Dysleksja???

1. Data: 2005-09-24 06:20:43

Temat: Dysleksja???
Od: "Gosia Plitnik" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Słuchajcie mam problem, ostatnio wychowawczyni Kacpra( 1klasa)
powiedziała, ze chciałaby go przebadac pod katem dysleksji.Powiem
szczerze, za moich czasow ustrojstwa nie było, tzn moze i było, ale sie
o nim nie trabiło.Wskazaniem dla niej jest to, ze Kacper myli sie
czasami w literowaniu długich wyrazów.Ma ktos doswiadczenie, ale takie
"namacalne" z dyslekscja u małych dzieci?jakie bylo objawy?

Gosia

2. Data: 2005-09-24 12:52:15

Temat: Re: Dysleksja???
Od: "Stryjenka" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jakie objawy dysleksji u tak małego dziecka?
1. mylenie liter "w lustrzanym odbiciu" tzn. "b, d, p" - zarówno przy
pisaniu, jak i czytaniu np. "papa" zamiast "baba"
2. niezauważanie tzw. ogonków w "ą, ę, ż, ź" itd.
3. przekręcanie wyrazów, czytanie lub przepisywanie ich fragmentów zamiast
całości - nawet wtedy, gdy przepisuje jakiś wyraz
4. pismo mało kaligraficzne - pisze jak kura pazurem
5. "swój" sposób pisania i zapisywania liter (np. litery "O" - dziecko
dyslektyczne będzie ją pisało zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara, a nie
odwrotnie, co jest typowe u niedyslektyków)
6. pisze bardzo wolno, nie miesci się w liniaturze
7. nie lubi czytać

Nie bagatelizuj tego, co powiedziała Ci nauczycielka - wydaje mi się, że
powinnaś wyrazić zgodę na badanie. Im wcześniej wykryją u niego i pisemnie
potwierdzą orzeczeniem z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej problemy w
czytaniu i pisaniu w związku z dysleksją, tym lepiej. Taką opinię odbierasz
osobiście - to Ty decydujesz, czy ujawnić ją w szkole. A takiego "papieru"
nie ma się co wstydzić - ułatwia uczniowi życie.
Zobacz jeszcze:
http://www.dzieci.org.pl/internet/kszspec/dysleksja.
html
http://www.psychlab.pl/Article10.html
http://www.vulcan.edu.pl/rodzice/dom/problemy/dyslek
sja.html

Pozdrawiam serdecznie
Matka dyslektyka też Kacpra :) i nauczycielka polskiego w jednym.

3. Data: 2005-09-24 14:47:07

Od: Borek <b...@p...bpp.to.com.remove.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 24 Sep 2005 08:20:43 +0200, Gosia Plitnik <p...@o...pl>
wrote:

> [...]
> czasami w literowaniu długich wyrazów.Ma ktos doswiadczenie, ale takie
> "namacalne" z dyslekscja u małych dzieci?jakie bylo objawy?

Ściągnij ode mnie ze strony program Skala Ryzyka Dysleksji - możesz
nim przebadać Kacpra za darmo (tzn. wypełnić ankietę, wyniki policzą
się same). To nie znaczy, że masz nie iść do poradni - Stryjenka ma
rację, lepiej zrobić badania i albo wiedzieć, że trzeba z Kacprem
popracować, albo wiedzieć, że wszystko jest OK.

Na mój rozum i wiedzę pomyłki przy literowaniu dłuższych wyrazów
u pierwszaka to żaden problem.

Zajrzyj jeszcze na http://www.spet.info.pl - tam też jest sporo
materiałów na temat dysleksji.

Pozdrawiam,
Marcin Borkowski
--
http://www.bpp.com.pl - programy do terapii pedagogicznej
i diagnozy ryzyka dysleksji

4. Data: 2005-09-24 14:52:03

Od: Borek <b...@p...bpp.to.com.remove.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 24 Sep 2005 14:52:15 +0200, Stryjenka <a...@w...pl> wrote:

> potwierdz? orzeczeniem z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej problemy w
> czytaniu i pisaniu w zwi?zku z dysleksj?, tym lepiej. Tak? opini?
> odbierasz osobi?cie - to Ty decydujesz, czy ujawniae j? w szkole. A
> takiego "papieru" nie ma si? co wstydziae - u?atwia uczniowi ?ycie.

Masz 100% racji, aczkolwiek te "papiery" zrobiły się tak modne, ze teraz
mają je praktycznie wszyscy i traktują je jak wymówkę. Miały ułatwiać życie
dzieciom, dzięki nadgorliwości rodziców i niektórych psychologów zaczęły
budzić podejrzenia. I w ten sposób wylano dziecko z kąpielą...

Pozdrawiam,
Marcin Borkowski
--
http://www.bpp.com.pl - programy do terapii pedagogicznej
i diagnozy ryzyka dysleksji

http://www.bpp.com.pl/?left=dysleksja&right=dysleksj
a - najkrótsze
wprowadzenie w tematykę dysleksji

5. Data: 2005-09-24 19:34:34

Od: "Gosia Plitnik" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Borek" <b...@p...bpp.to.com.remove.pl> napisał w
wiadomości news:op.sxl3k1o3584cds@borek...

> [...]
> zaczęły
> budzić podejrzenia. I w ten sposób wylano dziecko z kąpielą...

Dokladnie tego sie obawiam.Mam nadzieje, ze wszystko bedzie jednak oki,
dzisiaj literowalam z nim długie wyrazy i nie miał zadnych
problemow.Zreszta, oprócz literowania, nauczycielka nie miała zadnych
innych zastrzezen.Jest tylko praworeczny, bardzo zdolny manualnie, ciaza
przebiegała bez zadnych problemów itd.

Gosia

6. Data: 2005-09-24 19:36:45

Od: "Gosia Plitnik" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Stryjenka" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> Jakie objawy dysleksji u tak małego dziecka?
> 1. mylenie liter "w lustrzanym odbiciu" tzn. "b, d, p" - zarówno przy
nie myli
> pisaniu, jak i czytaniu np. "papa" zamiast "baba"
nie
> 2. niezauważanie tzw. ogonków w "ą, ę, ż, ź" itd.
zauwaza
> [...]
> całości - nawet wtedy, gdy przepisuje jakiś wyraz
nie
> 4. pismo mało kaligraficzne - pisze jak kura pazurem
hmm, to na razie trudno mi ocenic;-)
> [...]
> potwierdzą orzeczeniem z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej problemy
> czytaniu i pisaniu w związku z dysleksją, tym lepiej.

Oczywiscie, wyraze zgode

> [...]
> "papieru"
> nie ma się co wstydzić - ułatwia uczniowi życie.

dziekuje:-)
Gosia

7. Data: 2005-09-24 19:47:48

Od: "Gosia Plitnik" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Borek" <b...@p...bpp.to.com.remove.pl> napisał w
wiadomości news:op.sxl3ctfy584cds@borek...

> [...]
> popracować, albo wiedzieć, że wszystko jest OK.
> Na mój rozum i wiedzę pomyłki przy literowaniu dłuższych wyrazów

Dziekuje pieknie:-)

Gosia

8. Data: 2005-09-24 19:55:10

Od: "Gosia Plitnik" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> Ściągnij ode mnie ze strony program Skala Ryzyka Dysleksji - możesz
> nim przebadać Kacpra za darmo (tzn. wypełnić ankietę, wyniki policzą

Wyszło mi, ze wynik w normie, brak zagrozenia.Sama jestem ciekawa.

Gosia

9. Data: 2005-09-24 20:26:44

Od: Borek <b...@p...bpp.to.com.remove.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 24 Sep 2005 21:55:10 +0200, Gosia Plitnik <p...@o...pl>
wrote:

> Wyszło mi, ze wynik w normie, brak zagrozenia. Sama jestem ciekawa.

I oby tak było rzeczywiście :)

Pozdrawiam,
Marcin Borkowski

10. Data: 2005-09-24 22:58:48

Od: siwa <siwa@BEZ_TEGO.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Gosia Plitnik <p...@o...pl> napisał(a):

> Dokladnie tego sie obawiam.Mam nadzieje, ze wszystko bedzie jednak oki,
> dzisiaj literowalam z nim długie wyrazy i nie miał zadnych
> problemow.

Przebadaj go. Nie musisz mieć "papieru", a dostaniesz ćwiczenia i
będziesz wiedziała na czym się skupić.
Papieru nie musisz dawać do szkoły -- moja mać (psycholog) uważa, że
póki dziecko daje radę to się powinno uczyć pisać dobrze, a papier
osłabia motywację. Pewnie trochę racji ma.

--
s i w a
dysklektyk bez papieru

Re: olimpiady dla dzieci I-III?