Interpretacja wyniku

1. Data: 2007-12-27 09:02:21

Temat: Interpretacja wyniku
Od: "m@rkop" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam poświątecznie :)
Poproszę specjalistów o zinterpretowanie wyniku badania wycinka błony
śluzowej części przedodźwiernikowej żołądka:
- przewlekłe zapalenie ++
- aktywność ++
- metaplazja jelitowa ++
- cechy ogniskowej dysplazji małego stopnia
- w nacieku zapalnym skupienia tkanki chłonnej
- helicobacter pylori ++

2. Data: 2007-12-28 11:52:57

Temat: Re: Interpretacja wyniku
Od: "m@rkop" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 27 Gru, 10:02, "m@rkop" <m...@g...com> wrote:
> [...]
> - metaplazja jelitowa ++
> - cechy ogniskowej dysplazji małego stopnia
> - w nacieku zapalnym skupienia tkanki chłonnej

Czy jest szansa, że ktoś znający się na rzeczy coś napisze?
pzdr

3. Data: 2007-12-28 13:01:38

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 28 Dec 2007 03:52:57 -0800 (PST), m@rkop wrote:

> Czy jest szansa, że ktoś znający się na rzeczy coś napisze?

Skoro jeszcze nie napisał, to pewnie nie napisze. Najlepszym pomysł to
pójść z wynikiem do lekarza, który badanie zlecił.

m.
Marek Bieniek (mbieniek at epic pl)
Różnica między PRL-em a RP jest taka jak między zakładem karnym,
a zakładem dla umysłowo chorych. (Marcin Wolski)

4. Data: 2007-12-28 15:37:45

Od: "m@rkop" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Marek Bieniek napisał(a):
> Najlepszym pomys? to p?j?? z wynikiem do lekarza, kt?ry badanie zleci?.

Oczywiście, ale na razie nie jest to możliwe i stąd moje
"niecierpliwe" pytanie.
Pzdr

5. Data: 2007-12-28 18:42:56

Od: "Krzysztof (Suzuki Kokushu)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

m@rkop pisze:

> Oczywiście, ale na razie nie jest to możliwe i stąd moje
> "niecierpliwe" pytanie.
Dobra. Upraszczając siedzi Ci w żołądku bakteria, która co gorsza powoduje
odczyn zapalny który z kolei prowadzi do zaniku błony śluzowej. Twój
lekarz zapewne zaleci Ci leki (zapewne też antybiotyki) oraz okresowe
kontrole, w tym powtarzanie co jakiś czas gastroskopii. Ważne by
poddawać się tym zaleceniom, natomiast nie jest to proces gwałtownie
postępujący i nie musisz gnać dzisiaj w nocy z rozwianym włosem do doktora.

Krzysiek
Kiedy słyszę 'kultowy' odbezpieczam rewolwer

6. Data: 2007-12-30 10:48:08

Od: " turpin" <t...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

m@rkop <m...@g...com> napisał(a):
(...)
> - cechy ogniskowej dysplazji ma=B3ego stopnia

Do tego, co napisał Krzysiek dodam jeszcze, że z dysplazją w żołądku nie ma
żartów.

Dysplazja to zmiana przedrakowa w nabłonku żołądka. W odniesieniu do żołądka
używa się przeważnie skali dwustopniowej (stopnia niskiego i wysokiego; licho
wie, co w tym kontekście znaczy to 'małego'). Dysplazja stopnia niskiego może
się cofnąć, może utrzymywać się latami w stanie niezmienionym, ale może i
rozwinąć się w dysplazję stopnia wysokiego. Wielu onkologów i chirurgów
dobrze udokumentowaną dysplazję stopnia wysokiego traktuje, dokładnie tak
samo, jak raka. Znalezienie zaś dysplazji stopnia niskiego jest wskazaniem do
dalszej diagnostyki i ew. wdrożenia później stałego nadzoru z okresowymi
biopsjami.

Jeśli _rzeczywiście_ masz ogniska dysplazji niskiego stopnia, to w zasadzie
powinno się powtórzyć gastroskopię z pobraniem wielu wycinków, a (gdy nie
znajdzie się niczego gorszego) ponownie 'zmapować' żołądek biopsjami po
zakończeniu leczenia przeciwbakteryjnego.

Cała sprawa ma jeszcze jeden aspekt -- dysplazja w żołądku bywa nierzadko
'przediagnozowywana', czyli innymi słowy, w pełni odwracalne i niegroźne
zmiany pochodzenia zapalno-naprawczego bywają mylnie interpretowane, jako
'prawdziwa' dysplazja, czy nawet rak. Znam przypadek wycięcia żołądka wskutek
takiej pomyłki. Był to oczywisty błąd interpretacyjny, jednak akurat
rozróżnienie między 'niedużą' dysplazją stopnia niskiego a nasilonymi zmianami
regeneracyjnymi bywa czasem arbitralne. Zważywszy na nieprzyjemności związane
z powtórnymi gastroskopiami może warto by poprosić o drugą opinię
histopatologiczną. Na przykład Krzysia :)

No to postraszyłem. Ale sam prosiłeś :)

7. Data: 2007-12-30 14:25:58

Od: "Krzysztof (Suzuki Kokushu)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

turpin pisze:
> m@rkop <m...@g...com> napisał(a):
> (...)
> Do tego, co napisał Krzysiek dodam jeszcze, że z dysplazją w żołądku nie ma
> żartów. Dysplazja to zmiana przedrakowa w nabłonku żołądka...

Wiesz, wolałem nie straszyć. Diagnostyka dysplazji żołądka jest trudna,
pewnie słyszałeś o tym przypadku gastrektomii w kt. zamieszany był
wybitny zakład co się w Gazecie Lekarskiej ogłaszał jako bardo tani?
Natomiast pod tym co piszesz, podpisuję się czterokończynowo.
Jakby co, to sam gastrobiopsji nie oglądam ;-) ale paru mądrych ludzi w
temacie jest.

--
Krzysiek
Niech narody pamiętają, że ludźmi tylko są

8. Data: 2007-12-30 17:19:41

Od: "m@rkop" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję Wam za obszerne "postraszenie".

Powinno się podwyższyć "becikowe" !
Uzdrowienia.
Dziwna ręka
ból ręki przy chwytaniu