Dziadostwo na swierkach- co z tym zrobic?

1. Data: 2001-04-06 07:56:19

Temat: Dziadostwo na swierkach- co z tym zrobic?
Od: "Adam" <u...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Pierwszy raz szukam u Was porady -mam nadzieje ze znajde.
Zauwazylem na swoich mlodych swierkach narosl na galazkach (cos jak
"szyszka"). Podobno powoduje ona skarlowacenie drzewek i kazano mi to
pousuwac. Ok ale to bardzo brutalna metoda poniewaz niszcza sie nowe galazki
mam pytanka:
Co to jest?
Jak zapobiegac temu zjawisku?
Jesli jest to jak sie tego pozbyc?

Pozdrawiam i dziekuje za odpowiedzi.

Adam Baranski.

2. Data: 2001-04-08 17:30:19

Temat: Re: Dziadostwo na swierkach- co z tym zrobic?
Od: "EWA" <v...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Adam <u...@t...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9ajsk8$3jt$...@n...tpi.pl...
> [...]
> "szyszka"). Podobno powoduje ona skarlowacenie drzewek i kazano mi to
> pousuwac. Ok ale to bardzo brutalna metoda poniewaz niszcza sie nowe

Na Twoich świerkach żeruje ochojnik świerkowo modrzewiowy. Jest to dwudomna
mszyca. Narośla , o ktorych piszesz to tzw. galasy. Zimują w nich larwy,
które uaktywniaja sie pod koniec kwietnia a przy cieplej wiosnie wczesniej.
Zwalczanie:
Należy unikac sadzenia świerków w pobliżu modrzewi (żywiciel wtórny
ochojnika).
Trzeba usuwać galasy, od wiosny do połowy czerwca, zanim się otworzą
iuwolnią mszyce.
Zwalczanie chemiczne można przeprowadzać wczesną wiosną preparatem olejowym
Prpmanal 60 Ec (2%) lub środkiem o działaniu kontaktowym np. Sumi-alpha 050
EC - 4%. Natomiast po wylęgu larw z jaj zanim wejdą do wnętrza galasu,
preparatami kontaktowymi np. Fastac 10 EC - 0,015%
EWA Morawiecka

3. Data: 2001-04-09 22:36:10

Od: "Ireneusz Kordal" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Adam" <u...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> "szyszka"). Podobno powoduje ona skarlowacenie drzewek i kazano mi to
> pousuwac. Ok ale to bardzo brutalna metoda poniewaz niszcza sie nowe

Ktorys ochojnikowaty.
Najprawdopodobniej ochojnik swierkowy, swierkowo-modrzewiowy,
smrekun zielony, obialka pedowa albo przybyszka daglezjowa.

> Jak zapobiegac temu zjawisku?

Sadzic swierki z dala od modrzewii (bo wiekszosc gatunkow ochojnikowatych
w jednym stadium zeruje na swierkach, a w drugim - na modrzewiach.
Niekture gatunku wedruja tez miedzy swierkiem a jodla albo daglezja.

Poza tym - oprysk.

> Jesli jest to jak sie tego pozbyc?

Na mlodych drzewkach - usuwac recznie (jedyny 100% sposob).

Na duzych drzewach nie bedziesz sie wspinal - pozostaje oprysk.
Nie pamietam preparatow (siegnij do literatury),
ale trzeba dodawac do oprysku jakiejs cieczy zwiekszajacej przyczepnosc
(np. kilka kropel plynu do naczyn :-), bo to robactwo jest silnie
"nawoskowane"
i krople po nim splywaja.
Oprysk w zaleznosci od gatunku, w lecie albo marcu/kwietniu, najlepiej na
"mlodych", ktore nie zdazyly
wyksztalcic jeszcze szyszek.

Na marginesie - "szyszka" to nie robak, to "zdegenerowana" czesc rosliny,
ktora
formuje szyszke pod wplywem ssania samicy ochojnika. W szyszce siedza sobie
mlode :-)

Pozdrawiam
IK

Co sądzicie o dużym grillu gazowym z lawą wulkaniczną ?
Re: Free Porn Rose
wiatromierz/wiatrowskaz
Rudbeckia
thuje/ czy ktos mi odpowie?