Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!warszawa.rmf.pl!newsfeed.tpinternet.
pl!news.tpi.pl!not-for-mail
From: Flyer <f...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: IQ
Date: Mon, 27 May 2002 16:37:04 +0200
Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
Lines: 54
Message-ID: <3...@p...onet.pl>
References: <acc463$r59$1@news.gazeta.pl> <acjjeh$cdk$1@korweta.task.gda.pl>
<aclut3$3ql$1@news.gazeta.pl> <acm555$1im$1@korweta.task.gda.pl>
<acm6g4$hj$1@news.gazeta.pl> <acns36$ip1$1@korweta.task.gda.pl>
<3...@p...onet.pl> <acrkor$jlc$2@korweta.task.gda.pl>
<3...@p...onet.pl>
NNTP-Posting-Host: qh186.warszawa.cvx.ppp.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 7bit
X-Trace: news.tpi.pl 1022510942 26481 217.99.17.186 (27 May 2002 14:49:02 GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: Mon, 27 May 2002 14:49:02 +0000 (UTC)
X-Accept-Language: pl
X-Mailer: Mozilla 4.77 [en] (Win95; U)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:138948
Ukryj nagłówki
Flyer wrote:
>
> Bo do
> niektorych starych mialem zazalenia natury wzglednie racjonalnej i
> logicznej.
Nie ma to jak dobre echo. Zeby nie byc goloslownym sprobuje
swalsyfikowac slawetne zadanie z 9 punktami i 4 prostymi. Zeby bylo
jasne - w pierwszym podejsciu zadania nie rozwiazalem, co mnie deczko
wkurzylo bo w zyciu musialem czesto szukac i znajdywac nowe drogi
rozwiazan problemow. Teraz znam rozwiazanie (od dluzszego czasu) ale
nadal probuje rozwiazywac to zadanie w sposob zawezony z racji tego, ze
uwazam takie rozwiazanie za bardziej "wyrafinowane". W zyciu rowniez nie
mam problemow z "fiksacja funkcjonalna".
Zadanie to wyglada mi na probe generalizacji na zasadzie zawezonego
podejscia. To tak jak niektorzy psycholodzy sa w stanie powiedziec "nie
umiesz podejmowac decyzji", podczas kiedy czesto nie ma dobrych decyzji
i jest n czynnikow zewnetrznych - to tak jak czlowiekowi, ktory styka
sie glownie z problemami niemierzalnymi i obrabia je w systemie logiki
rozmytej, kaze sie decydowac w systemie logiki klasycznej (0-1) - dobrym
przykladem moze byc slawetny beeper z PC, kiedy to jakakolwiek muzyka
byla sprowadzana przez komputer do dwustanowej reprezentacji cyfrowej.
Falsyfikacja 1:
Przez caly okres szkoly na algebrze i geometrii uczniowie ucza sie
rozwiazywac zadania zgodnie z ich trescia. To zadanie jest podobne. I
nie wyobrazam sobie zeby uczen na geometrii dorysowywal sobie jakies
proste, w celu osiagniecia wyniku, ktorego nie jest w stanie znalezc na
podstawie tresci zadania. Podchodzac do rzeczy z tej strony uczen na
maturze moglby narysowac sobie dowolne proste, figury i stwierdzic, ze
to nauczyciel jest "zawezony". Podobnie w algebrze - nikt w sytuacji
rownan nie dopisze sobie dodatkowego rownania x=2y mowiac, ze przeciez
nikt nie powiedzial, ze nie mozna.
Falsyfikacja 2:
Mam glebokie przeczucie, ze rozwiazanie tej klasy zadan czesc osob musi
poznac z rozwiazan (przynajmniej za pierszym razem jezeli chodzi o klase
zadan a nie o wybrane zadanie) - w zwiazku z tym zadawanie takiego
zadania nosi cechy Pychy i proby pokazania jacy to niektorzy sa zdolni.
Falsyfikacja 3:
Sa rowniez zadania gdzie tresc jest podobna ale pytajacemu bynajmniej
nie chodzi o rozszerzanie pola odpowiedzi, gdzie rozwiazanie polegajace
na "rozszerzonym" spojrzeniu zostanie uznane za bledne a nawet probe
naginania rzeczywistosci do swojego "chcenia".
Flyer
PS. niektorzy musza sobie ponarzekac z racji mniejszej inteligencji -
ciezko sie jest przyznac do glupoty, oj ciezko ;)
|