Re: IX i X

Data: 2013-06-11 21:56:46
Temat: Re: IX i X
Od: "Chiron" <i...@g...com>

Użytkownik "Przemysław Dębski" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
news:de061403-14c6-4683-a9bb-cd08051f8088@y5g2000vbg
.googlegroups.com...
On 11 Cze, 06:48, "Chiron" <i...@g...com> wrote:
> [...]
> twoim zdaniem, chcąc napisać "te-kurwa chuju - gdzie

> Dobrze. Skoro tak bardzo chcesz, żebym uwierzył, że jesteś przekonany, że
> czasach, kiedy spisywano Dekalog w Kościele Rzymsko Katolickim były w
> ogóle
> feministki (feminizm wymyślił mężczyzna w 18 wieku- czyli tysiąc pięćset
> lat
> z okładem później)- czy nawet był taki ruch kobiet, choć inaczej się
> nazywał
> może- a Kościół chciał mu zrobić na złość.
> Naprawdę chcesz, żebym to potraktował poważnie? Dlaczego tak przy tym

Za wikipedią więc. Pierwszy katechizm KRK został opracowany w 1562r, a
nie jak sugerujesz "tyśiąc pińcet lat przed 18 wiekiem".
Dalej.
"wersja katechetyczna dekalogu, opublikowana m.in. w katechizmie
kardynała Gasparriego[8] oraz w katechizmie dla dzieci" (PD:tam są IX
i X w wersji: "nie pożadaj żony ..." i "ani żadnej rzeczy która ..." -
do których to w tym wątku nawiązuje.)
"Pietro Gasparri (ur. 5 maja 1852 w Ussita, Perugia, zm. 18 listopada
1934 w Rzymie) - kardynał włoski, prawnik (doktor prawa kanonicznego i
cywilnego), autor bardzo popularnego katechizmu."

Skoro już mamy bardzo konkretnie ustalone o czym jest mowa, oraz mamy
ustalone iż omawiane brzmienie 10 przykazań powstało po zaistnieniu
feminizmu. Przejdźmy dalej.

> Naprawdę chcesz, żebym to potraktował poważnie? Dlaczego tak przy tym
> obstajesz?

Przy czym obstaję ? Postawiłem tezę i postawiłem pytanie ~"co o tym
sądzicie".
==============================

Wersja katechetyczna- opublikowana została w katechizmie Gasparriego. Tyle,
że nie znaczy to, że w żadnym wcześniejszym nie była. Przede wszystkim-
wersja Dekalogu, którą się posługuje Kościół- jest taka sama praktycznie od
początków chrześcijaństwa. Rozdział na nie pożądanie żony i rzeczy jest też
w Biblii- ale nie został w tej wersji przyjęty przez chrześcijaństwo. Wersja
katechetyczna to po prostu wersja dostosowana do konkretnego odbiorcy.
Katechizm dla dzieci będzie mieć więc wersję jak najbardziej uproszczoną,
zrozumiałą dla dzieci.
Nie było więc czegoś takiego, o co pytałes a co mnie tak zaskoczyło- czyli
zmiany Dekalogu w 19 wieku i na dodatek w celu zdenerwowania feministek.
To powinno rozwiać Twoje wątpliwości:

http://www.kosciol.pl/content/article/20040925135856
776.htm

a ten cytat wart wyróżnienia- dla naszej dyskusji:
"Jak wiadomo dekalog został nam przekazany w dwóch wersjach (Wj 20 i Pwt 5),
które różnią się nieco od siebie, jeśli chodzi o wyeksponowanie pewnych
kwestii. I tutaj należy wyjaśnić, że tradycyjny układ katolicki oparty jest
nie na Księdze Wyjścia 20, ale na Księdze Powtórzonego Prawa 5, która
zawiera bardziej dojrzałą i przemyślaną teologicznie wersję dekalogu.
Niesłuszny jest zarzut, że utworzyliśmy bez podstaw biblijnych osobne
przykazanie, tzn. "nie pożądaj (...) żadnej rzeczy, która jego jest".
Katolicki podział przykazań ma podstawę w Księdze Powtórzonego Prawa, w
której zakazy pożądania żony i innych rzeczy fukcjonują osobno (Pwt 5, 21).
Zestawienie (w jednym zdaniu) kobiety ze zwierzętami (takimi jak wół czy
osioł), czyni z kobiety jedną z pozycji inwentarza, bedącego własnością
mężczyzny. Mozna powiedzieć, że podział katolicki, sugerując się układem z
Pwt, bardziej docenia kobiecą godność. Zakaz pożądania cudzej żony nie jest
tym samym co pożądanie, aby mieć na własność osła, należącego do bliźniego."

"Kto rządzi przeszłością, w tego rękach jest przyszłość; kto rządzi
teraźniejszością, w tego rękach jest przeszłość."
G. Orwell

Chiron