Data: 2002-05-27 14:37:04
Temat: Re: IQ
Od: Flyer <f...@p...onet.pl>
Pokaż wszystkie nagłówki
Flyer wrote:
>
> Bo do
> niektorych starych mialem zazalenia natury wzglednie racjonalnej i
> logicznej.
Nie ma to jak dobre echo. Zeby nie byc goloslownym sprobuje
swalsyfikowac slawetne zadanie z 9 punktami i 4 prostymi. Zeby bylo
jasne - w pierwszym podejsciu zadania nie rozwiazalem, co mnie deczko
wkurzylo bo w zyciu musialem czesto szukac i znajdywac nowe drogi
rozwiazan problemow. Teraz znam rozwiazanie (od dluzszego czasu) ale
nadal probuje rozwiazywac to zadanie w sposob zawezony z racji tego, ze
uwazam takie rozwiazanie za bardziej "wyrafinowane". W zyciu rowniez nie
mam problemow z "fiksacja funkcjonalna".
Zadanie to wyglada mi na probe generalizacji na zasadzie zawezonego
podejscia. To tak jak niektorzy psycholodzy sa w stanie powiedziec "nie
umiesz podejmowac decyzji", podczas kiedy czesto nie ma dobrych decyzji
i jest n czynnikow zewnetrznych - to tak jak czlowiekowi, ktory styka
sie glownie z problemami niemierzalnymi i obrabia je w systemie logiki
rozmytej, kaze sie decydowac w systemie logiki klasycznej (0-1) - dobrym
przykladem moze byc slawetny beeper z PC, kiedy to jakakolwiek muzyka
byla sprowadzana przez komputer do dwustanowej reprezentacji cyfrowej.
Falsyfikacja 1:
Przez caly okres szkoly na algebrze i geometrii uczniowie ucza sie
rozwiazywac zadania zgodnie z ich trescia. To zadanie jest podobne. I
nie wyobrazam sobie zeby uczen na geometrii dorysowywal sobie jakies
proste, w celu osiagniecia wyniku, ktorego nie jest w stanie znalezc na
podstawie tresci zadania. Podchodzac do rzeczy z tej strony uczen na
maturze moglby narysowac sobie dowolne proste, figury i stwierdzic, ze
to nauczyciel jest "zawezony". Podobnie w algebrze - nikt w sytuacji
rownan nie dopisze sobie dodatkowego rownania x=2y mowiac, ze przeciez
nikt nie powiedzial, ze nie mozna.
Falsyfikacja 2:
Mam glebokie przeczucie, ze rozwiazanie tej klasy zadan czesc osob musi
poznac z rozwiazan (przynajmniej za pierszym razem jezeli chodzi o klase
zadan a nie o wybrane zadanie) - w zwiazku z tym zadawanie takiego
zadania nosi cechy Pychy i proby pokazania jacy to niektorzy sa zdolni.
Falsyfikacja 3:
Sa rowniez zadania gdzie tresc jest podobna ale pytajacemu bynajmniej
nie chodzi o rozszerzanie pola odpowiedzi, gdzie rozwiazanie polegajace
na "rozszerzonym" spojrzeniu zostanie uznane za bledne a nawet probe
naginania rzeczywistosci do swojego "chcenia".
Flyer
PS. niektorzy musza sobie ponarzekac z racji mniejszej inteligencji -
ciezko sie jest przyznac do glupoty, oj ciezko ;)
|