Re: Cos o jezykach (1)

From: silvio balconetti <s...@i...invalid>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Cos o jezykach (1)
Date: Tue, 4 Dec 2018 19:00:01 +0100

Am 04.12.18 um 18:18 schrieb Trybun:

> Stety i niestety, może i coś zauważyłeś, ja jednak nie widzę żadnej
> niechęci do obcych języków, widzę niechęć i sam ją podzielam w
> zastępowaniu polszczyzny obcymi językami, czy wyrażeniami na polskich
> grupach dyskusyjnych czy państwowych mediach.
>
> I tak nawiasem - dobrej muzy nie słucha się uchem a czymś w co nie
> wierzą ateiści - duszą. Naprawdę nie potrzeba znać słów aby wiedzieć że
> dany utwór to traktat o miłości.

Z obcymi jezykami to sprawa dyskusyjna, bo w Niemczech prawie zawsze
tlumaczone sa filmy i programy, takze mowione w dialektach (austriackich
i zawsze szwajcarskich), ktore w pewnych regionach sa rozumiane. Czesto
napisy bylyby lepsze. Tak jest w Holandii.
Osobiscie nie lubie mieszania jezykow - jak mowie po polsku to tylko po
polsku, chyba ze brak mi slow, np. fachowych. Podobnie z niemieckim czy
angielskim. Ale w dyskusjach czasem lepiej zacytowac oryginal i dodac
link, zeby zorientowani wyrobili sami sobie zdanie niz trudzic sie z
tlumaczeniem (szczegolnie dluzszym).
Co do ostatniej kwestii, to mysle, ze slowa piosenek warto znac i je
rozumiec, bo moze nam sie podobac cos "nieslusznego". Np. "Imagine"
Lennona grano kiedys w kosciele w Watykanie. :-) Poza tym jesli wiesz o
czym grupa spiewa, to lepiej zrozumiesz zachowanie ich czlonkow.

Np. Rosyjskiej grupy Sektor Gaza www.youtube.com/watch?v=nIzo7uiPfXI lub
hiszpanskiej Ska-p (wystepowali tez w Polsce)
www.youtube.com/watch?v=3qOP81-RO5c

Wodan akbar!
--
saluto