Forma 1000l jak zagospodarowac?

1. Data: 2004-09-07 06:56:54

Temat: Forma 1000l jak zagospodarowac?
Od: "Marek W" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kupilem oczko - gotowa forma 1000 l .
Mam zamiar dokupic roslinki, filtr potem rybki.
Prosilbym a rade jak i co dokupic ? Czy ktos ma doswiadzenia z takimi formami?

Marek

2. Data: 2004-09-07 18:16:54

Temat: Re: Forma 1000l jak zagospodarowac?
Od: "Przemek" <n...@m...maila> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek W" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> Kupilem oczko - gotowa forma 1000 l .
> Mam zamiar dokupic roslinki, filtr potem rybki.
> Prosilbym a rade jak i co dokupic ? Czy ktos ma doswiadzenia z takimi formami?

Doswiadczenia z "takimi formami" nie mam ale pozwol na kilka sugestii:

Mysle, ze bardzo wazne bedzie znalezienie odpowiedniej lokalizacji.
To jest istotna decyzja i kazdy blad bedzie sie mscil przez lata.
- odpowiedno wtopione w architekture ogrodu.
- lekko zacienione przez (+-) polowe dnia.
- oddalone od drzew lisciastych a w szczegolnosci owocowych.
- dobrze widoczne z miejsca gdzie spedzasz czas wolny w ogrodzie a
jezeli sie da to tez z okna altanki lub domu.
- jezeli oczko jest "gruszkowate" w ksztalcie, wykorzystaj koniecznie
efekt perspektywy, waski koniec w kierunku skad bedzies na nie najczesciej
patrzyl. To daje fajny efekty- oczko sie optycznie powieksza.

Nastepna sprawa to bardzo dokladne wypoziomowanie oczka przed
nalaniem wody.

Woda, najlepiej zapytaj akwarystow w okolicy o jakosc "kranowki" i
ewentualne metody uzdatniamia, nie mam tu zadnych doswiadczen
bo kranowka u mnie jest idealna.

Rosliny, w zasadzie wszystkie powinny sie czuc w oczku dobrze o ile
spelnione beda ich wymagania co do pH i twardosci wody.
Gatunki, na pewno niesmiertelny grzybien co do reszty to sprawa
raczej gustu.

Ryby, niestety tu bedzie chyba najwiekszy problem.
Zastanow sie czy koniecznie musza byc ryby a
jezeli tak to jak bedziesz je zimowal. Musisz sie liczyc
z tym ze w tak malym oczku moga byc z tym powazne klopoty.
To jest zreszta bardzo szeroki temat (grzalki, pompki, dotleniacze) i
po szczegolowe informacje odsylam do google. Gatunki, w gre wchodza
chyba jedynie ozdobne karasie i to nie za duzo, 3-5 sztuki.

Filtrowanie wody, poszedlbym po prostu do dobrego sklepu i
znalazl jakis odpowiedni zestaw do pojemnosci oczka ale raczej
wskazane byloby cos "na wyrost" czyli np. zestaw do oczka 2000l.
Zaplacisz nie wiele wiecej a jednoczesnie uchroni Cie to przed
wieloma klopotami z czystoscia, klarownoscia wody.

To tyle, jezeli masz jakies watpliwosci to pytaj.

3. Data: 2004-09-08 06:43:07

Od: "Marek" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Oczko jest firmy ALKO.Są tam tylko 2 strefy dla roślin

Link do strony http://www.al-ko.de/garten-
hobby/produkte/wassertechnik/produkt.cfm?id=144
Wymiary 280 na 140 i głębokośc 70 cm

A z tego co widze w duzych oczkach sa 3 lub 4 strefy sadzenia
A tam praktycznie bardzo plytko i od razu 70 cm
Jakie roslinki mozna posadzic na takich strefach?
Czy na zime mozna je zostawic?

4. Data: 2004-09-08 10:59:25

Od: "tomkar" <t...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Można zalać spokojnie zwykłą kranówką.
Ryby - tak, ale w małej ilości, będą wtedy zdrowe i łatwe w chodowli,
nieprzekarmiać (lepiej je podgłodzi przez kilka dni niż przekarmić).
Ważne jest też zadbanie o odpowiednią ilość cienia nad stawem.
Zrobić jeden brzeg płytszy żeby drobne zwierzaki mogły się kąpać i napić.

5. Data: 2004-09-08 19:23:26

Od: "Przemek" <n...@m...maila> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> A tam praktycznie bardzo plytko i od razu 70 cm
> Jakie roslinki mozna posadzic na takich strefach?

Te strefy to jest raczej sprawa mocno umowna bo np. trzcine pospolita
znajdziesz zarowno na lekko podmoklych brzegach jezior jak i w toni jeziora
na glebokosci 4m.

W tej plytkiej strefie wysypalbym "substrat" to znaczy
przeplukany piasek morski lub rzeczny, ewentualnie z dodatkiem
grudek gliny. Mozesz tam tez wstawic po prostu doniczki.
W tym miejscu mozesz posadzic praktycznie wszystkie rosliny
http://oczko4you.republika.pl/flora.html
okreslone jako "nadbrzezne" i "blotne". U mnie w tej strefie fajnie
rosnie: mieta, tatarak, kosaciec, palka, trzcina, sit.
Co do strefy glebszej, na pewno grzybien, moze dwie odmiany o roznym
kolorze kwiatow? Obsada dna: to wszystkie rosliny wymienione jako
rosliny "podwodne". U mnie praktycznie jedynie wywlocznik, rdestnica i
czasowo osoka.

Co do zimowania to wszystkie rosliny krajowe zimuja
bardzo dobrze. Mialem jedynie problemy z pistia i hiacyntem ale to
gatunki obce.

6. Data: 2004-09-08 20:58:58

Od: "Przemek" <n...@m...maila> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Przemek" <n...@m...maila> napisał w wiadomości

> [...]

> jezeli tak to jak bedziesz je zimowal. Musisz sie liczyc
> z tym ze w tak malym oczku moga byc z tym powazne klopoty.

Wroce jeszcze do tematu ryb w malym oczku.
Chyba powinno sie jednak takie oczka zarybiac, ze wzgledu na to, ze
bez ryb, bedzie to potencjalnie miejsce wylegu komarow?

7. Data: 2004-09-09 07:07:21

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Przemek" <n...@m...maila>

> Wroce jeszcze do tematu ryb w malym oczku.
> Chyba powinno sie jednak takie oczka zarybiac, ze wzgledu na to, ze
> bez ryb, bedzie to potencjalnie miejsce wylegu komarow?

Nie trzeba. Są też wodne rośliny "mięsożerne".
;-)
--
Pozdrawiam, Jerzy

---
List wolny od wirusów.

8. Data: 2004-09-09 09:42:23

Od: "Marek" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

A czy jest sens wkopywac ta forme przed zima ?

9. Data: 2004-09-09 19:41:12

Od: "Przemek" <n...@m...maila> szukaj wiadomości tego autora

> A czy jest sens wkopywac ta forme przed zima ?

Wiosna bylaby pewnie optymalnym terminem dla wsadzenia
roslin. Jezeli chodzi o komfort prac w oczku to raczej lato bo
"cieplutka woda". Samo oczko wkopalbym i wypelnil woda
juz teraz. Jezeli zdecydujesz sie na kopanie teraz to jest szansa,
ze do najblizszego lata (po wiosennych dosiewach) "zabliznia"
sie szkody w trawniku.

10. Data: 2004-09-09 20:10:16

Od: "Przemek" <n...@m...maila> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "JerzyN" <N...@m...pl> napisał w wiadomości
> Użytkownik "Przemek" <n...@m...maila>

> Nie trzeba. Są też wodne rośliny "mięsożerne".

Cha, spodziewalem sie riposty ale liczylem, ze ktos
zaproponuje zamiast ryb, zaby, traszki ale rosliny drapiezne?
To chyba nie bedzie dobry pomysl choc przyznam zaskakujacy.
;)

Witam przelotnie...
Tylko "babie lato"
Co to za gatunek Bananowca?