Coś jeszcze o ledach

1. Data: 2011-03-15 15:47:28

Temat: Coś jeszcze o ledach
Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Właśnie byłem w Kwitku (Kraków koło zjazdu na autostradę)

Na stoisku ze światłem jest witrynka z oświetleniem LEDowym

firmy www.enterius.pl

mają troche elektroniki do sterowania, z ciekawostek to maja też moduł LED
30W :) który wymaga radiatora do odprowadzenia ciepła a ma światło (wg
deklaracji) porównywalne ze 120W żarówką.

2. Data: 2011-03-15 17:15:04

Temat: Re: Coś jeszcze o ledach
Od: "Andrzej S." <A...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-03-15 16:47, Marek Dyjor pisze:

> mają troche elektroniki do sterowania, z ciekawostek to maja też moduł
> LED 30W :) który wymaga radiatora do odprowadzenia ciepła a ma światło
> (wg deklaracji) porównywalne ze 120W żarówką.

Czyzby LEDy przegrywaly juz wydajnosciowo ze swietlówkami?

http://allegro.pl/swietlowka-150w-temp-5400k-swiatlo
-ciagle-dzienne-i1488243087.html

pozdro
--
A S

3. Data: 2011-03-15 17:23:02

Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 15 Mar 2011 16:47:28 +0100, Marek Dyjor napisał(a):

> mają troche elektroniki do sterowania, z ciekawostek to maja też moduł LED
> 30W :) który wymaga radiatora do odprowadzenia ciepła a ma światło (wg
> deklaracji) porównywalne ze 120W żarówką.

A to jest się czym chwalić?
Pewnie piszesz o tym:
http://www.ledrgb.pl/dioda-led-30w-1700-lumenow-bial
a-p-86.html

Jak to się ma do takich:
http://www.hurtownia.win.pl/product_info.php/product
s_id/5466
(swoją drogą - przepłaciłem)

Oczywiście mam na myśli "domowe" zastosowania, a nie miejsca, gdzie da się
wcisnać tylko takie małe, płaskie coś.

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

4. Data: 2011-03-15 20:14:17

Od: Artur Lew <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-03-15 16:47, Marek Dyjor pisze:
> mają troche elektroniki do sterowania, z ciekawostek to maja też moduł
> LED 30W :) który wymaga radiatora do odprowadzenia ciepła a ma światło
Praktycznie diody LED od 1W wymagaja radiatora bo drastycznie spada ich
trwalosc i wydajnosc...
Do tego LEDa trzeba bardzo duzy radiator i moze byc zrobiony jako
oprawka (np toczona z aluminium).
Montowanie "grzebienia" nie wyglada ladnie wiec i calosc raczej sie
nadaje do oswietlenia ulicznego.
Swoja droga to na cyfronice sa juz wersje 100W...

> (wg deklaracji) porównywalne ze 120W żarówką.
To chwyt marketingowy.
Tak na prawde to smiem twierdzic ze takie porownanie jest zajebiscie
trudne do zrobienia.
Wynika to z prostego faktu ze zwykla zarowka swieci w kat brylowy bliski
4Pi gdzie LED bliski 2Pi. I to nie w kazda strone tak samo...
Byloby latwiejsze natomiast gdybys porownywal ze zwyklym halogenem w
oprawce np 35 stopni.
Wtedy zalozywszy do takiego LED-a odpowiednia soczewke (do tych
prostokatnych raczej nie znajdziesz innej niz jakis fresnel) smiem
twierdzic ze halogen przegrywa z kretesem jezeli chodzi o strumien swietlny.
Oczywiscie jezeli chodzi o barwe swiatla - przegra zwlaszcza z ta
chinszczyzna ;)
Jezeli natomiast zmienisz podejscie do oswietlenia jak ja tj zakladamy
ze nie oswietlamy pajakow na suficie to mozna znacznie zejsc z moca...

Artur Lew
arturdotlewatgmaildotcom

5. Data: 2011-03-15 22:47:36

Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Andrzej S." <A...@g...com> wrote:

> Czyzby LEDy przegrywaly juz wydajnosciowo ze swietlówkami?
>
> http://allegro.pl/swietlowka-150w-temp-5400k-swiatlo
-ciagle-dzienne-i1488243087.html

Dziś rano widziałem w hurtowni jak klient kupował podobną ale... 75W (ta z
aukcji ma 30W). Człowiek drapał się po głowie i zastanawiał czy wejdzie mu to
parkowej lampy zewnętrznej :) Świetlówka miała na oko z 35cm wysokości i z 12-14
średnicy.
W tej samej hurtowni był naświetlacz LED o mocy 50W. Cena: ok. 500zł.

--
Bartek

6. Data: 2011-03-16 07:04:26

Od: "Andrzej S." <A...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-03-15 23:47, Bartek pisze:

> [...]
> z aukcji ma 30W). Człowiek drapał się po głowie i zastanawiał czy
> wejdzie mu to parkowej lampy zewnętrznej :) Świetlówka miała na oko z

Wielokrotnie potwierdzilo mi sie, ze swietlówka zamknieta w bance
zyje znacznie krócej (z powodu ciepla najpewniej)
--
A S

7. Data: 2011-03-16 07:23:10

Od: zil0g <z...@m...prl> szukaj wiadomości tego autora

*Andrzej S.* wdusil[a] knefle:

>Wielokrotnie potwierdzilo mi sie, ze swietlówka zamknieta w bance
>zyje znacznie krócej (z powodu ciepla najpewniej)

Uklad zawiera przetwornice i elementami starzejacymi sie najszybciej sa kondensatory.
Oczywiscie chlodzona powinna pracowac dluzej.

8. Data: 2011-03-16 20:04:31

Od: BartekK <s...@N...org> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-03-15 18:23, Borys Pogoreło pisze:
> [...]
I cenę jak dwie euro(tfu!) palety klasycznych żarówek 100W :)

> A to jest się czym chwalić?
> Pewnie piszesz o tym:
> http://www.ledrgb.pl/dioda-led-30w-1700-lumenow-bial
a-p-86.html
No nie ma co się chwalić zupełnie, bo to 32W a nie 30W, i zakładając że
podane światełko 1700 lumenów nie jest naciągnięte - to tylko 54lm/W -
marnie.. Doliczając jakąś <100% sprawność drivera i zasilacza, to zero
energooszczędności w stosunku do taniej i prostej świetlówki rurowej
która ma >100lm/W.
Niby będzie jasno w oczy razić, bo 1700lm ale skierowane na 120', a
świetlówka/żarówka ma prawie na 360' (oświetla w wszystkich kierunkach
tak samo) więc 3x większy kąt to 3x mniejszy strumień (mniej razi), ale
- w ilu zastosowaniach tak kierunkowe światło jest potrzebne? (a tam
gdzie jest potrzebne - nie ma problemu z tanią lustrzaną oprawą do
zwykłej żarówki/świetlówki)
A problem z chłodzeniem duży.
Problem z zasilaniem duży.
Problem z obudową (odpowiednim reflektorem by skierować to
światło/rozproszyć) duży.
Cena (jeszcze w dodatku jak doliczyć obudowę, chłodzenie, driver,
zasilacz drivera...) niewspółmierna
Żywotność ... zależnie od temperatury, ale na pewno nie taka jak podają
10000 godzin. W dodatku im starsza biała dioda led, tym bardziej
niebieskie światło i mniejsza jasność. Podawany "czas zycia" jest do
całkowitego zgaśnięcia, a niejednokrotnie po 30% tego czasu jest już
tylko 50% jasności! (o barwie nie wspominając, bo luminofor żółty się
degraduje)

> [...]
> (swoją drogą - przepłaciłem)
> Oczywiście mam na myśli "domowe" zastosowania, a nie miejsca, gdzie da się
W domu znajdziesz mnóstwo opraw gdzie jest zwykłe gniazdko E27 na zwykłą
żarówkę, oprawy są przewidziane do światła do-okólnego a nie
kierunkowego. Takie coś płaskie ledowe to byś mógł np w lodówkę sobie
wsadzić albo w okap kuchenny... tylko po co, dla szpanu nowoczesnością?

--
| Bartlomiej Kuzniewski
173

9. Data: 2011-03-17 20:21:21

Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"zil0g" <z...@m...prl> wrote:
> *Andrzej S.* wdusil[a] knefle:

> Uklad zawiera przetwornice i elementami starzejacymi sie najszybciej sa
> kondensatory.
> Oczywiscie chlodzona powinna pracowac dluzej.

Być może w wysokich temperaturach... W normalnych warunkach układy żyją dużo
dłużej niż rury. Przykład: akwaryści powszechnie wykorzystywali (i pewnie wciąż
wykorzystują) układy z uszkodzonych świetlówek energooszczędnych do zasilania
zwykłych podłużnych rur. Sam tak robiłem.

--
Bartek

10. Data: 2011-03-17 20:31:23

Od: BartekK <s...@N...org> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-03-17 21:21, Bartek pisze:

> [...]
> pewnie wciąż wykorzystują) układy z uszkodzonych świetlówek
> energooszczędnych do zasilania zwykłych podłużnych rur. Sam tak robiłem.

Może z innych powodów - rurę szklaną łatwo zepsuć-rozbić?
Elektronika jest w każdej, nawet najtańszej świetlówce kompaktowej,
czyli kosztuje kilka zł i można rurę poświęcić od razu do kosza bo
dedykowana elektronika luzem kosztuje 10x tyle co świetlówka kompaktowa
z elektroniką?

--
| Bartlomiej Kuzniewski
173