Grota solna

1. Data: 2008-04-02 05:55:56

Temat: Grota solna
Od: "smoq" <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Szkodliwa? Czy zdrowotna? Podobno był jakis program na discovery albo jakims
innym national geografic na temat watpliwej zdrowotnosci czy nawet
szkodliwosci inhalacji w grotach solnych. Czy ktos ma może jakies linki do
artykułów albo może nawet nagraną audycję? :) Z góry dziekuje

--
pozdr
smoq

2. Data: 2008-04-02 16:28:55

Temat: Re: Grota solna
Od: kynast <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 2 Kwi, 07:55, "smoq" <p...@p...fm> wrote:
> [...]
> szkodliwosci inhalacji w grotach solnych. Czy ktos ma może jakies linki do
> artykułów albo może nawet nagraną audycję? :) Z góry dziekuje

to raczej malo szkodliwy bajer zobacz
http://www.jaskinie.com/index.php?option=com_content
&task=view&id=50&Itemid=37&lang=pl&PHPSESSID=ce3
moze być szkodliwy jezeli charcze o pluje tam duzo ludzi, a
dezynfekcja pomieszczenia nie jest prowadzona prawidłowo.
Moim zdanie lepiej pojść na spacer do lasu, a jod uzupełniac jedząc
ryby morskie.

3. Data: 2008-04-02 17:58:43

Od: "Stokrotka" <o...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Z ludowego powiedzenia wynika, że jak się soli rozsypie, to zwady będą.
Czyżby opary (sublimowanie) były szkodliwe? Pewnie zależy od soli.
Wszyscy też wiedzą, że w Wieliczce klimat jest zdaje się na płuca zdrowy.

--
(tekst w nowej ortografi: ó->u , ch->h ,rz->ż lub sz, -ii-> -i)
Ortografia to NAWYK, często nielogiczny,

4. Data: 2008-04-02 18:59:11

Od: tomek wilicki <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

kynast wrote:

> a jod uzupełniac jedząc
> ryby morskie.

chyba raczej uzupełniać niedobory rtęci.

Jod lepiej z wodorostów morskich, najlepiej takich z dodatkiem jodu, albo po
prostu z tabletek. Ryby morskie już dawno przestały być zdrowe, niestety
ale zarżnęliśmy nasze akweny. Co prawda długo się jeszcze o tym nie
usłyszy, za duża kasa idzie w przemyśle rybnym, ale sprawdź jak zmieniały
się normy metali ciężkich w rybach, jak wychodzą wyniki w
kontrolach "wyrywkowych" ryb na stoiskach.

5. Data: 2008-04-02 19:42:52

Od: "Janusz Kornaga" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "tomek wilicki" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

> chyba raczej uzupełniać niedobory rtęci.
>
> Jod lepiej z wodorostów morskich

Skąd się bierze rtęć w rybach morskich?
Wodorosty nie mają rtęci?

--
Pozdrawiam. Janusz.

6. Data: 2008-04-02 21:46:58

Od: "Hania " <v...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

tomek wilicki <t...@w...pl> napisał(a):

> chyba raczej uzupełniać niedobory rtęci.
>
> Jod lepiej z wodorostów morskich, najlepiej takich z dodatkiem jodu, albo po
> prostu z tabletek.

ale te wodorosty mądre. Odtrącają rtęc, a głupie ryby - nie.

7. Data: 2008-04-03 09:59:46

Od: tomek wilicki <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Janusz Kornaga wrote:

> Użytkownik "tomek wilicki" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

> Skąd się bierze rtęć w rybach morskich?
> Wodorosty nie mają rtęci?

rtęć bierze się z tego co do wody wylewamy. Magazynuje się proporcjonalnie
do pozycji w łancuchu pokarmowym. Np jeśli kilogram wodorostów ma 1
jednostkę rtęci, mała rybka zje w życiu 10 kg wodorostów - ma 10 jednostek
rtęci, zaś ryba która zje 1000 małych rybek ma 10 000 jednostek rtęci.
Koniec końców, jedna ryba drapieżna ma tyle zmagazynowanych metali ciężkich
i innych zanieczyszczeń, co 10 000 kg wodorostów.

8. Data: 2008-04-03 10:00:14

Od: tomek wilicki <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Hania wrote:

> ale te wodorosty mądre. Odtrącają rtęc, a głupie ryby - nie.

vide post do Janusza Kornagi. Kurcze ludzie, tego w podstawówce uczyli...

9. Data: 2008-04-03 18:22:19

Od: "Anka P." <t...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Stokrotka napisał(a):

> Wszyscy też wiedzą, że w Wieliczce klimat jest zdaje się na płuca zdrowy.

Ano jest.
W Wieliczce (i nie tylko, bo w Bochni, która ma status uzdrowiska,
również) wspomaga się leczenie astmy oskrzelowej, przewlekłych i
nawracających zapaleń płuc, oskrzeli, problemów z krtanią, gardłem czy
zatokami, a także alergii czy schorzeń dermatologicznych.
Grota solna to świetny sposób na wyciągnięcie pieniędzy od ludzi. Żadna
z nich nie jest w stanie zapewnić specyficznego klimatu jaki panuje
właśnie w kopalni soli.
Główną różnicą jest ilość soli nagromadzona w jednym miejscu. W grotach
solnych, tworzonych sztucznie, są to ilości szczątkowe. Ściany są
zazwyczaj powyklejane kryształami solnymi na góra kilka centymetrów i to
niestety nie wystarczy. Żadna w nich nie jest w stanie osiągnąć dużego
nasycenia NaCl w powietrzu ( w Wieliczne jest to ok. 24mg/m3). Kiedyś z
ciekawości zadzwoniłam do 3 reklamujących się grot i nigdzie nie byłam w
stanie uzyskać informacji na temat nasycenia chlorkiem sodu. Jedyna
odpowiedź jaką uzyskałam to "duże nasycenie".
Istotną sprawą jest również czystość bakteriologiczna powietrza. Grota
ma dość niewielką objętość, więc wszelkie bakterie rozchodzą się
idealnie w niewielkim pomieszczeniu, wystarczy, że ktoś kichnie.
Kopalnie są objętościowo dużo większe ;-), i o dziwo, rejony zwłaszcza
tam gdzie przebywają na przykład kuracjusze, są bardzo dobrze wentylowane.
Moim zdaniem wizyta w grocie kryształowej to tylko strata pieniędzy.

?Anka P.

10. Data: 2008-04-03 19:53:32

Od: "Janusz Kornaga" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ciężkich
> i innych zanieczyszczeń, co 10 000 kg wodorostów.

Toksyczność rtęci jest dobrze znana od dawna. Kumulowanie przez ryby też, w
latach sześćdziesiątych masowe zatrucia rybami (Minamata). Nie sadzę, by
rtęć można było tak sobie wylewać do morza, są zapewne rygorystyczne
przepisy zabraniające tego. Problem jest bardziej złożony, gdyby nawet
ścieki nie zawierały rtęci, to są inne drogi przedostawania się rtęci do
wód.
Sugerujesz, że organizm wchłania całą rtęć zawartą w pokarmie i nie
możliwości jej eliminacji, pozbywania się?

--
Pozdrawiam. Janusz.

lekarz od boreliozy
Kobieta nie jest mężczyzn?.
Lekarz specjalista od Alzheimera
Polip w nosie....za pomocą czego się go wykrywa?
czy dawac antybiotyk?