Dlaczego rosol metnieje?

1. Data: 2004-07-06 14:06:27

Temat: Dlaczego rosol metnieje?
Od: "Anna Ladorucka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie,

Rosol robie prawie w kazda niedziele i zazwyczaj wychodzi klarowny. Jednak
tym razem, chociaz robilam wszystko jak zwykle, byl metny, prawie mleczny.
Jedynym wyjsciem bylo zrobienie z niego pomidorowki. Dlaczego tak sie stalo?
Czy moze byc to wina miesa?

Pozdrawiam,
Ania

1. Data: 2004-07-06 14:16:01

Temat: Re: Dlaczego rosol metnieje?
Od: "kaletowa" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anna Ladorucka" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> tym razem, chociaz robilam wszystko jak zwykle, byl metny, prawie mleczny.
> Jedynym wyjsciem bylo zrobienie z niego pomidorowki. Dlaczego tak sie

Podczas pieczenia ostatnio na sosie zbierają się szumy, czego poprzednio nie
było. W związku z latem producenci szprycują mięso jakimsiś dodatkami.
KALETOWA

1. Data: 2004-07-06 15:06:57

Od: "Karmakoma" <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> tym razem, chociaz robilam wszystko jak zwykle, byl metny, prawie mleczny.
> Jedynym wyjsciem bylo zrobienie z niego pomidorowki. Dlaczego tak sie

może mięso było niezbyt świeże. mi też się to ostatnio zdarzyło. trzeba
znaleźć nowe źródło zaopatrzenia...

pzdr.

K.

1. Data: 2004-07-06 15:59:36

Od: Piotr Zawadzki <p...@f...pl> szukaj wiadomości tego autora

Anna Ladorucka napisał:

> [...]
> Jedynym wyjsciem bylo zrobienie z niego pomidorowki. Dlaczego tak sie stalo?
(...)

Odpowiedzi na pytanie "dlaczego" już są w tym wątku, więc jedynie wtrącę
swoje 0,03zł, że można z takim zmętniałym rosołem powalczyć za pomocą
przypalonej (tak, tak!) cebuli. Robi się to następująco: zwykłą, średnią
cebulę kroimy na pół po czym kładziemy ją na zapalonym palniku (właśnie
tak - bezpośrednio na palniku od kuchenki gazowej) i czekamy aż się
ładnie przypali tu i ówdzie (krawędzie będą zwęglone, środek się
zeszkli). Tak spreparowaną cebulę wrzucamy do rosołu i gotujemy.
_Zazwyczaj_ działa.

Pzdr
PWZ

1. Data: 2004-07-06 17:53:52

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <ccebsl$hnm$1@atlantis.news.tpi.pl>,
"Anna Ladorucka" <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
> Jedynym wyjsciem bylo zrobienie z niego pomidorowki. Dlaczego tak sie stalo?

Raczej kucharki. ;-)

Rosół jest mętny, ponieważ powstała w nim zawiesina drobnych cząsteczek
nierozpuszczalnego, ściętego białka. Dzieje się tak czasami, jeżeli
gotujemy rosół na zbyt ostrym ogniu, jeżeli gotujemy rosół z cięclęciny
i nie zblanszujemy jej wcześniej i pewnie jeszcze z innych powodów. Aby
zapobiec mętnieniu, stare książki kucharskie radzą dodać do niego na
czas gotowania czystą skorupkę jaja. Natomiast wybitny kucharz wiedeński
Reinhard Gerer radzi dodać kawałek wątróbki albo dwa miękkie pomidory.
Jeżeli rosół zmętnieje, to należy spróbować dolać do gorącego rosołu
dobrą chochlę zimnej wody. Czasem to wystarczy. Inną metodą jest dodać
kilka białek utrzepanych na lekką pianę, wymieszać, zagotować i
przecedzićd, najlepiej przez serwetę.

Jeżeli rosół zmętnieje już po ugotowaniu, zostawiony w ciepłym miejscu,
wskutek skwaszenia, to lepiej go chyba wylać.

Władysław

--
Always look on the bright side of death

1. Data: 2004-07-06 18:11:36

Od: Andrzej <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Anna Ladorucka napisał:

> Rosol robie prawie w kazda niedziele i zazwyczaj wychodzi klarowny. Jednak
[...]
> Czy moze byc to wina miesa?

Moja mama mówi że rosół się robi mętny jak podczas gotowania doleje się
zimnej wody. Ale chyba wieprzowina też mu nie najlepiej pasuje :)
--
Pozdrawiam, Andrzej

email trurl(at)op(punkt)pl
..cell +697 452 871 Fido: 2:480/137

1. Data: 2004-07-06 18:37:14

Od: "Katalizator" <d...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Zawadzki" <p...@f...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> ładnie przypali tu i ówdzie (krawędzie będą zwęglone, środek się
> zeszkli). Tak spreparowaną cebulę wrzucamy do rosołu i gotujemy.

cebulke przypalamy dla uzyskania zlotego, pieknego koloru
--
PozdKa

1. Data: 2004-07-06 19:00:23

Od: Piotr Zawadzki <p...@f...pl> szukaj wiadomości tego autora

Katalizator napisał:

> cebulke przypalamy dla uzyskania zlotego, pieknego koloru

No wiedziałem po prostu, że po coś ona tam jest :-D Tak to jest z
przepisami, któe się "robi od zawsze" - po prostu w pewnej chwili nie
bardzo wiadomo po co (konkretnie) któryś ze składników się dodaje...

Pzdr
PWZ

1. Data: 2004-07-06 21:27:17

Od: "juras" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Katalizator" <d...@p...pl> napisał w wiadomości

Tak spreparowaną cebulę wrzucamy do rosołu i gotujemy.

> cebulke przypalamy dla uzyskania zlotego, pieknego koloru
> --

No wlasne ,do tego wlasnie sluzy przypalana cebulka .Wedle tego szumowania
rosolu , to sa dwie szkoly ,jedna mowi ze rosol nalezy jesc nie "szumowany "
,druga mowi o szumowaniu rososlu .Ja osobiscie wole rosol nie wyszumowany
,oczywiscie do rosolu dodaje tez kawalek wolowinki i kurka taka wiejska
,taka co i robaczka zje sobie i pogrzebie w ziemi nozka .Jest wtedy pieknie
pachnacy i ma piekny kolorek.Ktos tutaj pisal o wieprzowinie do rosolu
,oczywiscie sie przejezyczyl .
Smacznego
juras

1. Data: 2004-07-07 01:03:34

Od: "waldek" <A...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Anna Ladorucka wrote:
> [...]
> prawie mleczny. Jedynym wyjsciem bylo zrobienie z niego pomidorowki.
> Dlaczego tak sie stalo? Czy moze byc to wina miesa?

===
Od czasu, jak płuczę mięso co najmniej pół godziny (surowe, przed
gotowaniem), a potem je "wymiącham" to nigdy rosół mi nie zmętniał. Cała
krew i białkowe farfocle się wypłukują. Ocywiście, w czasie miąchania trzeba
kilka razy zmienić wodę, aż będzie czysta. Sposób prosty i naprawdę
skuteczny.

Sposób drugi, mojej mamy (który mi nie odpowiada, choć również jest
skuteczny) to wrzucić mięso do wrzątku na 2-3 minuty i odcedzić. Dopiero
teraz, w nowej wodzie gotować rosół.
Taki rosół jest wręcz wzorcowo przeźroczysty, ale dla uzyskania właściwego
smaku należy dodać wody tylko tyle, aby zakryła mięso.

waldek (zaślepiony fanatyk klarownego rosołu)
===

pytanko
jak grzybki w occie?
balkanskie smakolyki
Co do kurek w śmietanie?
kotlety z kalafiora zrobiłam + komentarz