Re: Duchowość.

From: nonnocere <m...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Duchowość.
Date: Thu, 15 Jan 2004 08:55:58 +0100

zielsko wrote:

> Temat pracy wybrany, piękny zachód słońca, cudny.

i na co padł wybór?
U mnie kryzys - za tydzień wypadałoby teorię oddać, a utknęłam na
tłumaczeniach.

> Jeżeli kogos interesuje duchowośc w psychologii to polecam, jako wstęp do
> dalszych poszukiwań, artukuł profesor Heszen-Niejodek i doktor
> Gruszczyńskiej : Wymiar duchowy człowieka, jego znaczenie w psychologii
> zdrowia i jego pomiar. Tekst powinien się ukazać w najbliższym
> Przeglądzie Psychologicznym. Zawiera uzasadnienie takich badań, wskazuje
> na dwa sposoby rozumienia duchowości wśród badaczy-psychologów w naszym
> kraju, wskazuje rozumienie duchowości jako konstruktu wychodzącego z
> psychologii poznawczej, przedstawia narzędzie wraz z jego chrakterystyką
psychometryczną.

Gruszczyńską też wkręcili? To mi zaskoczenie :)

> Ciekawe co ksiądz Popielski na to :)

Jakoś koncepcje Frankla czy Popielskiego nie podchodziły mi nigdy
zbytnio. Czyżbym oporowała? ;)
Ale w wydaniu Heszen o wiele bardziej mi to pasuje. No ale zastanawiam
się jakie by to miało konsekwencje - wykorzystanie duchowości w działce
zdrowia. Bo wiadomo - wysoki poziom sprzyja walce z chorobą. No ale jak
tu chorych uduchawiać? Czytałam ostatnio arytkuł Heszenowej - "Wymiar
duchowy człowieka a zdrowie". Pisała tam o badaniach C. N. Alexandra z
1989. Badano pensjonariuszy domów opieki. Średni wiek 81 lat. Podzielono
ich na grupę medytacji transcendentalnej, medytacji wewnętrznej,
relaksacji i kontrolą. Po trzech miesiącach w pierwszej grupie nie było
żadnych zgodnów i wskaźniki zdrowia bardzo się poprawiły. W drugiej
śmiertelność wynosiła 87% a w 3 i 4 - 60%. Nic tylko transcendetować :).
Inna badania: Hummer i inni (1999) - badanie podłóżne na grupie 21 204.
Okazało się, że w przeciągu 8 lat ryzyko śmierci było prawie 2 razy
większe u osób, które które nie uczestniczyły w nabożeństwach, w
porównaniu do osób które uczęszczały w nabożeństwach przynajmniej raz w
tygodniu. No ale tu wchodza w religijność. A wiadomo, że ateista może
być bardzo uduchowiony. Jakby badano właśnie duchowość, to wynik byłby
pewnie bardziej spektakularny.
--
Pozdrawiam, Magdalena S.

"Aby zdobywać wielkość, człowiek musi tworzyć, a nie odtwarzać"
Antoine de Saint - Exupery