Czy mam prawo wiedzieć?

1. Data: 2005-03-04 09:12:52

Temat: Czy mam prawo wiedzieć?
Od: "agpat" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Najpierw opowiem moją historyjkę. Byłam wczoraj u lekarza pierwszego
kontaktu, pani doktor zdiagnozowała zapalenie gardła i zapalenie spojówek
(infekcja wirusowa). Na zapalenie spojówek pani doktor przepisała mi krople
do oczu. Zupełnie przez przypadek w aptece dowiedziałam się, że te krople to
homeopatyk. Do homeopatii stosunek mam taki sam jak do astrologii i
bioenergoterapii, czyli, bardzo delikatnie mówiąc, sceptyczny. Uważam, że
kupowanie homeopatyków to wyrzucanie pieniędzy w błoto. W końcu nie kupiłam
tych kropli. A teraz pytanie czy tak ma być? Czy to jest normalne? Czy
lekarz ma prawo przepisać homeopatyk i nie informować o tym pacjenta? Ja nie
wiem jak mam się zachować. To już zdarza się drugi raz. Poprzedni raz też
pani doktor przepisała mi jakieś tabletki do ssania, zorientowałam się mniej
więcej jak już zjadłam pół opakowania. Szczerze mówiąć czuję się trochę
nabita w butelkę.

Aha i tak jeszcze myślę, może jednak nie powinnam rezygnować całkiem z tych
kropli? Może powinnam kupić sobie jakąś sól fizjologiczną? Czego używa się
przy zapaleniu spojówek?

Pozdrawiam
agpat

2. Data: 2005-03-04 09:33:15

Temat: Re: Czy mam prawo wiedzieć?
Od: "Kriepa" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "agpat" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> homeopatyk. Do homeopatii stosunek mam taki sam jak do astrologii i
> bioenergoterapii, czyli, bardzo delikatnie mówiąc, sceptyczny.

To wg Ciebie lekarz przed wypisaniem leku powinien pytać pacjenta czy
"wierzy" w ten lek?

Ja bym się cieszyła, że mam lekarza, który nie przepisuje na wszystko
antybiotyku o szerokim spektrum.
Tak swoją drogą ta jak jestem już u lekarza, to mówię po prostu, że, o ile
to możliwe, to wolałabym uniknąć przyjmowania antybiotyku. Może Ty powinnaś
robić analogicznie?

Pozdrawiam, Marta

3. Data: 2005-03-04 10:11:22

Od: "agpat" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kriepa" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> To wg Ciebie lekarz przed wypisaniem leku powinien pytać pacjenta czy
> "wierzy" w ten lek?
Homeopatia to medycyna z gatunku naturalnej czy też alternatywnej. Jak
idziesz do lekarza to raczej nie oczekujesz, że będzie nad Tobą machał
wahadełkiem, czy też Cię okadzał czy coś w tym guście. Chyba, że idziesz do
"specjalnego lekarza", wtedy wiesz czego możesz się spodziewać. A jeśli idę
do zwykłego lekarza, to spodziewam się, że będzie mnie leczył medycyną
tradycyjną. Dlatego też myślałam, że przed wypisaniem mi czegoś spoza
medycyny tradycyjnej, chociaż mnie o tym poinformuje. Ale jak widać myliłam
się. I dlatego pytam, czy mam prawo wiedzieć, że dany lek jest
homeopatykiem, czy nie?

> [...]
> Tak swoją drogą ta jak jestem już u lekarza, to mówię po prostu, że, o ile
> to możliwe, to wolałabym uniknąć przyjmowania antybiotyku. Może Ty
Być może. Chciałam jednak zauważyć, że leki nie dzielą się tylko na
antybiotyki i homeopatyki, jest jeszcze cała masa innych.
BTW Nie dostałam wcale antybiotyku, to jest infekcja wirusowa nie było
powodu przepisywać antybiotyku.

Pozdrawiam
agpat

4. Data: 2005-03-04 10:12:43

Od: "Kokosz" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
kupiłam
> tych kropli. A teraz pytanie czy tak ma być? Czy to jest normalne?

jeśli chcesz wyzdrowieć to nawet medycyna nie pomoże :)
Homeopatia nie jest zła - bywa nieskuteczna.

> [...]
mniej
> więcej jak już zjadłam pół opakowania. Szczerze mówiąć czuję się trochę

I słusznie. Lekarz przede wszystkim powinien z Tobą rozmawiać. Omawiać
chorobę, dzielić się spostrzeżeniami i WSPÓLNIE ułożyć plan leczenia.
Powinnaś wiedzieć CO masz przyjmować !!!
Jak nie to zmień lekarza.

> Aha i tak jeszcze myślę, może jednak nie powinnam rezygnować całkiem z
tych
> kropli? Może powinnam kupić sobie jakąś sól fizjologiczną? Czego używa się
> przy zapaleniu spojówek?

przyczyna choroby jest znana ? Od tego zależy leczenie.

Kokosz

5. Data: 2005-03-04 10:26:20

Od: "agpat" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kokosz" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

> tych
>
> przyczyna choroby jest znana ? Od tego zależy leczenie.

Wirusówka. Moje dziecko chodzi do żłobka i co chwilę mnie uracza jakimś
wirusikiem :-(
A z tym zapaleniem spojówek nawet nie jest tak źle. No i dostałam jakiś
ogólny lek przeciwzapalny, nie wiem czy to ma jakieś znaczenie.

No i lekarza zmienię :-(

Pozdrawiam
agpat

6. Data: 2005-03-04 10:35:29

Od: "Kriepa" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
myliłam
> się. I dlatego pytam, czy mam prawo wiedzieć, że dany lek jest

Rozumiem, że niektórzy lekarze nie są rozmowni, ale można pytać o wszystko:
jaki to lek, a jak on może podziałać, a co zrobić jak na mnie źle będzie
działać, a czy można dostać jakiś zamiennik, bo mi to nie odpowiada, itd. A
nie siedzieć cicho na wizycie, potulnie kiwając głową, a potem oburzać się
na grupie. Oczywiście, nie zmienia to faktu, że lekarz jest zobligowany do
informowania pacjenta o sposobie leczenia.

Pozdrawiam, Marta

7. Data: 2005-03-04 10:37:52

Od: "Knecht Ruprecht" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> idziesz do lekarza to raczej nie oczekujesz, że będzie nad Tobą machał
> wahadełkiem, czy też Cię okadzał czy coś w tym guście.

Czy ja wiem, nie wysłał cię przecież do sklepu zdrowożywnościowo-indyjskiego
po kadzidełka czy jakiś specyfik leczący wszelkie przypadłości, ani nawet do
sklepu zielarskiego, tylko przepisał Ci receptę do apteki. Pewnie powinien
jakoś poinformować Cię co to za lek, ale tak jak w przypadku każdego innego,
nie jakoś specjalnie: "uwaga: medycyna alternatywna" ;)

knecht

8. Data: 2005-03-04 10:54:08

Od: "agpat" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> nie siedzieć cicho na wizycie, potulnie kiwając głową, a potem oburzać się
> na grupie.
Ja jeszcze tak tylko gwoli wyjaśnienia. Ja się nie oburzam (przepraszam,
jeśli to tak zabrzmiało), ja na razie badam grunt, po to by ewentalnie się
oburzyć ;-)

dzięki,
agpat

9. Data: 2005-03-04 10:57:09

Od: "Kriepa" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> jeśli to tak zabrzmiało), ja na razie badam grunt, po to by ewentalnie się

No dobra, dobra :-)

Pozdrawiam, Marta

10. Data: 2005-03-04 11:04:43

Od: "agpat" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Knecht Ruprecht" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
do
> sklepu zielarskiego, tylko przepisał Ci receptę do apteki.
To nie jest do końca tak. Teraz powszechne jest, że wierzy się w homeopatię,
jest tak popularna, że leki homeopatyczne sprzedaje się nawet w aptece. Ale
nadal pozostaje to kwestią wiary. Jeden wierzy w homeopatię, drugi w
kadzidełka, a trzeci w nic nie wierzy, co najwyżej "w mędrca szkiełko i
oko". Gdybym napisała, że lekarz okadzał mnie kadzidełkiem, to wydało by Ci
się dziwne, bo w nie nie wierzysz. A ja nie wierzę w homeopatię, mnie wydało
się dziwne, to że lekarz przepisuje mi homeopatyk. Różnica polega tylko na
tym, że wierzących w homeopatię jest więcej niż wierzących w kadzidełka.

BTW jakbym dostała skierowanie do sklepu zielarskiego to bym się mniej
zdziwiła :-)

Pozdrawiam
agpat

Steptococcus agalactiae