Instalacje elektryczne pod tynkiem

1. Data: 2008-11-25 00:01:21

Temat: Instalacje elektryczne pod tynkiem
Od: Jan Werbiński <j...@j...com> szukaj wiadomości tego autora

Remont domku. Jakim kablem kłaść instalacje elektryczne pod tynkiem
- światło
- 220V gniazdka
- trójfazowy do płyty kuchennej,

Kiedyś były trzyżyłowe aluminiowe do 220V i cztero do trójfazowego.

Teraz, jeżeli planuję zabezpieczenie różnicowe, to jakich kabli użyć i o
jakim przekroju? Dodam, że metraż jest mały, więc nie muszę specjalnie
oszczędzać.

Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

2. Data: 2008-11-25 00:56:48

Temat: Odp: Instalacje elektryczne pod tynkiem
Od: "Piotrek" <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomości news:ggff9j$2l8$1@atlantis.news.neostrada.pl...
> [...]
>
> Teraz, jeżeli planuję zabezpieczenie różnicowe, to jakich kabli użyć i o
> jakim przekroju? Dodam, że metraż jest mały, więc nie muszę specjalnie

były dwużyłowe aluminiowe do jednofazowego - tylko fazowy i neutralny (zwany
także "zerem" od uziemienia go w punkcie zerowym transformatora) który
mostkowano do bolca uziemiającego.

Proponuję użyć YDY 3x2,5mm2 do gniazdek naściennych - osobny obwód dla
kuchni, drugi osobny dla łazienki oraz trzeci (i być może 4 - w zzależności
od ukladu pomieszczeń i liczby gniazdek) dla gniazdek ogólnych. Dla światła
wystarczyłby YDY 3x1,5 ale najczęściej kupuje się tylko YDY3x2,5 i
wykorzystuje wszędzie.
Jeśli planujesz 3-fazowy piec elektryczny w kuchni to YDY 5x4mm2 powinien
wystarczyć.
Jest tylko jedno ale - jeśli mieszkasz w bloku to na 99,999% masz instalację
1-fazową i 3-fazowego pieca nie podłączysz.
Generalnie policz sobie moc jaką chcesz zainstalować i użytkowac
równocześnie (pralka, czajnik elektryczny, zmywarka, mikrofala, żelazko,
suszarka do wlosów, lodówka - to największe odbiory).
Musisz zobaczyc jakie masz zabezpieczenia w WLZ (przy liczniku) i na ich
podstawie określić jaką moc w mieszkaniu możesz pociągnąć.

Piotrek

3. Data: 2008-11-25 04:07:42

Temat: Re: Instalacje elektryczne pod tynkiem
Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jan Werbiński" <j...@j...com> wrote in message
> [...]
>
> Teraz, jeżeli planuję zabezpieczenie różnicowe, to jakich kabli użyć i o
> jakim przekroju? Dodam, że metraż jest mały, więc nie muszę specjalnie

Miedź, przerób na 3 fazy - jeżeli doprowadzone, w bloku najczęściej pion
jest trójfazowy i blisko drzwi, więc przeróbka niekosztowna. W mieszkaniu
trzeba rozłożyć obciążenie w miarę równomiernie (gniazda) i zastosuj do
zasilania obwodów oświetleniowych przełącznik 1x3 ale taki, aby nie zwierał
styków podczas przełaczania (są takie) unikniesz ciemności w razie wypadku
fazy. Możesz sobie też zastosować automat, który będzie wybierał najmniej
obciążoną fazę.
Różnicowy w zasadzie powinien być zastosowany do danego odbiornika i w
najbliżej jak tylko można. Może się nie obyć jednym...

4. Data: 2008-11-25 08:27:15

Temat: Re: Odp: Instalacje elektryczne pod tynkiem
Od: MK <M...@M...PL> szukaj wiadomości tego autora

Piotrek pisze:
> Jeśli planujesz 3-fazowy piec elektryczny w kuchni to YDY 5x4mm2
> powinien wystarczyć.
>
> Piotrek

Tak się chciałem zapytać. Czy do 3-fazowej płyty indukcyjnej trzeba
kabel 5x4mm2 ? nie wystarczy 5x2,5mm2 ??

5. Data: 2008-11-25 08:39:48

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"MK" <M...@M...PL> wrote in message news:gggct1$s9e$1@inews.gazeta.pl...

> Tak się chciałem zapytać. Czy do 3-fazowej płyty indukcyjnej trzeba
> kabel 5x4mm2 ? nie wystarczy 5x2,5mm2 ??
>
> Pozdrawiam

Zobacz jaką moc ma największy "palnik" i czy oprócz niego nie ma dołączonych
innych do tego samego przewodu. Wtedy wyliczysz prąd płynacy w przewodzie i
z tabelek (lub wzorów) poznasz średnicę przewodu.
Czy naprawdę masz 5 przewodową instalację?

6. Data: 2008-11-25 10:00:03

Od: Jan Werbiński <j...@j...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotrek" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> Musisz zobaczyc jakie masz zabezpieczenia w WLZ (przy liczniku) i na ich
> podstawie określić jaką moc w mieszkaniu możesz pociągnąć.

Dzięki
Mam trójfazowe przyłącze o mocy użytkowej na umowie 16kW. Zamierzam przejść
na G12 i grzać lub dogrzewać także prądem, w przyszłości może PC.
Gdybym w szczycie zamierzał włączyć wszystkie planowane urządzenia, to
osiągnąłbym około 25 kW, ale taka sytuacja się raczej nie zdarzy.

Zatem trójfazówka tylko do płyty, jedna faza gniazdka kuchnia, druga
gniazdka łazienka i pralki/suszarka, a trzecia np na oświetlenie wszystkich
pomieszczeń? Czy raczej jedno pomieszczenie - jedna faza, drugie - druga?

7. Data: 2008-11-25 10:03:14

Od: Jan Werbiński <j...@j...com> szukaj wiadomości tego autora

> "Jan Werbiński" <j...@j...com> wrote in message

Sorki, są dwużyłowe alu do 220 i chyba cztero do trójfazowego gniazdka.

> Różnicowy w zasadzie powinien być zastosowany do danego odbiornika i w
> najbliżej jak tylko można. Może się nie obyć jednym...

A nie lepiej na całą instalację i zamontować zabezpieczenie różnicowe przy
liczniku?
W sumie, to prawie w każdym pomieszczeniu są urządzenia z metalowymi
obudowami, które mogą porazić.

8. Data: 2008-11-25 10:06:49

Od: "Tomek" <a...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tak się chciałem zapytać. Czy do 3-fazowej płyty indukcyjnej trzeba kabel
> 5x4mm2 ? nie wystarczy 5x2,5mm2 ??

wystarczy nawet 5x1.5mm przy podlaczeniu na 3 fazy. 4x2.5mm - podlaczenie 2
fazy i 3x4mm - 1 faza. Tak pisze w instrukcji mojej plyty.

--
Tomek

9. Data: 2008-11-25 10:39:18

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> liczniku?
> W sumie, to prawie w każdym pomieszczeniu są urządzenia z metalowymi

Można, ale idea jest zupełnie inna. Po pierwsze - nie wszystkie
urządzenia wymagają takiego zabezpieczenia, więc skuteczne może być np. przy
żelazku czy kuchence elektrycznej, po drugie - może się okazać, że
upływności nieuszkodzonej instalacji mogą byc takie duże, że nie załączysz
zasilania.
Raczej szarpnij się za zabezpieczenia przepięciowe, znajomej w lecie
wyładowanie popaliło instalacje w domu i zniszczyło sporo sprzętu, za moja
sugestią zainstalowała sobie zabezpieczenia. Lepiej przed niż po...
Redukacja wydatków w razie zdarzenia. Takie zabezpieczenia np drogiego
sprzetu mogą być nawet trójstopniowe.

10. Data: 2008-11-25 11:52:43

Od: Jan Werbiński <j...@j...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> sugestią zainstalowała sobie zabezpieczenia. Lepiej przed niż po...
> Redukacja wydatków w razie zdarzenia. Takie zabezpieczenia np drogiego

Z tym się zgadzam. Mam już kilka UPS do komputerów i listwy do RTV. Filtr
(bezpiecznik?) przepięciowy na 3 fazy, to około 400 zł. A są jakieś lepsze
lub gorsze modele na moje 16kW?

Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

Super szczotki do odkurzaczy (nie turbo), warto?
Reflektory o wąskim strumieniu świetlnym
Płyty a Kuchenki indukcyjne..?
jaki odkurzacz centralny?
Automat do pieczenia chleba