Dieta - pytanie

21. Data: 2001-03-27 22:49:22

Temat: Re: Dieta - pytanie
Od: "Paker" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "em" <e...@p...promail.pl> napisał w wiadomości
news:99qelj$ms6$1@news.tpi.pl...

> Użytkownik is <i...@q...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
> napisał:99ph11$44n$...@n...tpi.pl...
> I to jest właśnie przyczyną tego, że moja żona, na którą nie działało
nawet
> ograniczenie kalorii do 700/dobę po przejściu na "inną" dietę w ciągu
> ostatnich 6 miesięcy "zrzuciła" 25kg (słownie: dwadzieścia pięć!) pomimo
> zwiększenia kaloryczności do 1300-1400 kcal/dobę!!!
> A dyplomowani dietetycy niech się wypchają ze swoimi kalorymetrami.

No i wlasnie dlatego, przez ignorowanie opinii dietetykow, robi sie cos
takiego jak 700kcal/doba. Przy tak duzym deficycie kalorycznym nastepuje
znacznie spowolnienie metabolizmu, a przez to rowniez spalania tluszczu.
Tkanka miesniowa zostaje rozlozona, a przez to powstaje "efekt yo-yo". A
zdania typu "niech sie wypchaja" od razu przypominaja mi tezy towarzystwa
(chyba w USA) gloszacego prawde o tym, ze ziemia jest plaska, a reszta to
mistyfikacja. Pewnie tez mowia, zeby astronomowie sie wypchali.

22. Data: 2001-03-27 23:09:57

Od: "Paker" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Leszek Serdyński" <l...@p...wp.pl> napisał w wiadomości

> [...]
glicerol
> nie może być wykorzystany w znaczniejszym stopniu do estryfikacji z
acylo-CoA.
> Dlatego pod względem dostarczania glicerolo-3-fosforanu tkanka tłuszczowa
jest
> zależna od glikolizy i od dostępności glukozy."
>
> Z tego tekstu wynika, że jeżeli ograniczymy dostarczanie glukozy do szlaku
> glikolizy, to zostaje znacznie ograniczona synteza tłuszczy
> (triacylogliceroli). W łeb biorą wówczas wszelkie wyliczenia
kalorymetryczne,
> a kłania się chemia i dostępność reagentów.

Nie wyciagaj poj. cytatow z kontekstu, bo wynikaja z tego bledne wnioski.
Oczywiscie, ze acetylo-CoA powstaje przez utlenienie pirogronianu, ale nie
tylko, bo moga byc to rowniez kwasy tluszczowe i aminokwasy. Dalej mozna
filozofowac, ze synteza triacylogliceroli wymaga nakladow energrtycznych,
ale po to wprowadzono pojecie Basal Metabolic Rate, zeby juz tym glowy sobie
nie zawracac. Wyliczenia w konstruowaniu diety czasem sa "grube", ale nawet
na tych "grubych" liczbach mozna sie oprzec i z powodzeniem zbijac albo
podbijac mase ciala. Nie ma sensu zaglebiac sie w szczegoly, bo do praktyki
nie jest to konieczne, acz na pewno przydatne.

--
A. S.
ICQ: 93514181

23. Data: 2001-03-28 15:24:22

Od: "em" <e...@p...promail.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> znacznie spowolnienie metabolizmu, a przez to rowniez spalania tluszczu.
> Tkanka miesniowa zostaje rozlozona, a przez to powstaje "efekt yo-yo".

Te 700 kcal to bylo przedluzenie "slynnej" z mediow diety 1000 kcal, na
której moja lepsza polowa po prostu przybierala na wadze!
Zwiększenie kalorycznosci dalo systematyczny spadek wagi. Cuda jakies, czy
co?

> zdania typu "niech sie wypchaja"

Sorry za to "wypchaja", ale szlag mnie trafia, jak uczeni "kalorymetrysci"
serwuja swoje wydumane diety. Ostatnia ofiara lekarza-dietetyka jest moj
kolega (130kg), ktory po kilku tygodniach takiej "diety" z objawami
zalamania przerwal ja, zeby ratowac zdrowie psychiczne (i przy okazji swoj
portfel). Chyba mam dla niego propozycje (celowo nie pisze jaka to dieta,
zeby nie wprowadzac nowego watku).

> od razu przypominaja mi tezy towarzystwa
> (chyba w USA) gloszacego prawde o tym, ze ziemia jest plaska, a reszta to
> mistyfikacja. Pewnie tez mowia, zeby astronomowie sie wypchali.

Przeciez to wlasnie "wy, kalorymetrysci" twierdzicie, ze "ziemia jest
plaska", a efekt wagowy 100 kcal pochodzących z cukru rowny jest 100 kcal
pochodzacych z bialka, na przekor faktom eksperymentalnym.

Pozdrawiam, em.

24. Data: 2001-03-28 19:52:42

Od: "Paker" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Przeciez to wlasnie "wy, kalorymetrysci" twierdzicie, ze "ziemia jest
> plaska", a efekt wagowy 100 kcal pochodzących z cukru rowny jest 100 kcal
> pochodzacych z bialka, na przekor faktom eksperymentalnym.

Nie wiem do kogo zwracasz sie przez "wy", bo ja "kalorymetrysta" nie jestem.
A twierdzenie ze 100 kcal z alkoholu, bialka, czy weglowodanow, jest dla
organizmu tym samym jest oczywiscie naiwnoscia. Z tego co mowisz wynika, ze
w taka naiwnosc oczywiscie nie wierzysz, ale dlaczego mowisz, ze
"kalorymetrysci" (domyslam sie, ze chodzi o dietetyka) tak twierdza?? No
chyba, ze chodzi o tych "specow" od diety kapuscianej.

25. Data: 2001-03-28 20:43:58

Od: "Leszek Serdyński" <l...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Paker <p...@k...net.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:99r2r5$5k7$...@n...tpi.pl...

> Nie wyciagaj poj. cytatow z kontekstu, bo wynikaja z tego bledne wnioski.
> Oczywiscie, ze acetylo-CoA powstaje przez utlenienie pirogronianu, ale nie
> tylko, bo moga byc to rowniez kwasy tluszczowe i aminokwasy.

Chodzi o kwasy tłuszczowe powstałe z hydrolizy triacylogliceroli w tkance
tłuszczowej. Zapasy tłuszczu w tkance tłuszczowej ulegają ciągłej hydrolizie i
reestryfikacji, ale nie jest to proste odwrócenie tych reakcji.

Glicerol powstały po rozpadzie triacyloglicerolu nie może być użyty do syntezy
z powodu braku w tkance tłuszczowej enzymu kinazy glicerolowej.
Dlatego reestryfikacja kw. tłuszczowych jest zależna od szlaku glikolizy i
dostępności glukozy.

Dalej mozna
> filozofowac, ze synteza triacylogliceroli wymaga nakladow energrtycznych,

Nie o to chodzi, ale o dostępność reagenta ze szlaku glikolizy.

Pozdrawiam
Leszek

26. Data: 2001-03-29 07:46:53

Temat: Odp: Dieta - pytanie
Od: "vicky" <v...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Leszek Serdyński w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:

> [...] z hydrolizy triacylogliceroli w [...] hydrolizie i
> reestryfikacji, [...]

Ja jako lajkonik :) w tem temacie prosze o bardziej
lopatologiczna wersje, proooosze :)

Pozdrowienia
Vicky

27. Data: 2001-03-29 14:48:32

Od: "em" <e...@p...promail.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> "kalorymetrysci" (domyslam sie, ze chodzi o dietetyka) tak twierdza?? No
> chyba, ze chodzi o tych "specow" od diety kapuscianej.

Rozumiem, ze wycofujesz sie ze swojego poprzedniego stwierdzenia, ktore
zacytuje:

| "Wiele technik kalorymetrycznych
| jest dosc wspolczesnych, dlatego precyzyjnie da sie okresli BMR, koszty
| energetyczne wysilku, itd. Oszacowanie, ze ok. 7500kcal (ponad BMR +
| aktywnosc) daje dodatkowy kilogram sadla jest dosc pomocne przy
| opracowywaniu diety."

I moze jednak swoje stwierdzenie z tego samego listu:
| "Oczywiscie to co piszesz jest totalna bujda"
tez raczyl bys stonowac.

Pozdrawiam, em.

28. Data: 2001-03-29 16:25:12

Od: "krys" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Kamil Nowak" <k...@d...pl> napisał (a) ...
> Skoro juz sobie tu o takich tematach, to moze ja przedstawie tez swoj
> problem: jestem po slubie kilka miesiecy i zauwazylem niepokojacy
objaw
> - robi mi sie brzuch! Ludzie co robic? Rozwod nie wchodzi w gre! Dieta
> optymalna tez nie :-)

:-)) W ciąży nie jesteś, bo to nie ta pleć;-) W takim razie zostałeś
podtatusiałym facetem, któremu żonka za bardzo dogadza. Nie martw się,
to się zdarza:-) Mój mąż twierdzi, że to nie żaden brzuch, tylko mięśnie
tak się rozwijają:-))

Justyna

29. Data: 2001-03-29 20:31:11

Od: "Paker" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> jestem.
> ze
>
> Rozumiem, ze wycofujesz sie ze swojego poprzedniego stwierdzenia, ktore
> zacytuje:

Oczywiscie z niczego sie nie wycofuje, bo nie ma tu zadnej sprzecznosci.

> I moze jednak swoje stwierdzenie z tego samego listu:
> tez raczyl bys stonowac.

To co mowisz o twierdzeniach dietetykow jest nieprawda. Lepiej?

--
A. S.
ICQ: 93514181

30. Data: 2001-03-31 21:02:18

Od: "Leszek Serdyński" <l...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik vicky <v...@h...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:99up8d$118$...@z...man.szczecin.pl...

> Ja jako lajkonik :) w tem temacie prosze o bardziej
> lopatologiczna wersje, proooosze :)

No dobrze, postaram się bez używania pojęć biochemicznych.
W tkance tłuszczowej nieustannie zachodzi rozkład tłuszczy na kwasy tłuszczowe
i glicerol oraz łączenie się kwasów tłuszczowych i glicerolu w tłuszcze.

Otóż tłuszcz zmagazynowany w tkance tłuszczowej, aby był użyty do produkcji
energii musi być rozłożony na kwasy tłuszczowe i glicerol.
Kwasy tł. idą do komórek się spalić, a glicerol wędruje do przeróbki na
glukozę. Te kwasy tłuszczowe i glicerol mogły by się z powrotem zamienić na
tłuszcz, ale glicerol jest akurat w formie nieaktywnej i reakcja nie może
zajść. Do powtórnego połączenia kwasów tłuszczowych w tłuszcz potrzebna jest
więc aktywna forma glicerolu, którą tkanka tłuszczowa otrzymuje z przeróbki
glukozy, czyli cukru w tzw. szlaku glikolizy. Bez dostarczenia do organizmu
odpowiednich ilości glukozy nie jest więc możliwe wydajne tworzenie się
tłuszczyku.
Pozostaje pytanie, powyżej jakiej ilości zjadanej glukozy trafia ona do
wiązania tłuszczu. Otóż doswiadczenie mówi, że powyżej 0,8 grama/kg ciała na
dobę.

Pozdrawiam
Leszek

Sterydy