Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: "pp" <p...@U...pl>
Newsgroups: pl.sci.filozofia,pl.sci.psychologia
Subject: Re: Filozofia mechaniki kwantowej.
Date: Sat, 4 Mar 2006 02:22:09 +0100
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 70
Message-ID: <duaq40$ko8$1@inews.gazeta.pl>
References: <dtg0s9$i0o$1@atlantis.news.tpi.pl> <dti6jq$rj$1@nemesis.news.tpi.pl>
<dti9c2$rje$1@atlantis.news.tpi.pl> <dtia8n$doi$1@nemesis.news.tpi.pl>
<dtk6c9$reu$1@nemesis.news.tpi.pl> <dtkimp$852$3@nemesis.news.tpi.pl>
<dtl47d$km7$1@atlantis.news.tpi.pl> <dtl9hs$fsg$1@nemesis.news.tpi.pl>
<dtorqf$93s$1@atlantis.news.tpi.pl> <dtp9kv$lbp$1@atlantis.news.tpi.pl>
<d...@g...hfd07a327.invalid>
<dtpib0$oo6$1@nemesis.news.tpi.pl>
<d...@g...h4a439395.invalid>
<dtpt7l$4r9$1@atlantis.news.tpi.pl>
<d...@g...h4134cf4c.invalid>
<dtq9ts$riu$1@nemesis.news.tpi.pl>
<d...@g...h34595000.invalid>
<dtsnjn$3m0$1@atlantis.news.tpi.pl>
<d...@g...hf5aaacfd.invalid>
<du4vhn$cas$1@nemesis.news.tpi.pl>
<d...@g...h17656223.invalid>
<du5aoa$bji$1@atlantis.news.tpi.pl>
<d...@g...hefe13c7e.invalid>
<du7e2s$npi$1@nemesis.news.tpi.pl> <du83no$nes$1@nemesis.news.tpi.pl>
<44081883$0$1453$f69f905@mamut2.aster.pl>
NNTP-Posting-Host: cof128.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1141435328 21256 83.31.185.128 (4 Mar 2006 01:22:08 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 4 Mar 2006 01:22:08 +0000 (UTC)
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.2180
X-Priority: 3
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.2180
X-User: piotru2
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.filozofia:119132 pl.sci.psychologia:339947
Ukryj nagłówki
Użytkownik "Przemysław Dębski" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
news:44081883$0$1453$f69f905@mamut2.aster.pl...
> Użytkownik "Jerzy Turynski" <j...@p...com> napisał w wiadomości
> news:du83no$nes$1@nemesis.news.tpi.pl...
>
> A co mi tam :)
no i po co?
>
> [...]
>
>> Faktycznie, by ów pokaz miał szansę (przygotowanemu na to umysłowi)
>> 'dać do myślenia', powinien być przynajmniej na video, a najlepiej
>> w realu. Cóż, b. rzadkich zjawisk, które dzieją się SAME Z NATU-
>> RY (i nie są w 'żadnym calu' reżyserowane/celowo wywoływane) - nie
>> jest tak łatwo uchwycić, bo po prostu jest to w 'gestii przypadku'.
>> Dlatego mogę jedynie słownie 'dopowiedzieć' opis tego zachowania
>> młodziana:
>> Potrafił tak spacerować dość długo po całym pokoju, jak widać na
>> zdjęciu - z przechyloną główką, rączką "na uchu", z wzrokiem utkwio-
>> nym 'niewidząco' w "jakiś nieokreślony punkt", i co więcej - genero-
>> wał przy tym dźwięki 'rozmowonaśladowcze' (bo mówić jeszcze nie u-
>> miał). I robił ów 'cały pokaz' jeszcze wcześniej, niż uchwycony na
>> zdjęciu. (Oczywiście wtedy, kiedy to on sam z siebie "miał na to
>> ochotę")
>> Cóż w tym dziwnego, a tym bardziej jaki to ma związek (o zgrozo)
>> z filozofią?
>> Ano: jeszcze całkiem niedawno nie istniały gadżety (tu słuchawka
>> tel. bezprzewodowego) umożliwające maluchom tak zdumiewającą pre-
>> zentację naturalnej umiejętności nazywanej 'naukowo' << nauką przez
>> naśladowanie>>, a populistycznie - "małpowaniem".
>
> [...]
>
>> A jest to zjawisko/naturalna umiejętność warta NAJWYŻSZEJ UWAGI
>> i najgłębszego byle świadomego zastanowienia. Dlaczego?
>
> No właśnie. Zakładanie czegokolwiek na ten temat jest grubym błędem -
> nieprawdaż ?
>
>> Po pierwsze: Nie istnieje sposób badawczy (w sensie np. aktualnie
>> _powszechnie_ uznawanej a _błędnej_ metodologii eksperymentu z fi-
>> zyki), który mógłby bezpośrednio powiedzieć COKOLWIEK o naturze
>> INTENCJONALNOŚCI osobników homo sapiens w podobnym (i w ogóle do-
>> wolnym) wieku.
>> Po wtóre: owa INSTYNKTOWNA intencjonalność (nijak niekontrolowana/
>> kompletnie nieświadoma potrzeba 'dorwania się' do _przedmiotu_ do-
>> rosłych, a jak jego brak - to i naśladowanie ich(/dorosłych) za-
>> chowań i bez niego) nie daje się 'sztucznie' wyzwolić (spróbuj
>> 'wymusić' na dziecku podobne naśladownictwo, jeśli 'samo z siebie'
>> nie ma 'ochoty' na naśladowanie konkretnie ustalonych zachowań).
>> Po trzecie (natychmiast powstaje takie pytanie): Jak duże zna-
>> czenie ma owa umiejętność, czy istnieją INNE rodzaje zachowań
>> poznawczych (jeśli tak, to czym dokładnie się różnią) oraz - ja-
>> ki procent zachowań homo s. w dowolnie określonym wieku - jest
>> skutkiem działania wyłącznie owego mechanizmu psychicznego (tj.
>> "małpowania" po _SAMODZIELNIE_UZNANYCH_ 'autorytetach') ???
>
> Cofnij, przewiń, czy cokolwiek. Bo brniesz :) Zauważyłeś naśladownictwo i
> małpowanie, przyjąłeś że to co zobaczyłes to pewnik i roztrząsasz.
> Zupełnie jak Duch. Zobaczył dwóch młodzianów pioracych się po ryjach i
> roztrząsa o przyczynach agresji wśród młodzierzy :)
No i pierwsza skucha, ups...
pozdro
pp
|