Daj karpiowi święty spokój!

1. Data: 2003-12-16 18:42:05

Temat: Daj karpiowi święty spokój!
Od: PatryCCCja <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> szukaj wiadomości tego autora

Stowarzyszenie "Empatia" zaprasza na obchody pierwszego ogólnopolskiego
Dnia Ryby! Obchodzony będzie 20 grudnia w wielu (prawie 30-tu, a może
więccej!) miastach Polski. W Warszawie zapraszamy na godz. 12:00 na
happening, który odbędzie się przy stacji metra Centrum.

Podczas akcji ulicznych rozdamy tysiące bardzo ciekawie przygotowanych
ulotek. Są dwie wersje - dla dzieci i dla dorosłych. Mamy nadzieję, że obie
bardzo atrakcyjne dla odbiorców :)

Główną "atrakcją" ulotki dla dorosłych są specjalnie dobrane wigilijne
przepisy, które pozwole sobie tutaj przytoczyć :)

Gołąbki z kaszą gryczaną i grzybami
***********************************

Składniki:
grzyby suszone (garść, 100-150g)
1 i 1/2 szklanki kaszy gryczanej
ew. cebula
olej , sól, pieprz, gałka muszkatałowa
kapusta
olej lniany do polania

Przepis:
Grzyby namoczyć na noc w ok. 3 szklankach wody. Gotować je aż do miękkości.
Grzyby wyłowić. Do wywaru wrzucić kaszę gryczaną, posolić, dodać odrobinę
oleju i ugotować. W razie potrzeby, gdyby płyn zanadto wyparował, dodać
gorącej wody.
Grzyby można zużyć do innej potrawy (np. uszek) lub posiekać i dodać do
ugotowanej kaszy. Można też dodać posiekaną i podsmażoną cebulę. Kaszę
doprawić i zawijać w kapustę, następnie zapiec w piekarniku pod przykryciem
(podlać wodą). Jeść polane olejem lnianym.

krokiety ziemniaczano-orzechowe
*******************************

Składniki:
1 kg ziemniaków
szklanka orzechów włoskich
2 cebule
sól, pieprz, ew. natka pietruszki

Przepis:
Ugotowane ziemniaki ubić na puree. Wymieszać z drobno posiekanymi
orzechami. Dodać drobno pokrojoną i podsmażoną cebulę, można też dodać
posiekaną natkę. Doprawić do smaku i odstawić na pół godziny, aby masa
stężała. Formować krokiety, obtoczyć w bułce tartej i smażyć. Fenomenalne z
barszczem czerwonym!

Kotlety z ryżu i grzybów
************************

Składniki:
30 dag ryżu
5 dag grzybów suszonych
1 cebula
4 łyżki bułki tartej
1 łyżka mąki ziemniaczanej
pieprz, sól
2 jaja lub 2 łyżki mąki sojowej lub kukurydzianej

Przepis:
Grzyby ugotować. Ryż opłukać i sparzyć wrzątkiem, zalać wywarem z grzybów i
ugotować na sypko. Gdy ostygnie, dodać posiekane grzyby, przesmażoną
cebulę, jaja i przyprawy - dokładnie wymieszać. Formować kotleciki, otaczać
je w bułce i smażyć na tłuszczu. Podawać z ziemniakami i surówkami lub
polane sosem.

Ziemniaki po alpejsku czyli kartofel salat
W Niemczech i na Śląsku jest to tradycyjne danie podawane do obiadu
świątecznego. Istnieje wiele odmian tej potrawy.

Składniki:
ziemniaki sałatkowe
oliwa
ocet - najlepiej ziołowy lub z czerwonego wina
cebula, ew. dodatkowo szczypiorek
sól i pieprz, inne przyprawy typu koperek, zielona pietruszka lub inne
zioła

Przepis:
Ugotować ziemniaki w mundurkach, obrać kiedy są jeszcze gorące, pokroić w
plastry. Jeszcze gorące ziemniaki polać sosem z oliwy i octu. Dodać
drobniutko posiekaną cebulę, ew. szczypiorek. Doprawić solą, pieprzem,
dodać inne przyprawy wg upodobania.
Inna metoda zaleca polanie wystudzonych ziemniaków gorącą mieszaniną oliwy
i soku z cytryny. W obu metodach efekt jest taki sam - kartofle wciągają
sos i mają smak, jak marynowane.

---
Wiecej informacji o Dniu Karpia: http://www.empatia.pl/dzienryby/
Wiecej wegetarianskich przepisow swiatecznych:
http://www.puszkkka.vege.pl/wigilia.php3

Pozdr. i wesolych swiat :)
Pat
--
vege.pl http://www.vege.pl
PuszKKKa http://puszkkka.spinacz.pl

1. Data: 2003-12-16 19:54:36

Temat: Re: Daj karpiowi święty spokój!
Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <3...@s...TO_WYTNIJ.pl>, PatryCCCja
<k...@s...TO_WYTNIJ.pl> wrote:

Niech spoczywa w pokoju!

Władysław

1. Data: 2003-12-16 20:02:40

Od: "d." <M...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wladyslaw Los" <w...@o...pl> napisał w wiadomości

> Niech spoczywa w pokoju!

W pokoju. Miejsce karpia jest w wannie, a potem niech spoczywa na wigilijnym
stole.
Ale w pokoju?
No chyba dlatego, że stół jest w pokoju.
d.

1. Data: 2003-12-16 20:08:33

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <brnoec$egc$1@atlantis.news.tpi.pl>, d. <M...@w...pl>
wrote:

> [...]
> stole.
> Ale w pokoju?
> No chyba dlatego, że stół jest w pokoju.

A na stole półmisek. a na półmisku zupełnie spokojny karp. Czego Wam
wszystkim życzę.

Władysław

1. Data: 2003-12-16 20:16:37

Od: "Marta Kamińska" <m...@m...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "d." <M...@w...pl> napisał w wiadomości
> W pokoju. Miejsce karpia jest w wannie, a potem niech spoczywa na
wigilijnym
> stole.
> Ale w pokoju?
> No chyba dlatego, że stół jest w pokoju.

Jak najbardziej. Ale najlepsze miejsce dla karpia to droga od ust do zoladka
:)
W tym roku karpia ojem sie za wsze czasy. Znajomy, mial nam karpia zalatwic,
tzn dwa, przed wigilia mialy byc. I sa... na 1,5 tygodnia przed wigilia,
przyniosl nam nie dwa a... 10 karpi ;)))
Zywe skakaly sobie, wanny nie ma, musialam meza wyslac do sklepu po wiadra;)
3 zakonczyly swoj zywot w przewodzie pokarmowym (tzn, powiedzmy ze tam ;) )
Karpie dorodne, duze, ale w ogole nie tluste i nie waniaja mulem, jak to
zwykly one.
Na razie jednak pass... i czekam na wigilijnego karpia z pieczarkami :)

Marta

1. Data: 2003-12-16 20:23:10

Od: "d." <M...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> In article <brnoec$egc$1@atlantis.news.tpi.pl>, d. <M...@w...pl>
> wrote:
> A na stole półmisek. a na półmisku zupełnie spokojny karp. Czego Wam
> wszystkim życzę.
W galarecie - wtedy jego dostojeństwo jest wzniesione na wyżyny smaków.
d.

1. Data: 2003-12-16 21:01:06

Od: "WWj" <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Niniejszym bojkotuje jakiekolwiek dni karpia. Najwiekszym dniem karpia od
lat jest wigilia i basta! I wszelkie:

fronty wyzwolenia karpia
zwiazek socjalistycznych republik rybnych
front jednosci karpia
miedzyrzeczny zwiazwk zimnokrwistych

moga mnie cmoknac, bo jak zyje bedej jadl w nieprzyzwoitych ilosciach w
kolejnosci jak lubie:

1. gotowane w wodzie na parze
2. pieczone
3. smazone
4. po zydowsku
5. w galarecie

oraz inne o ktorych chwilowo zapomnialem

Co z cala powaga potwierdzam

WWj

(lub czasopisma i inne rosliny)

i wiele wiele innych

1. Data: 2003-12-16 21:14:57

Od: "Lilla" <l...@b...lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marta Kamińska" <m...@m...net.pl> napisała:
> Na razie jednak pass... i czekam na wigilijnego karpia z pieczarkami :)

Z pieczarkami? A jak to sie robi?
A moze znasz rowniez przepis na sledzie z pieczarkami? Szukam tego, jak
dotad bezskutecznie, bo kiedys jadlam i bardzo mi smakowaly.

Pozdrawiam
Lilla

1. Data: 2003-12-16 21:29:36

Od: "Marta Kamińska" <m...@m...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lilla" <l...@b...lublin.pl> napisał w wiadomości

> Z pieczarkami? A jak to sie robi?
> A moze znasz rowniez przepis na sledzie z pieczarkami? Szukam tego, jak
> dotad bezskutecznie, bo kiedys jadlam i bardzo mi smakowaly.

Karpia w dzwonki, przyprawic tylko sola i pieprzem (mozna odrobine
majeranku, zwlaszcza jesli karp "pachnie"..karpiowo, czyli jak pisalm
wczesniej..mulem)

potem tylko obtoczyc lekko w mace i wrzucic na gleboki tluszcz

osobno podsmazyc pieczarki z cebula, doprawic sola i pieprzem,
potem karpia przekladamy do rondla, brytfanny czy czegos takiego, w naczyniu
tym sa tez pieczarki, mozna przelozyc sobie warstwami rybe i pieczarki, zeby
karp nabral troche smaku, do piekarnika, zeby skorka byla chrupka po
wyciagnieciu
i na polmisek... dzwonki karpia, dookola pieczarki, ot cala filozofia, nic
takiego, ale pyszne :)

Marta

1. Data: 2003-12-16 22:08:37

Od: Evunia <m...@m...christmas.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tue, 16 Dec 2003 22:29:36 +0100, na pl.rec.kuchnia, Marta Kamińska
napisał(a):

> Karpia w dzwonki, przyprawic tylko sola i pieprzem (mozna odrobine
> majeranku, zwlaszcza jesli karp "pachnie"..karpiowo, czyli jak pisalm
> wczesniej..mulem)

A propos tego zapachu... Rok temu wypróbowałam radę znalezioną gdzieś w
prasie, żeby obłożyć karpia już pokrojonego, grubą warstwą plasterków
cebuli. Zrobiłam to, karpisko leżało w tym sobie prawie dobę i po zapachu
mułu nie było śladu !
Poza tym wszystkim ten właśnie karp, mimo, że smażony, jak zwykle,
wyjątkowo smakował. Może już znacie ten sposób, to przepraszam za mądrzenie
się ;) Ale tym, którzy nie znają, a nie lubią "aromatu" mułu, polecam ;)

--
Eva Sheers

Jak zrobić chleb żytni /razowy w maszynie do chleba
Gary :-)
Tort kanapkowy - cos wyszlo
tym razem po wlosku - spagetti carbonare?
makrela?