DEREŃ JADALNY-"Cornelian Cherry Dogwood

1. Data: 2005-04-07 19:18:10

Temat: DEREŃ JADALNY-"Cornelian Cherry Dogwood
Od: michalina27 <m...@v...NOSPAM.pl> szukaj wiadomości tego autora

jak w temacie posadzony. Co robić, żeby go zachować w formie kraka, a
nie drzewa. Widziałam dorosłego drzewiastego osobnika, taki sobie, ale w
necie znalazłam zdjecia w formie krzaka, to ja chcę mieć taki.
srdeczności michalina

2. Data: 2005-04-07 19:50:12

Temat: Re: DEREŃ JADALNY-"Cornelian Cherry Dogwood
Od: "Zbigniew Mazur" <f...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Michalina zapytała:

> Co robić, żeby go zachować w formie kraka, a
> nie drzewa. Widziałam dorosłego drzewiastego osobnika, taki sobie, ale w
> necie znalazłam zdjecia w formie krzaka, to ja chcę mieć taki.

Nic nie robić. Czekać aż urośnie. Nie podkrzesywać. Przeznaczyć w ogrodzie
wystarczającą ilość wolnej przestrzeni, żeby nie musiał ciągnąć się do góry.

Pozdrawiam prosto, :-)
Zbyszek

3. Data: 2005-04-07 19:59:12

Od: michalina27 <m...@v...NOSPAM.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zbigniew Mazur napisał(a):

> [...]
> wystarczającą ilość wolnej przestrzeni, żeby nie musiał ciągnąć się do góry.

Dzieki, bedzie miał promien ok 2,5 m starczy?. Potem może wygryźć maliny.
serdeczności michalina

4. Data: 2005-04-08 08:37:34

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

michalina27 <m...@v...NOSPAM.pl> wrote:

> Dzieki, bedzie miał promien ok 2,5 m starczy?. Potem może wygryźć maliny.

Starczy. Obserwowane przeze mnie krzewy kilkudziesięcioletnie mają
jakieś 4 m wysokości i podobnej szerokości..

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
wbrew pozorom ulica sienna
raczej nigdy nie bywa senna

5. Data: 2005-04-11 07:07:03

Od: tomek <a...@m...kota.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik michalina27 napisał:
> [...]
> nie drzewa. Widziałam dorosłego drzewiastego osobnika, taki sobie, ale w
> necie znalazłam zdjecia w formie krzaka, to ja chcę mieć taki.

przy okazji,
czy deren jadalny, aby mial owoce, musi miec sasiada derenia jadalnego?
Czy moze owocowac rosnac samotnie na dzialce?
pozdr.
tomek

6. Data: 2005-04-11 10:56:26

Od: michalina27 <m...@v...NOSPAM.pl> szukaj wiadomości tego autora

tomek napisał(a):

> [...]
> czy deren jadalny, aby mial owoce, musi miec sasiada derenia jadalnego?
> Czy moze owocowac rosnac samotnie na dzialce?

Jest samopylny. Podobno potrafi, jak jest zimno, zapylić sie jeszcze w
pąku. Tak opowiadał sprzedawca, jak słychać było pasjonat wszelkiego
zielonego.
serdeczności michalina

7. Data: 2005-04-11 14:32:49

Od: "Ireneusz P. Zablocki" <i...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

tomek schrieb:

> [...]
> czy deren jadalny, aby mial owoce, musi miec sasiada derenia jadalnego?
> Czy moze owocowac rosnac samotnie na dzialce?

Dzikie formy lub pochodzace z siewek nie musza ale tez owocowanie bedzie
kiepskie. Formy wielkoowocowe musza koniecznie miec sasiedztwo dzikiego
derenia lub specjalnych odmian zapylajacych. Odleglosc do 30 m.
Zauwazylem, ze z roku na rok poprawia mi sie owocowanie w miare
przybywania nowych odmian derenia. Jesli masz mala dzialke radze Ci
dzikusa posadzic gdzies na skraju albo nawet poza a jesli zdobedziesz
jakas wielkoowocowa odmiane ta oczywiscie w honorowym miejscu.

Irek

8. Data: 2005-04-11 19:27:18

Temat: Re: DERE? JADALNY-"Cornelian Cherry Dogwood
Od: michalina27 <m...@v...NOSPAM.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ireneusz P. Zablocki napisał(a):

> [...]
> dzikusa posadzic gdzies na skraju albo nawet poza a jesli zdobedziesz
> jakas wielkoowocowa odmiane ta oczywiscie w honorowym miejscu.

Przepraszam, że cytuję bez autora, ale skopiowałam i nie chce mi sie
szukać drugi raz:
"DEREŃ JADALNY-"Cornelian Cherry Dogwood"

Krzew do 4 m wysokości, silnie rozgałęziony. Kwitnie w marcu, kwiaty
żółte, w warunkach niesprzyjających zapyla się sam jeszcze w pąku. Owoce
jadalne, podłużne pestkowce do 4 cm długości, ciemno-czerwone, w smaku
przypominają wiśnię ze słodyczą czereśni. Dojrzewają w połowie września,
idealne do jedzenia na świeżo, konfitury, nalewki ( 4 letnia i starsze
nie mają sobie równych piękny szkarłatny kolor, wspaniały bukiet, a smak
!), soki. Krzew odporny na mrozy i suszę, nie wymaga oprysków na choroby
grzybowe ani na szkodniki. "
To teoria, jak się ma w praktyce to zobaczymy.
Swoja droga to poluje na polecone przez Ciebie Jolico, ale na targach w
Szczecinie podobno był jeden i producent obiecał, że za miesiąc jak będą
targi na Wałach Chrobrego (Haken Terrase) to bedzie miał dla mnie, ale
czy to prawda?
Poki co Google pokazuja tę odmianę tylko w szkólkach w Niemczech,
Austrii, Szwajcarii.
serdeczności michalina

9. Data: 2005-04-12 07:15:33

Od: tomek <a...@m...kota.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> dzikusa posadzic gdzies na skraju albo nawet poza a jesli zdobedziesz
> jakas wielkoowocowa odmiane ta oczywiscie w honorowym miejscu.

No coz, ja juz posadzilem derenia w ilosci 1 sztuki. Nie wiem co to za
odmiana bo na etykiecie bylo napisane po prostu 'deren jadalny'.
Sadzonke zakupilem w renowanym sklepie ogrodniczym. Ma juz nawet 3
kwiatki. No ale nie wiem czy uda mi sie w tym roku sprobowac owocow.
Obawiam sie ze w odleglosci 30 m nie ma raczej drugiego derenia...
pozdr.
Tomek

10. Data: 2005-04-12 07:31:19

Od: "Ireneusz P. Zablocki" <i...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

michalina27 schrieb:

> Przepraszam, ? 1/4 e cytujÄ(TM) bez autora, ale skopiowa?,am i nie chce mi sie
> szukaÄ? drugi raz:
> "DERE?? JADALNY-"Cornelian Cherry Dogwood"

Wiesz jak to dla mnie brzmi? Jak Herlitze, jak Karakebeere, jak
Dierelitze czy Kornlesbeere. To sa inne, czesto regionalne
niemieckojezyczne nazwy Cornus mas. Cornelian ... itd. to angielska
nazwa derenia. Slowem brzmi to jak Deren jadalny odmiany deren jadalny.
Dawno temu mozna bylo kupic C.mas 'Macrocarpa' o duzych owocach ale
niewielkim owocowaniu. Dunska 'Macrocarpa' ma byc wynikiem selekcji i
obficie owocowac.

> [...]
> ? 1/4 ???,te, w warunkach niesprzyjajÄ...cych zapyla siÄ(TM) sam jeszcze w pÄ...ku.

> Owoce jadalne, pod?,u? 1/4 ne pestkowce do 4 cm d?,ugo?>ci, ciemno-czerwone,
> w smaku przypominajÄ... wi?>niÄ(TM) ze s?,odyczÄ... czere?>ni. DojrzewajÄ... w
> po?,owie wrze?>nia, idealne do jedzenia na ?>wie? 1/4 o, konfitury, nalewki
> ( 4 letnia i starsze nie majÄ... sobie r??wnych piÄ(TM)kny szkar?,atny kolor,
> wspania?,y bukiet, a smak !), soki. Krzew odporny na mrozy i suszÄ(TM), nie
> wymaga oprysk??w na choroby grzybowe ani na szkodniki. "

Wszystko to prawda i potwierdzaja to tez szprechajace zrodla oraz moje
niewielkie doswiadczenie. Pamietam susze sprzed dwoch lat. Wiele roslin
w sasiedztwie derenia padlo a on sie trzymal.

> To teoria, jak siÄ(TM) ma w praktyce to zobaczymy.

A pytalas sie jak byl rozmnazany? Sadzonki zdrewniale czy okulizacja?
Derenie pochodzace z sadzonek, wielkosci ok 40 cm juz wiosna po
posadzeniu jesienia kwitna. Trzy kwiatki na krzyz ale kwitna a okulizaka
kupuje sie albo kwitnacego albo z zawiazanymi kwiatostanami albo z
kilkoma owocami. A jesli to siewka... no to cierpliwosci zycze a skoro
lubisz niespodzianki napiecia jak przed Bozym Narodzeniem.

> Swoja droga to poluje na polecone przez Ciebie Jolico, ale na targach w
> Szczecinie podobno by?, jeden i producent obieca?,, ? 1/4 e za miesiÄ...c jak
> bÄ(TM)dÄ... targi na Wa?,ach Chrobrego (Haken Terrase) to bedzie mia?, dla
> mnie, ale czy to prawda?

A ja pod nosem odkrylem ciekawa szkolke z rzadkimi roslinami.
www.baumschulgarten-enneking.de Niestety nie wszystkie derenie sa juz
na sieci, np. C.Mas 'Flava' maja ale nie chwala sie tym.

> Poki co Google pokazuja tÄ(TM) odmianÄ(TM) tylko w szk??lkach w Niemczech,
> Austrii, Szwajcarii.

A nie masz jakiejs cioci w Austrii?

> serdeczno?>ci michalina

auch herzlich,

Irek

nie otwierać tego postu: " :-))))"
żywiec gruczołowaty
Biały kwiatek
co z popio?em??
{GDIZE} Malinowa Oberlandzka (jablon) - gdzie mozna kupic