Do Bozenki pytan kilka po powrocie z Litwy

1. Data: 2001-08-20 09:11:05

Temat: Do Bozenki pytan kilka po powrocie z Litwy
Od: cezary gmyz <c...@z...media.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc Bozeno
Wlasnie wczoraj zjechalem ze Zmudzi. Litwa to przepiekny kraj zwlaszcza
ogladany z perspekty kajaka i rzeki Dubissy oraz Niemna. Tam bowiem
spedzalem swoj urlop. Po drodze nie bylo znowu za wiele okazji by
zakosztowac litewskich specjalow, gdyz plynelismy dosc dzikimi rejonami.
Jedynie raz udalo mi sie zajsc do przydroznej knajpy, ktora jedynie
utwierdzila mnie w przekonaniu, ze przydrozne knajpy sa gorsze od tych
interiorze. Chlodnik byl co prawda poprawny (niestety bez szyjek rakowych).
Natomiast na blinai ponioslem sromotna kleske, gdyz nalesniki okazaly sie
sprzed kilku dni i jedynie odsazene na nieswierzym tluszczu, a farsz
grzybowy (pieczarki) zaledwie przecietny.
Na koniec zajechalismy jeszcze do Kowna, gdzie odbilem sobie z nawiazka
poprzednia kleske kulinarna w knajpie nieopodal katedry, ktorej nazwa
podobno wyklada sie na polski jako zajazd zuchow ale tego nie jestem
pewnien, gdyz kelner nie potrafil tego nam wytlumaczyc dosc jasno. Zrobilem
przeglad specjalnosci kuchni litewskiej w postaci tak barszczu (z dodatkiem
grzybow lesnych), zepelinai w sosach grzybowym i smietanie, koldunai z
miesiem olenia (czyzby jelen?, nie jestem pewien) oraz grzybami do tego
jeszce co prawda pochodzacy z kuchni zydowskiej kugel wszystko to zapijane
kwasem i swietnymi litewskimi piwami. Restauracja byla naprawde wybitna i na
szczesccie nie silili sie na pzbawianie potraw kalorii za czym zwykle idzie
pozbawianie ich rowniez smaku. Urzadzona w litewskiej chacie z obsluga w
strojach litewskich robila wrazenie autentycznej a nie Cepelii. No i ten
rachunek na cztery osoby zaledwie 60 litow, Cymes.
Na koniec zrobilem jeszcze zakupy nabywajac wyroby litewskiego przemyslu
spirytusowego i takie kruche ciasteczka, ktore byly pyszne. Co w ustach
czlowieka nie jedzacego slodyczy jest na prawde pochawla. Jesli mnie nie
zawodza kubki smakowe byly one z platkow owsianych (lub innego zboza) a do
tego bakalie i siemie lniane (nie wiesz moze jak one sie nazywaja o
recepture nie smiem prosic).
Procz tego w sklepie poprosilem o kindziuk. Po przybyciu do domu okazal sie
on pyszna wedlina troche w typie salami. Musze przyznac, ze spodziewalem sie
czegos troche innego bowiem zawsze myslalem, ze kindziuk to rodzaj szynki.
Jak jest naprawde?
Czarek

1. Data: 2001-08-20 12:15:54

Temat: Re: Do Bozenki pytan kilka po powrocie z Litwy
Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

"cezary gmyz" <c...@z...media.pl> schrieb im Newsbeitrag

(...)
> [...]
> czegos troche innego bowiem zawsze myslalem, ze kindziuk to rodzaj szynki.

Arcyciekawe i pieknie napisane! Daj Panie Boze wiecej takich relacji! Co do
kindziuka, to u nas na wsi ( pol zza Buga, pol z Centrali i kilku gorali na
dokladke), kindziukiem oznaczali taki zawijas ze sloniny z farszem miesnym.
Pewien nie jestem - musze sie starszych spytac. Posle do babci Hali emalie, to
bedziemy dokladnie wiedziec.
A te spirty to przypadkiem nie Trojanka litewska? Mnie litewskie panny zawsze
tym prezenty czynia, mimo ze ja siwy i zonaty. A wiadomo, "ze do panny z siwym
wlosem to jak do psa z jezem". * Widocznie, jak kto je, tak wyglada a litewskim
pannom i taki szpakowaty Lach koroniarz w guscie:-)

Irek

* Kto zgadnie skad to, ten szwabski przepis dostanie.

1. Data: 2001-08-20 12:41:05

Od: cezary gmyz <c...@z...media.pl> szukaj wiadomości tego autora

in article 9lqvsp$ed0$00$...@n...t-online.com, Irek Zablocki at
i...@w...de wrote on 8/20/01 2:15 PM:

> [...]
> pannom i taki szpakowaty Lach koroniarz w guscie:-)
>
> Irek
>
> * Kto zgadnie skad to, ten szwabski przepis dostanie.

Tak naprawde nie wie czy to Trojak litewski. Nabylem co prawda trunek ktory
nazywa sie po prostu 999 i jest w typie naszej gorzkiej zaladkowej, choc
chyba zacniejszy, procz tego nabylem Starke oraz wodke, ktorej nazwa mi w
tej chwili wyleciala ale naprawde jest dobra. Zas zonie sprezentowalem cos
co sie nazywa Krupnikas i jest prawie tym samym co nasz krupnik (alkohol
oczywiscie nie zupa). Co do kindziuka czekam na inne glosy. Mysle, ze kiedy
jutro na liscie o poranku pojawi sie Wladyslaw otrzymamy komptentne
wyjasnienie czym jest kindziuk
Czare

1. Data: 2001-08-20 15:22:53

Od: "Wlodzimierz Macewicz" <w...@i...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Na bazarku na Kabatach sprzedaja cos co nazywaja kindziukiem. Jest to
kielbasa robiona z wieprzowiny
macerowanej w kwasie chlebowym -- cos na ksztalt salami. Ma
charakterystyczny kwaskowy smak.

pozdrawiam WM

1. Data: 2001-08-20 15:29:55

Od: "Bozena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Stasznie sie ciesze, ze Ci sie podobala Litwa. polecam jeszcze oczywiscie
Wilno, chyba ze juz byles.

> Zas zonie sprezentowalem cos
> co sie nazywa Krupnikas i jest prawie tym samym co nasz krupnik (alkohol
> oczywiscie nie zupa).

Nie wiem, czy spotkales moze w sklepie przerozne miody, sa naprawde swietne
np. "Suktinis" 50% alk. (super na przeziebienie do herbaty i nie tylko ;o) )
w takiej efektownej glinianej butelce; "Sventinis" 30%, '"Trys Karaliai" tez
ok. 30-35%. Mozna je smakowac bez konca mniamm... (mam swiadkow, co domagaja
sie przemycenia przez granice kolejnych butelek :o) ).

> Co do kindziuka czekam na inne glosy.

Kiedys juz cos pisalam na ten temat (watek "Jade do domu!!!!" post "Kindziuk
litewski" 30.07). Ciesze sie ze Ci smakowal. A jaki miales? (Tzn.
drobnomielony, grubo, wedzony, czy nie i td.). Udalo mi sie znalezc przepis
z proporcjami, wiec jak kogos bedzie interesowal, to wklepie.

Bozenka z Wilna :o)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ICQ 81838200
http://bozena.samorzad.pw.edu.pl
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Data: 2001-08-20 17:05:28

Od: "Wlodzimierz Macewicz" <w...@i...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie wiem, czy spotkales moze w sklepie przerozne miody, sa naprawde
swietne
> np. "Suktinis" 50% alk. (super na przeziebienie do herbaty i nie tylko
;o) )

mialem cos co mialo 70 % i bylo dobre, ale nie pamietam jak sie nazywalo.

Sukitnis ma dodatek anyzku, za czym nie przepadam (moze myle z 999??).

> [...]
> litewski" 30.07). Ciesze sie ze Ci smakowal. A jaki miales? (Tzn.
> drobnomielony, grubo, wedzony, czy nie i td.). Udalo mi sie znalezc

na kabatach jest grubomielony, podwedzany

pozdrawiam WM

1. Data: 2001-08-20 17:20:07

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik cezary gmyz <c...@z...media.pl> w wiadomooci do grup
dyskusyjnych napisał:B7A6D201.26E9%c...@z...media.pl...
> [...]
> [...] Co do kindziuka czekam na inne glosy. Mysle, ze kiedy
> jutro na liscie o poranku pojawi sie Wladyslaw otrzymamy komptentne
Z tego co slyszalem, to zoladek wieprzowy wypchany miesem siekanym i
uwedzony. Ale nie jadlem tego nigdy.
pozdr. Jerzy

1. Data: 2001-08-20 17:41:02

Od: cezary gmyz <c...@z...media.pl> szukaj wiadomości tego autora

in article 9lradq$msb$...@j...coi.pw.edu.pl, Bozena at
b...@s...pw.edu.pl wrote on 8/20/01 5:29 PM:

> [...]
> drobnomielony, grubo, wedzony, czy nie i td.). Udalo mi sie znalezc przepis
> z proporcjami, wiec jak kogos bedzie interesowal, to wklepie.

Oczywiscie Bozenko masz racje. Jestem pierdola saska i wtedy, choc sam
zadawalem pytanie to przegapilem Twoja odpowiedz. Wizyta w archiwum
sprawila, ze sie zaslinilem ale sorka, ze po raz kolejny zawracalem Ci glowe
kindziukiem. Wlasnie sie tez dowiedzialem, ze kindziuk jest produkowany w
Polsce przez zaklady miesne w Bialymstoku i podobno jest to do dostania w
supermarketach. Jest jednak drobno mielony. I jeszcze jedno choc nie
bezporednio do Ciebie. Przy poprzedniej dyskusji na temat Litwy ktos
sugerowal, ze piwa litewskie nosza nazwy od miejscowosci. Tymczasem mnie
poinformowano, ze Utenos czy Svaturys to bostwa poganskiej Litwy. Jak jest
naprawde?
Czarek

1. Data: 2001-08-20 17:45:38

Od: "Bożena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Z tego co slyszalem, to zoladek wieprzowy wypchany miesem siekanym i
> uwedzony. Ale nie jadlem tego nigdy.
> pozdr. Jerzy

I tak i nie. Na Litwie to zalezy od regionu. Sa rozne wersje, roznie tez sie
nazywaja.

Bozenka z Wilna :o)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Data: 2001-08-20 17:51:03

Od: "Bozena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zadawalem pytanie to przegapilem Twoja odpowiedz. Wizyta w archiwum
> sprawila, ze sie zaslinilem ale sorka, ze po raz kolejny zawracalem Ci

Spokojnie, nie przejmuj sie az tak, przeciez nic sie nie stalo, wklepanie
"adresu" nie sprawilo zadnej trudnosci.

> Wlasnie sie tez dowiedzialem, ze kindziuk jest produkowany w
> Polsce przez zaklady miesne w Bialymstoku i podobno jest to do dostania w
> supermarketach. Jest jednak drobno mielony.

musze poszukac i sprobowac :o)

> [...]
> poinformowano, ze Utenos czy Svaturys to bostwa poganskiej Litwy. Jak jest

Tak naprawde nigdy tym sie nie interesowalam, ale poszukam na stronach firm,
jak cos znajde, to napisze.

Bozenka z Wilna :o)

ICQ 81838200
http://bozena.samorzad.pw.edu.pl