Czy komuś udało się zbić cholesterol wyłącznie dietą?

1. Data: 2006-02-16 00:52:50

Temat: Czy komuś udało się zbić cholesterol wyłącznie dietą?
Od: "Fouxpas" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pytam w związku z moją mamą, u której wyszedł ostatnio w badaniu bardzo wysoki
cholesterol - 293 mg/dcl (całkowity - w rozbiciu na LDL i HDL jeszcze nie
robiła). Lekarka zaproponowała leczenie farmakologiczne (ATORIS), ale mama boi
się kolejnego leku (bierze już hormon tarczycy po zabiegu i leki w związku z
dusznicą bolesną), więc wolałaby korygować to dietą, suplementami itp.

Sęk w tym, że mama od lat odżywia się bardzo racjonalnie. Nie używa ani masła,
ani margaryny, tylko oliwy lub oleju z pierwszego tłoczenia. Je ryby, pieczywo
wyłącznie pełnoziarniste, jej dieta jest urozmaicona, bo choć to starsza pani
(76), to nie jest starej daty, nie przepada za tradycyjną kuchnią spod znaku
schabowego z kapustą, lubi wprowadzać do jadłospisu różne ciekawe warzywa, nie
lubi też potraw ciężkich, więc je albo gotowane, albo na parze, albo pieczone w
folii itp. I nie jest to reżim, który sobie narzuca i potem nie może w nim
wytrwać, tylko styl życia, który naprawdę jej odpowiada. Je raczej niewiele, ale
regularnie, w niewielkich porcjach, przyrządzane w domu i - jak powiedziałam -
urozmaicone.

Pytanie, czy taki sposób odżywiania da się zmodyfikować na tyle (z ewentualnym
udziałem suplementów dietetycznych), żeby była szansa na radykalne obniżenie
cholesterolu? Jeśli ktoś z was ma tego typu doświadczenia, będę ogromnie
wdzięczna za wszelkie podpowiedzi. A także za podzielenie się ewentualnymi
doświadczeniami z leczenia hipercholesterolemii ATORISEM lun innymi statynami.

Z góry wielkie dzięki i pozdrowienia
Fouxpas

PS A może mama powina zrobić jakieś dodatkowe badania? (oprócz cholesterolu w
rozbiciu ma LDL i HDL)?

2. Data: 2006-02-16 06:29:36

Od: "Redtown" <r...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

Powtórzyć badanie, dokonać rozbicia - konieczne oznaczenie LDL. Dietę
zachować cały czas. Z uwagi na wiek rozważyc poważnie wprowadzenie Atorisu
monitorując wskaźniki Aspat/Alat.

3. Data: 2006-02-16 06:44:05

Od: "Fouxpas" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Powtórzyć badanie, dokonać rozbicia - konieczne oznaczenie LDL. Dietę
> zachować cały czas. Z uwagi na wiek rozważyc poważnie wprowadzenie Atorisu
> monitorując wskaźniki Aspat/Alat.

Dzięki stokrotne. A parę słów o tych wskaźnikach?

Pozdrawiam
Fouxpas

4. Data: 2006-02-16 15:40:45

Od: "gburek" <domik@epf_Bez_spamu_.pl> szukaj wiadomości tego autora

a skad wiesz ze akurat frakcja LDL jest podniesiona ? rownie dobrez sufitu
siegac moga trojglicerydy i wtedy ow Atoris jest psu na bude bo
zastsosowanie znajda znacznie skuteczniejsze w tym wypadku fibraty
swoja droga z wlasnych obserwacji moge napisac iz lepsza od atorwastatyny
jest simwastatyna gdyz zdecydowanie rzadziej podnosi ASPAT i ALAT

--
Dominik

5. Data: 2006-02-16 15:58:19

Od: "Fouxpas" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> a skad wiesz ze akurat frakcja LDL jest podniesiona?

Pewności nie mam, oczywiście, ale z tego, co udało mi się wyczytać, wnoszę (być
może mylnie), że HDL nie bywa wyższy niż ok 60 mg/dcl. W takim razie, skoro
całkowity cholesterol wynosi 293, to LDL tak czy inaczej byłby bardzo wysoki,
choć oczywiście rozumiem, że trzeba powtórzyć badanie w rozbiciu na LDL i HD.

>rownie dobrez sufitu
> siegac moga trojglicerydy

Trójglicerydy wynoszą 182 mg/dcl. Wiem, że to tez więcej, niż powinno być, ale
"sufit", to chyba nie jest... przynajmniej na tle tak wysokiego cholesterolu.
Słyszałam, że "sufitowe" trójglicerydy potrafią sięgać 400 i i więcej.

> [...]
> swoja droga z wlasnych obserwacji moge napisac iz lepsza od atorwastatyny
> jest simwastatyna gdyz zdecydowanie rzadziej podnosi ASPAT i ALAT

A mógłbyś mi napisać, co oznaczają te dwa wskaźniki i dlaczego to takie ważne,
żeby je kontrolować?

> Dominik

Dzięki

Fouxpas

6. Data: 2006-02-16 17:07:27

Od: "Piotr Maksymowicz" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Fouxpas" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
>
> Z góry wielkie dzięki i pozdrowienia
> Fouxpas
>
> PS A może mama powina zrobić jakieś dodatkowe badania? (oprócz

Dięta zbijesz srednio cholesterol o 10%. Bemecol (taka margarynka) da
jeszcze 5-10%. Poza tym jak widac nie ma za bardzo jak zmieniac diety. Inna
sprawa, że u osob starszych zmiana diety to tylko akademicki wymysl. w
rzeczywistosci nie da rady .
Co najwazniejsze mama ma dusznice bolesna. Wiec jakas statyne powinna
dostac. Atoris nie jest zly. Chociaz w tym wieku zaczynalbym od
simvastatyny. Jednak ma mniejsze dzialanie toxyczne w stosunku do watroby.

7. Data: 2006-02-16 18:03:46

Od: "Fouxpas" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> sprawa, że u osob starszych zmiana diety to tylko akademicki wymysl. w

Chodzi o to, że nie daje to pożądanych skutków, czu o to, że o osoby w tym wieku
trudno o zmianę przyzwyczajeń?

> Co najwazniejsze mama ma dusznice bolesna. Wiec jakas statyne powinna
> dostac. Atoris nie jest zly. Chociaz w tym wieku zaczynalbym od
> simvastatyny. Jednak ma mniejsze dzialanie toxyczne w stosunku do watroby.

Dzięki!

8. Data: 2006-02-16 18:07:00

Od: "Fouxpas" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Co najwazniejsze mama ma dusznice bolesna. Wiec jakas statyne powinna
> dostac. Atoris nie jest zly. Chociaz w tym wieku zaczynalbym od
> simvastatyny. Jednak ma mniejsze dzialanie toxyczne w stosunku do watroby.

Aha, mógłbyć mi jeszcze podpowiedzieć nazwę konkretnego specyfku? Bo
simvastatyny to główny składnik, prawda? Ale nazwa handlowa pewnie będzie inna.

Dzięki

Fouxpas

9. Data: 2006-02-16 18:46:05

Od: "Redtown" <r...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Chodzi o to, że nie daje to pożądanych skutków, czu o to, że o osoby w tym
> wieku
> trudno o zmianę przyzwyczajeń?

O jedno i drugie. Cholesterol wytwarza watroba, reszta idzie z pozywienia
proporcje sa rózne, może być 50:50, a może i 80:20. Wtedy dieta na nic.
Ale tu zdaje się już jest zastosowanana.

Faktycznie jest mniej toksyczna, ale więcej działań niepożądanych
obserwowano w stos. do układy mięśniowego i innych :)... simva silnie
w chodzi w interakcje z lekami co drastycznie podwyższa jej stężenie. Nie
jest to takie proste :)

Nazwy: Simvacard, Simvasterol.

10. Data: 2006-02-16 18:51:26

Od: "Zazula" <z...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

Fouxpas wrote:

> A mógłbyś mi napisać, co oznaczają te dwa wskaźniki i dlaczego to
> takie ważne, żeby je kontrolować?

http://www.emedica.pl/szczeg_badania_lab.php3?nr=58&
typ=5
http://www.emedica.pl/szczeg_badania_lab.php3?nr=57&
typ=5

Zazula

Pytanie o podcinanie migdałów?
kupie dermatoskop
[sprzedam] dermatologia
Impulsy elektryczne w leczeniu poudarowych zaburzeń przełykania
Piasek w moczu