Grota solna

11. Data: 2008-04-03 19:59:32

Temat: Re: Grota solna
Od: "Janusz Kornaga" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "tomek wilicki" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
news:ft29rf$3j$3@inews.gazeta.pl...

> vide post do Janusza Kornagi. Kurcze ludzie, tego w podstawówce uczyli...

Na ogół sprawy są bardziej skomplikowane, nie można opierać się tylko na
opisie z podręcznika do szkoły podstawowej.

--
Pozdrawiam. Janusz.

12. Data: 2008-04-03 21:12:54

Od: b...@g...pl (bbrach) szukaj wiadomości tego autora

13. Data: 2008-04-03 21:28:35

Od: tomek wilicki <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Janusz Kornaga wrote:

> Toksyczność rtęci jest dobrze znana od dawna. Kumulowanie przez ryby też,
> w latach sześćdziesiątych masowe zatrucia rybami (Minamata). Nie sadzę, by
> rtęć można było tak sobie wylewać do morza, są zapewne rygorystyczne
> przepisy zabraniające tego. Problem jest bardziej złożony, gdyby nawet
> ścieki nie zawierały rtęci, to są inne drogi przedostawania się rtęci do
> wód.

rtęć to tylko przykład. Do mórz wylewane są dosłownie tysiące substancji
toksycznych, które charakteryzują się narastaniem stężenia w łancuchu
pokarmowym.

> Sugerujesz, że organizm wchłania całą rtęć zawartą w pokarmie i nie
> możliwości jej eliminacji, pozbywania się?

nie, napisałem to symbolicznie. Istotne jest tutaj, że niektóre toksyny i
metale ciężkie w rybach występują w stężeniach tysiące razy wyższych niż w
np wodorostach. Głośna swego czasu była sprawa wyrywkowej kontroli ryb w
USA, gdzie w chyba 80% próbek oznaczono stężenia metali ciężkich nie tyle
przekraczających normy, co wręcz wykazujących bezpośrednie zagrożenie dla
zdrowia.

Natomiast naprawdę ciekawy jest tutaj fakt nie reagowania sanepidów
wszelkiego rodzaju na niebezpieczne zawartości tych substancji, rząd boi
się marszu rybaków na sejm czy co?

14. Data: 2008-04-03 21:29:51

Od: tomek wilicki <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Janusz Kornaga wrote:

> Użytkownik "tomek wilicki" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

> Na ogół sprawy są bardziej skomplikowane, nie można opierać się tylko na
> opisie z podręcznika do szkoły podstawowej.

niemniej wypadałoby chociaż nie przeczyć wiedzy którą zdobywa się w
podstawówce, a jeśli już przeczy się takim faktom jak to, że ziemia jest
okrągła, 2x2=4 albo że niektóre (wszystkie?) metale ciężkie kumulują się na
szczycie łancucha pokarmowego, wypadałoby to jakoś uzasadnić.

15. Data: 2008-04-03 21:50:14

Od: "Janusz Kornaga" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> na
> szczycie łancucha pokarmowego, wypadałoby to jakoś uzasadnić.

Mam Cię, ziemia nie jest okragła, jest spłaszczona. Są różne matematyki,
geometrie, wiele oczywistych intuicyjnych praw tam nie obowiązuje. Z tymi
metalami to dziwna sprawa, Japończycy podobno jedzą dużo ryb i żyją długo,
mili, spokojni ludzie (teraz).

--
Pozdrawiam. Janusz.

16. Data: 2008-04-03 21:59:46

Od: "Janusz Kornaga" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> rtęć to tylko przykład. Do mórz wylewane są dosłownie tysiące substancji
> toksycznych, które charakteryzują się narastaniem stężenia w łancuchu
> pokarmowym.

Coś nie mogę uwierzyć, te sprawy coraz mocniej się kontroluje i nie wolno
wylewać toksycznych.

> nie, napisałem to symbolicznie. Istotne jest tutaj, że niektóre toksyny i
> metale ciężkie w rybach występują w stężeniach tysiące razy wyższych niż w
> np wodorostach.

Te stężenia nadal nie są szkodliwe dla człowieka.

> Natomiast naprawdę ciekawy jest tutaj fakt nie reagowania sanepidów
> wszelkiego rodzaju na niebezpieczne zawartości tych substancji, rząd boi
> się marszu rybaków na sejm czy co?

Bo nie są niebezpieczne, dużo jest tych przypadków zatrucia?

--
Pozdrawiam. Janusz.

17. Data: 2008-04-03 22:11:02

Od: "Janusz Kornaga" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "tomek wilicki" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

> niektóre toksyny i metale ciężkie w rybach występują w stężeniach tysiące
> razy wyższych niż w np wodorostach.

Wybaczcie, dowcip mi się przypomniał:
panie doktorze, czy ryby są zdrowe?
tak, bardzo zdrowe, żadna do mnie nie przyszła.

--
Pozdrawiam. Janusz.

18. Data: 2008-04-04 08:28:37

Od: tomek wilicki <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Janusz Kornaga wrote:

> Coś nie mogę uwierzyć, te sprawy coraz mocniej się kontroluje i nie wolno
> wylewać toksycznych.

jako technolog ochrony środowiska, specjalizacja technologia wody, zapewniam
Cię że rtęć i inne metale ciężkie płyną do morza szeroką strugą. Zakłady
przemysłowe to nie jest jedyne źródło zanieczyszczeń trafiających do rzek.

> Te stężenia nadal nie są szkodliwe dla człowieka.

...jeszcze jak nie są.

> Bo nie są niebezpieczne, dużo jest tych przypadków zatrucia?

W sumie ciężko policzyć, ile przypadków np zniekształcenia noworodka jest
wywołane kadmem, albo ile przypadków raka. Ciężko też wyczuć, ile procent
chorych na alzheimera tak naprawdę zatruło się aluminium.

Jako ciekawostkę podam, że jeden z najpoważniejszych problemów z
krematoriami jest taki, że wątroby starych ludzi to składnice właśnie
kadmu, nie bardzo wiadomo (przynajmniej kiedyś nie było wiadomo) jak to
odfiltrować.

Sorki, ale jeśli ktoś ma w sobie tyle kadmu, że spalenie jego ciała wywoła
zagrożenie masowymi zatruciami, to nie uwierzę że ta ilość jest obojętna
dla jego zdrowia.

19. Data: 2008-04-04 08:30:20

Od: tomek wilicki <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Janusz Kornaga wrote:

> Użytkownik "tomek wilicki" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

> Mam Cię, ziemia nie jest okragła, jest spłaszczona. Są różne matematyki,
> geometrie, wiele oczywistych intuicyjnych praw tam nie obowiązuje.

ehh, mam zacząć HUme'em jechać? :D

> Z tymi
> metalami to dziwna sprawa, Japończycy podobno jedzą dużo ryb i żyją długo,
> mili, spokojni ludzie (teraz).

Japończycy jedzą obecnie o wiele, wiele mniej ryb. Zresztą widać nawet po
częstotliwości zachorowań na raka, odkąd przestali spożywać rybne omega 3,
szansa na zachorowanie wzrosła u nich 5krotnie.

20. Data: 2008-04-04 09:10:42

Od: "bazyli4" <b...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

> ehh, mam zacząć HUme'em jechać? :D

Nie dasz rady, więc daj spokój ;o)

Pzdr
Paweł

lekarz od boreliozy
Kobieta nie jest mężczyzn?.
Lekarz specjalista od Alzheimera
Polip w nosie....za pomocą czego się go wykrywa?
czy dawac antybiotyk?