Dlaczego portale medyczne są dostępne tylko dla lekarzy?

61. Data: 2005-05-13 19:30:06

Temat: Re: Dlaczego portale medyczne są dostępne tylko dla lekarzy?
Od: Kruszyzna <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Pewnego pięknego dnia, a był(a) to piątek, 13 maja 2005 21:14 użytkownik
medevacs, sącząc kawkę, wyklepał:

> Holendrem nie jestem ale kiedys wyobraz sobie w USA marihuane
> zalegalizowano przynajmniej w kilku(nastu?) stanach. I co? W ciagu
> kilku(nastu? - sorry, nie pamietam dokladnych ram czasowych) lat
> legalnosci "palenia ziela" wcale nie wzrosla liczba narkomanow,
> uzaleznionych, ani przestepczosc i inne wskazniki, ktore moznaby
> podejrzewac, ze by wzrosly. Rzad federalny zabronil jednak miekkich
> narkotykow na calym terytorium USA, w wyniku czego mamy (tzn amerykanie
> maja) teraz pelno nastolatkow ladujacych w wiezieniach za posiadanie
> jednej porcyjki marychy.

Czyli wynikałoby z tego, że jednak warto zaryzykować. Pytałam, bo nie
wiedziałam. Czy to coś złego zapytać? :)

> No i wlasnie chodzi o to zeby wnusio sam uwazal, a nie zeby to panstwo za
> niego decydowalo co mu ogladac wolno a co nie.

W porządku. Ja chciałam tylko powiedzieć, że chodzi też o to, aby wnusio
zdobytą wiedzę wykorzystał w sposób odpowiedzialny.

Krusz.
--
Kruszyna
#GG 3084947

62. Data: 2005-05-13 19:46:28

Od: Kruszyzna <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Pewnego pięknego dnia, a był(a) to piątek, 13 maja 2005 20:25 użytkownik
medevacs, sącząc kawkę, wyklepał:

> bzdura tam, powiedz mi jakim cudem moge sobie sam wyprobowac jakichkolwiek
> nowatorskich metod leczenia czegokolwiek? A zwlaszcza nowotworow? Co?
> Kupie sobie sam bez recepty leki do chemioterapi? A moze sobie sam wypale
> cos laserem, ktorego tez kupie ot tak w aptece czy gdziekolwiek?

Skąd! Zupełnie nie o to chodziło. Jasne, że nie kupisz takich leków. Ja o
czym innym. Widziałam ostatnio w sklepie, zwykłym, spożywczym, "herbatkę
przeciwnowotworową". Tak, taką do zaparzania. Chodzi o to, że jeśli ktoś ją
kupuje, żeby nie zaprzestał przy okazji terapii konwencjonalnej. To, taka
herbatka znaczy się, może wspomagać (czy działa, nie mam pojęcia), ale nie
może zastąpić kontaktu z lekarzem. Takie "nowatorskie metody" miałam na
myśli. Jest dużo informacji w sieci na temat wspomagania środkami
naturalnymi chemioterapii. Są podane specjalne diety. Wystarczy przejrzeć
np. wypowiedzi ludzi na forum portalu Onkolink. To wszystko powinno być
jednak pod kontrolą lekarza a nie zamiast.

> Sorry ale
> to co zazwyczaj jest opisywane w gazetach/portalach medycznych to metody
> zaawansowane - czytaj "zrob to sam" odpada z przyczyn
> techniczno-finansowych.

To znaczy jakie na przykład, bo nie za bardzo wiem, co masz na myśli.

> Wiecej krzywdy czlowiek sobie zrobi czytajac
> jakies durne Vivy, Poradniki Domowe czy jak tam sie te szmatlawce nazywaja
> gdzie czesto, moze nie wprost od razu ale sugeruja jak samemu grype
> leczyc.

Ja wcale tego nie neguję. Jak najbardziej, tym można sobie krzywdę zrobić.

> Poza tym argument o nieudostepnianiu wiedzy medycznej "ludziom z
> ulicy" jest na poziomie partyjnego sekretarza z ery stalinizmu.

Chyba się w ogóle nie zrozumieliśmy. Nie chodzi o to, żeby nie udostępniać,
tylko żeby odpowiedzialnie z tego korzystać.

> Nie mozna
> nikomu zabraniac dostepu do wiedzy. Nie zyjemy w Korei Polnocnej gdzie
> wiedza zarezerwowana jest dla wodza. No chyba, ze boisz sie, ze Twoi
> pacjenci beda wiedziec na czym polega badanie jakie im zlecasz i a noz
> widelec wychwyca jakis Twoj blad.

Tego się nie boję, bo nie jestem lekarzem i nie leczę żadnych pacjentów. Mam
z nimi codzienny kontakt, to wszystko. Chciałabym, aby ludzie, którzy
przychodzą na badanie, wiedzieli o nim jak najwięcej. Ludzie często się
mnei o to pytają, a ja im chętnie to wyjaśniam, najdokładniej, jak tylko
potrafię, a jeśli coś mnie przerasta, z pacjentem rozmawia lekarz i
wyjaśnia wszelkie wątpliwości. Nie odważyłabym się natomiast dawać
pacjentom żadnych rad ani wskazówek, nigdy nie mówię, czy wynik jest
korzystny, czy nie, bo nie od tego jestem i nawet jeśli dobrze się
orientuję w danym zagadnieniu, to nie jestem lekarzem, a więc osobą
kompetentną do takich wyjaśnień. I to, w moim mniemaniu, jest
odpowiedzialne podejście do sprawy. Bo zdaję sobie sprawę, że nieopatrznym
słowem, błędnie zrozumianą informacją mogę tej osobie zaszkodzić, a to
byłoby skandaliczne i niewybaczalne. O odpowiedzialne korzystanie z wiedzy
mi chodzi li i jedynie.
A teraz wytłumacz mi jeszcze, dlaczego się unosisz ;)

Krusz.
--
Kruszyna
#GG 3084947

63. Data: 2005-05-13 21:02:59

Od: "Maciek Bolanowski" <l...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

w pewnym momencie przestalem czytac ten topic, ale dodam cos co mi sie
nasunelo po paru postach.. Jakis czas temu lekarz ( o czym juz wspominalem
chyba) przepisal mi 8000 mg paracetamolu na dobe (w 3 roznych lekach) Gdyby
nie to ze przezornie sprawdzilem ulotki (na sklad lekow) oraz dawki na
darmowych stronach internetowych moglbym rownie dobrze teraz byc powaznie
chory... lub martwy.

pozdrawiam, Maciek

64. Data: 2005-05-13 21:37:29

Od: "moscal moscal" <q...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pawel Lesniak <p...@t...poczta.fm> napisał(a):

> Masz świadomośc że taki lekarz najpierw studiował 6 lat, potem rok na stażu
> potem 5 lat specjalizacji.
> I całe życie się musi uczyć?
> Niektórym na tej grupie wydaje się, że są w stanie sobie sami zinterpretowac
> wyniki morfologii nie będąc wykształconymi lekarzami.

ee bzdury wypisujesz...
bo wedlug tego komputery, sieci, etc powinny byc zakazane dla szarego
czlowieka ze wzgledu na szkody jakie on wyrabia (np. pisanie na takich grupach
niestworzonych rzeczy;)...

jako prawdziwy informatyk zglaszam postulat;)
"dostep do komputera tylko z papierem o ukonczeniu studiow informatycznych:D"

--
Lekarze zapisują lekarstwa, o których niewiele wiedzą, na choroby, o których
wiedzą jeszcze mniej, ludziom, o których nie wiedzą nic. Voltaire

65. Data: 2005-05-13 21:52:03

Od: "Robert" <k...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dlaczego portale medyczne są dostępne tylko dla lekarzy?
> Dlaczego zwykły użytkownik musi albo kłamać: podawać nieprawdziwe dane,
> albo rezygnować z różnego typu baz wiedzy?
>
> (np. www.mp.pl, albo www.medilex.pl)

Ja też tego nie rozumiem.

Wiedza powinna być dostępna dla każdego chętnego ją posiąść i basta.

Po to jest internet, by każdy mógł znaleść interesujące go informacje,

to że nie jestem elektronikiem to nie znaczy że nie mogę wejść na stronę o tej
tematyce, tak samo jest z wieloma innymi dziedzinami.

66. Data: 2005-05-14 07:00:45

Od: Kruszyzna <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Pewnego pięknego dnia, a był(a) to piątek, 13 maja 2005 18:42 użytkownik
RobertSA, sącząc kawkę, wyklepał:

> Nie zawsze sie da, np. lezac juz w szpitalu w osrodku klinicznym, ktory
> jest czolowy w kraju z tej dziedziny.

Tu oczywiście nie mam żadnych argumentów, sytuacja patowa. Chodziło mi o
ludzi, którzy nie są obłożnie chorzy, stosunkowo młodzi i mieliby jeszcze
siły i czas poszukać dobrego specjalisty.

Krusz.
--
Kruszyna
#GG 3084947

67. Data: 2005-05-14 07:08:33

Od: Kruszyzna <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
medevacs, sącząc kawkę, wyklepał:

> Nie mozna
> nikomu zabraniac dostepu do wiedzy. Nie zyjemy w Korei Polnocnej gdzie

Ach, jeszcze jedno. Ja nigdzie nie napisałam, że kategorycznie NIE WOLNO
udostępniać tej wiedzy. Streszczając moje przydługie ględzenie, to
napisałam:
a) że porównanie serwisów medycznych do matematycznych i ich dostępności
uważam za niezbyt udane (można się z tym nie zgodzić)
b) że wiedza, którą się posiada powinna być wykorzystywana tak, by nie
szkodzić sobie i innym
c) że strony ogólnodostępne również zawierają bardzo szzegółowe informacje
medyczne.

Słowem, jeszcze bardziej streszczając, z uporem maniaka podkreślałam
_odpowiedzialność_. Jeśli w moich wypowiedziach znajdziesz zdanie, w którym
czarno na białym stoi, że jestem za zakazem, to bądź łaskaw je zacytować.

Żeby uniknąć nieporozumień i zakończyć ten przydługi wątek, poznaj moje
stanowisko:

Chcesz, człowieku, wchodzić na serwisy dla lekarzy, to przecież możesz podać
_dowolne_ dane i się zalogować. Czy ktoś to sprawdzi? W czym jest problem?
Na serwisie Onkolinku wystarczy kliknąć przycisk "tak, jestem lekarzem" i
dalej żadnych pytań. A wiedzę, którą zdobędziesz, wykorzystaj _rozsądnie_.
Howgh.

Krusz.
--
Kruszyna
#GG 3084947

68. Data: 2005-05-14 07:54:51

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 13 May 2005 20:25:58 +0200, medevacs wrote:

> bzdura tam, powiedz mi jakim cudem moge sobie sam wyprobowac jakichkolwiek
> nowatorskich metod leczenia czegokolwiek? A zwlaszcza nowotworow?

Takich naprawdę nowatorskich? Wyłącznie poprzez udział w badaniach
klinicznych. I nie do pacjenta należy tu decyzja o kwalifikacji, a do
lekarza; pacjent może się zgodzić lub nie.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
Tylko uogólnienia mogą tworzyć naukę, nie pojedyńcze fakty.
/Claude Bernard/

69. Data: 2005-05-14 08:44:06

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 13 May 2005 14:29:17 +0200, Akulka wrote:

[...]
> Cóż ja tu raczej nie zauważyłam W OGÓLE rozmów między lekarzami na
> jakikolwiek temat.

Wbrew pozorom zdarzają się.
BTW - skąd możesz wiedzieć kto na tej grupie jest lekarzem, a kto nie
jest?

> Ta grupa istnieje dzięki właśnie takim upierdliwym
> grupowiczom i wy lekarze dzięki temu też coś ciekawego się dowiadujecie.

Ciekawych i ważnych rzeczy na tematy medyczne i okołomedyczne owszem,
dowiedziałem się na tej grupie - od innych lekarzy i od kilku
doświadczonych pacjentów, wieloletnich bywalców.

Nie od takich "upierdliwych", którzy *na przykład* (nie mam tu na myśli
nikogo konkretnego) obejrzeli film o tematyce mało medycznej na polsacie
czy innym TVP, ze złego merytorycznie tłumaczenia wyłapali połowę, z
czego rozumieli połowę, nie chciał im się na ten temat nawet poguglać co
by zweryfikować, a mimo tego wydało im się, że teraz wiedzą wszystko, a
lekarze to idioci.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
/Wilder Penfield/

70. Data: 2005-05-14 08:46:40

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 13 May 2005 15:55:08 +0200, Tomasz Jarzynka wrote:

> Wiec nie moge miec dostepu do polskich baz wiedzy, bo...?

...takich nie ma?...

BP, NMSP.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
Tylko uogólnienia mogą tworzyć naukę, nie pojedyńcze fakty.
/Claude Bernard/

Poziom CA-125
{NTG/ SPAM} Jeśli ukradną Tobie komórkę....
chyba ntg - szybkie pyt. dotyczace wody i czlowieka :)
poparzona" skóra
antykoncepcja logest i harmonet