie się zaczynasz i kończysz....
czy jakiś element tła jest TOBĄ czy tłem

> Czemu piszesz zes glomb? Masz leb jak diabli i to przewietrzony :)

a bo re: tak kazał....

starsza, chtura tego Condillaca tak prowokacyjnie
raczej, bo bardziej ciekawa co mówią dzisiejsze teorie....

1. Data: 2003-07-10 20:39:20

Od: "tycztom" <t...@N...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

starsza wrote:

> który ze zmysłów (dodam, że na onczas 5)
> decyduje o naszym poczuciu tożsamości,
> o odrębności JA od reszty świata?

dotyk?

--
Pozdrawiam Serdecznie
Tomek Tyczyński

**
"Przy utrzymaniu obecnego tempa wymiany personelu
pewnego dnia ludzie będą okazami równie rzadkimi jak ptaki dodo."

1. Data: 2003-07-10 20:40:33

Od: "Janusz H." <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Skopiuj i wklej do przeglądarki www jako całość:
http://groups.google.pl/groups?q=propriocepcja&hl=pl
&lr=&ie=UTF-8&inlang=pl&selm=3A489B87.A2EC87DD%40pri
v5.onet.pl&rnum=2

To wtedy.

A teraz: NO I CO Z TEGO???

1. Data: 2003-07-10 20:42:02

Od: "starsza" <s...@w...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "tycztom" <t...@N...waw.pl> napisał w wiadomości

> dotyk?

a możesz uzasadnić?

starsza, chtura szykuje nagrodę dla tyczkoma!!!!!

1. Data: 2003-07-10 20:42:09

Od: "silvio_manuel" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "re:" <e...@w...pl> napisał w wiadomości

(1)
> kiszka
> poczucie tożsamości czyli odrębność JA od reszty świata
> nie jest determinowane zmysłami (w dzisiejszym rozumieniu)
> Świadomość nie jest zmysłem.

(2)
> zmysły oddziaływują na świadomość
> świadomość nie oddziaływuje na zmysły (choć może je wygłuszać)
> jest to relacja wyłącznie w jedną stronę :-)

Czy poczucie tożsamości, odrębność (i 'wiedzenie' o tym) = świadomość ?
Jeżeli tak (a zakładam, że to bliskie prawdy) to przeczysz sam sobie ! A po
drugie na jakiej u diabła podstawie stwierdzasz, że świadomość nie
oddziaływuje na zmysły ? A czym jest wygłuszanie jeśli nie oddziaływaniem ?

silvio

Choroba a wojska
Ośrodek leczenia depresji
www.wstroneojca.ngo.pl