Czy uczciwość istnieje - jak myślicie?

1. Data: 2003-03-01 18:35:01

Temat: Czy uczciwość istnieje - jak myślicie?
Od: "Elle" <v...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Wisienka pisała o kłamstwie, a ja zapytam generalnie o uczciwość.

Jak to jest, że jedne 'wykroczenia' uważamy za moralne, a inne nie?
Na przykład: zapewne większość z nas miałaby opory przed tym, aby ukraść
jakiś drobiazg ze sklepu. Ale już z przejażdżką autobusem na gapę nie mamy
większych problemów. Uważamy się za uczciwych, a z drugiej strony - np.
kupujemy pirackie płyty kompaktowe (a jest to kradzież).

W 'Psychologii' Sperlinga można przeczytać o ciekawym zagadnieniu:
"Hugh Hartshorne i Mark A.May, psychologowie z Institute of Human Relations
z Yale, opracowali serię eksperymentów do zbadania uczciwości. Aranżowali
sytuacje, w których dzieci szkolne były posyłane do sklepu, gdzie wydawano
im pomyłkowo nadprogramową resztę. Tworzyli też inne sprzyjające sytuacje, w
których dzieci miały okazję zmienić wyniki własnych klasówek, odpisać
zadanie od kolegi lub rozwiązać łamigłówkę, stosując niedozwolone 'skróty'.
Hartshorne i May dokonali dwóch ważnych odkryć. Po pierwsze, niemal
wszystkie dzieci postąpiły nieuczciwie w co najmniej jednym przypadku. Jedne
kradły, inne oszukiwały, wiele skłamało, a niejedno zawiniło popełnieniem
wszystkich 'przestępstw'.
Najważniejszym jednak rezultatem nowego testu było odkrycie, że cecha
uczciwości, a zarazem jej przeciwieństwa, czyli nieuczciwości - najwyraźniej
nie istnieje. Dzieci, które w jednych sytuacjach zachowywały skrupulatną
uczciwość, w innych nie wahały się kraść, kłamać i oszukiwać, i vice versa,
podobnie jak dorośli, którzy z bestroską nonszalancją oszukują miejski
transport i telekomunikację, natomiast uznają na wyjątkowe draństwo
zapłacenie fałszywą monetą w sklepie, lub jak ci z dorosłych, którzy nie
tknęliby grosza z pomyłkowo wydanej im reszty, ale nie widzą niczego
niestosownego w przywłaszczeniu sobie hotelowych ręczników'.

Co o tym myślicie?
Czy są wśród Was tacy, którzy z czystym sumieniem mogą przyznać, że są
bezwględnie uczciwi, zawsze, w każdej sytuacji?
Pozdrówki :-)
Elle.

1. Data: 2003-03-01 20:23:19

Temat: Re: Czy uczciwość istnieje - jak myślicie?
Od: "cbnet" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Elle:
> Co o tym myślicie?
> Czy są wśród Was tacy, którzy z czystym sumieniem mogą
> przyznać, że są bezwględnie uczciwi, zawsze, w każdej sytuacji?

Ja mysle, ze sama odpowiedzialas:

> ... niemal
^^^^^^^^^
> wszystkie dzieci postąpiły nieuczciwie
> w co najmniej jednym przypadku.

Czarek

1. Data: 2003-03-01 21:35:51

Od: "Elle" <v...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "cbnet" <c...@w...pl> napisał w wiadomości

> Ja mysle, ze sama odpowiedzialas:

Opisałam tylko eksperyment, ale ciekawa jestem jak on się ma do prawdziwego
życia. Nie wiem, ile osób było badanych. Może istnieją jednak ludzie, którzy
się brzydzą nieuczciwością w każdej postaci, ale badacze akurat na nikogo
takiego nie trafili (powiedzmy że będzie to np. 0,1% populacji?).
Albo ok, załóżmy że tacy ludzie nie istnieją. I teraz pytanie: dlaczego tacy
jesteśmy? Jakaś podwójna moralność? Zresztą, jaka moralność? Jeśli uczciwość
nie istnieje, to moralność też nie.
A może w naszych czasach po prostu nie opłaca się być uczciwym.
Pozdrówki :-)
Elle.

1. Data: 2003-03-01 21:37:11

Od: "Andrzej Litewka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Elle" news:p378a.172432$Rb4.2172301@news.chello.at
> Uważamy się za uczciwych

Kto się uważa to się uważa.

> kupujemy pirackie płyty kompaktowe (a jest to kradzież).

Nie kupujemy.
Tylko idziemy do kumpla na giełdzie i pożyczamy do przegramia :D

> Czy są wśród Was tacy, którzy z czystym sumieniem mogą przyznać

Z czystym to nie, bo takich ludzi to może by się znalazło kilka sztuk na
ziemi.

1. Data: 2003-03-01 21:51:39

Od: "Andrzej Litewka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Elle" news:XI98a.175531$Rb4.2202398@news.chello.at
> A może w naszych czasach po prostu nie opłaca się być uczciwym.

Za takie wątpliwości to powinnaś dostać klapsa.
Być uczciwym opłaca się być zawsze !!!

1. Data: 2003-03-01 21:51:45

Od: "Elle" <v...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Andrzej Litewka" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> Nie kupujemy.
> Tylko idziemy do kumpla na giełdzie i pożyczamy do przegramia :D

Na jedno wychodzi :-)
I to kradzież i to kradzież :-P

> Z czystym to nie, bo takich ludzi to może by się znalazło kilka sztuk na
> ziemi.

Czyli jednak istnieją? :-)
Pozdrówki serdeczne
Elle.

1. Data: 2003-03-01 21:56:30

Od: "Andrzej Litewka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Elle" news:RX98a.175739$Rb4.2204461@news.chello.at
> I to kradzież i to kradzież :-P

Powiedziała Ta co ma wszystko oryginalne :D

1. Data: 2003-03-01 22:36:27

Od: "Elle" <v...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Być uczciwym opłaca się być zawsze !!!

A jak to się ma do kopiowania płyt od kumpla, he he he :-)
Widocznie opłaca się być uczciwym, ale nieuczciwym jeszcze bardziej ;-)
Pozdrówki, Elle.

1. Data: 2003-03-01 22:39:13

Od: "Elle" <v...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Powiedziała Ta co ma wszystko oryginalne :D

Gdyby była nieskazitelnie uczciwa, to by takich pytań sobie nie zadawała i
takiego posta nie produkowała ;-)
Pozdrowiska :-)
Elle.

1. Data: 2003-03-01 22:39:59

Temat: Odp: Czy uczciwość istnieje - jak myślicie?
Od: "patrycja." <p...@K...pl> szukaj wiadomości tego autora

Elle
> Gdyby była nieskazitelnie uczciwa, to by takich pytań sobie nie zadawała i
> takiego posta nie produkowała ;-)

chyba że to było pytanie podchwytliwe ;D

psychoterapia we Wrocławiu
Psychologia Ogolna
...ciężko
kłamstwo