Jak (samemu) stworzyć ogród dla leniwych (oszczędnych).

1. Data: 2004-01-23 12:57:03

Temat: Jak (samemu) stworzyć ogród dla leniwych (oszczędnych).
Od: "JerzyN" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tak sobie kiedyś naskrobałem i leży toto a może komuś się przyda.
;-)

Jak (samemu) stworzyć ogród dla leniwych (oszczędnych).
Zaprojektowanie ogrodu, któremu poświęca się minimum czasu i pieniędzy na
utrzymanie w dobrej kondycji wymaga przemyślanej budowy obiektów i różnych
instalacji oraz wcześniejszego zaplanowania nasadzeń. Jak by na to nie
patrzeć w ogrodzie powinno się wypoczywać a nie tylko pracować, nabiera to
szczególnie znaczenia jeśli nie mamy nikogo do pomocy lub opieki nad ogrodem
a zapłata wynajętym osobom (firmie) zależy w dużym stopniu od ilości pracy
jaka będzie do wykonania.
Koniecznie należy więc wcześniej wszystko przemyśleć i zaplanować miejsce
różnych obiektów w przestrzeni ogrodu - gdyż lepiej jest wydawać pieniądze
na ciekawe nowe rośliny - tak aby oszczędzić pieniądze i swój czas (aby
mniej później pracować).
Wybierz takie systemy nawadniania, urządzenia i maszyny, rośliny i rodzaj
okrywy (ściółka, rośliny okrywowe), które pomogą ci ograniczyć podlewanie
wodą, pielenie, przycinanie, strzyżenie i koszenie.

Przemyśl sobie jaką ilością czasu dysponujesz.
Określ jak dużo czasu spędzasz na pielęgnacji swojego ogrodu w różnych
porach roku. Uwzględnij: koszenie, sadzenie, przycinanie, pielenie,
podlewanie, grabienie, spulchnianie, odśnieżanie i inne sezonowe prace
ogrodowe. Zastanów się co chcesz zmienić?

Określ swoje potrzeby.
Przemyśl jak zamierzasz spędzać czas w swoim ogrodzie - grilowanie,
hodowanie warzyw albo kwiatów i roślin ozdobnych, pobyt i kącik zabaw dla
dzieci albo po prostu ogród do oglądania i podziwiania? Każdy rodzaj
działalności wymaga różnych przestrzeni, odmiennych budowli albo nasadzeń.

Naszkicuj swój wymarzony ogród.
Zrób prosty szkic na planie ogrodu i zaznacz wszystkie istniejące obiekty
takie jak ogrodzenie, drzewa i krzewy, budynki i drogi stałe o utwardzonej
nawierzchni. Podziel i zaznacz obszary i miejsca, które spełniają określone
zadania, również takie jak brzydkie widoki, hałas, brak prywatności, doły,
strome zbocza albo miejsca gdzie rośliny kiepsko rosną lub gromadzi się
woda. Na boku zrób spis "inwentarza" i nadaj mu kolejne numery i przenieś je
na plan.

Wybierz rozwiązania oszczędzające czas.
Analizuj alternatywne rozwiązania i wybieraj takie, które oszczędzają czas
(takie jak automatyczny system nawadniania ogrodu lub podlewania trawników)
i zapewniają niższe koszty utrzymania. W miejscu wypoczynku zbuduj
drewniany podest, wybrukowane patio lub altanę (aby nie przebywać na
skoszonym trawniku), zadbaj o odgrodzenie tego miejsca i puść na kratce
wokół winorośl zamiast ciętego żywopłotu. Na ścieżki wybierz bruk drewniany,
ceglany albo kamienny zamiast ziemnego podłoża, by wyeliminować piasek i
kurz. Krzewy i drzewa nasadzaj grupami (plamami), by ułatwić ew. koszenie i
ograniczyć zużycie wody do podlewania. Ściółkuj ogród aby zapobiec
pojawianiu się chwastów.

Wybierz rośliny o niskim koszcie utrzymania.
Kupuj tylko takie rośliny, które zmieszczą się na dostępnej przestrzeni,
patrząc na to perspektywicznie. Większość z nas nie potrafi dobrze ocenić
jak szybko rosną prawidłowo pielęgnowane rośliny. Aby ograniczyć czas
sadzenia i siania, posadź kwitnące krzewy albo byliny (zamiast
jednorocznych), które sadzisz tylko raz. Wybierz rośliny, które dobrze będą
się czuły w twoim ogrodzie (ziemi, słońcu i klimacie).

Pamiętaj
Nie sadź bylin (zamiast krzewów) w miejscach, gdzie gromadzi się śnieg albo
spada bezpośrednio z dachu.
Wybierz rośliny, które wyglądają dobrze dłużej niż jeden sezon, i mają np.
kwiaty wiosną, piękny kolor liści na jesieni i atrakcyjną korę zimie.
Zmniejsz powierzchnię albo wyeliminuj maksymalnie trawniki. Jeśli masz małe
dzieci bawiące się na trawniku, to wystarczy im do tego około 200 mkw.

Czego potrzebujesz?
Papier, ołówek, linijka, ekierka, lumograf i cyrkiel.
Publikacje o roślinach ozdobnych i projektowaniu (przykłady gotowych
aranżacji).
CDN
Copyright by JN
--
Pozdrawiam, Jerzy

2. Data: 2004-01-25 13:05:17

Temat: Jak sporządzić plan ogrodu
Od: "JerzyN" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "JerzyN" <0...@m...pl>

> Jak (samemu) stworzyć ogród dla leniwych (oszczędnych).
> CDN

Jak sporządzić plan ogrodu

Zanim zaczniesz projektować albo poprawiać wygląd swojego ogrodu powinieneś
koniecznie sporządzić szkic i spis "inwentarza" czyli wszystkiego co się w
nim znajduje. Najlepiej jest to zrobić bezpośrednio na miejscu w ogrodzie,
pozwoli to potem na wykonanie rzetelnego planu na, którym będą dokładnie
odwzorowane wielkość i miejsce już istniejących nasadzeń oraz stałych
obiektów.

Narzędzia i przybory
Notatnik
Ołówek i gumka, kolorowe kredki lub flamastry
Kątomierz (lub węgielnica stolarska), linijka, ekierka, lumograf i cyrkiel
Blok rysunkowy lub kilka arkuszy papieru formatu co najmniej A3
Kalka techniczna (może być folia lub papier śniadaniowy w rolkach)
Ryga w kratkę
Papier milimetrowy A3
Kompas
Taśma miernicza o długości 20-50 metrów
Młotek, drewniane kołki i sznur o długości 50-100 metrów

Co umieścić na szkicu
Na dużym arkuszu papieru lub bloku rysunkowego, rysujemy zarys ogrodu z
wyznaczeniem granic i z dokładnym pomiarem ich długości. Używając kompasu,
wyznaczamy kierunek Pn i znaczamy to na szkicu. Potem nanosimy wszystkie
istniejące budowle i budynki, duże drzewa i krzewy, ogrodzenie, linie
energetyczne, drogi i piesze ciągi komunikacyjne, miejsca wybrukowane (np.
parking) lub służące do wypoczynku (altana, podest, taras) i inne obiekty o
charakterze trwałym. Szkic nie musi być bardzo dokładny, istotne jest to aby
nanieść na nim jak najwięcej obiektów i właściwe ich położenie.

Dokonaj pomiarów
Dokładnie zmierz istniejące obiekty trwale związane z ogrodem i zapisz
wszystkie ich wymiary (długość, szerokość i wysokość) w notatniku nadając im
indywidualne oznaczenie. Dobrze jest już na tym etapie dokonać ich podziału
np.: A - drzewa, B - krzewy, C - byliny, D - budowle (również piwnice,
drenaż, kable elektryczne czy sieć wodociągowa). Możesz pominąć te, z
których zamierzasz zrezygnować lub usuniesz albo przesadzisz w inne miejsce
w najbliższym czasie. Zmierz zasięg cienia dużych krzewów, drzew, domu i
ogrodzeń, nanieś to na szkicu. Nie zapomnij o zaznaczeniu właściwego
położenia okien (pola widzenia z nich) i drzwi w budynkach jak i o wszelkich
przyłączach (głębokości na jakiej leżą) umieszczonych w ziemi lub
istniejących instalacji elektrycznych (gniazdka, punkty świetlne) czy też
wodnych (zbiorniki, fontanny, baseny).

Ustal położenie obiektów
Wyznacz (używając kołków i sznura) najlepiej wzdłuż granicy działki linię
prostą (o bezkolizyjnym przebiegu) która, będzie stanowić punkt odniesienia
dla wszelkich pomiarów.
Posługując się taśmą mierniczą, i kątomierzem lub węgielnicą stolarską,
zmierz pod kątem 90o odległość od granicy (linii) do najbliższych krawędzi
domu, drzew i innych obiektów zaznaczonych na twoim szkicu. Jeśli nie jesteś
pewien usytuowania obiektów, możesz dokonać pomiaru z innych stron (granic)
lub posłużyć się metodą triangulacji. Mając już dwa prawidłowo określone
punkty (np. naroża domu lub przeciwległe brzegi płotu) odmierzamy odległość
od nich (najlepiej dwoma taśmami mierniczymi) do określonego obiektu i
wyniki pomiaru przenosimy cyrklem na plan.

Wybierz własciwą skalę
Przy pomocy przyrządów i ołówka przenieś dokładnie swoje pomiary na papier
milimetrowy (lub arkusz papieru z siatką kwadratową o bokach odpowiadających
skali). Zastosuj skalę 5 lub 2,5 cm jako odpowiednik 1 m w terenie dla
małych obiektów lub 1 cm równe 1 m dla większych. To zależy od ilości
szczegółów, które chcesz nanieść na planie. Pamiętaj iż plan można skleić z
kilku arkuszy (4, 6, 8). Jeśli nie chcesz uczynić planu zbyt nieczytelnym
możesz go podzielić na kilka poziomów (warstw).

Wykonaj rysunki na kalce
Jeśli już udało ci się wykonać podstawowy plan zawierajacy wszystkie stałe
elementy a chcesz go uzupełnić o nowe szczegóły możesz to zrobić
wykorzystujac do tego celu kalkę.
Przypnij plan do stołu albo deski. Połóż na nim arkusze kalki rysunkowej i
wykonaj dodatkowe mapy, każdą z różnym tematem. Na kalkach warto zaznaczyć
jak pada słońce w ciągu roku (obszary nasłonecznione lub zacienione i jak
długo), strome stoki, zbocza, tarasy, poziomice, miejsca widokowe,
sąsiednie ogrody i szlaki komunikacyjne. Każda warstwa (kalka) staje się
samodzielnym planem, który oddaje szczegóły naniesione ze szkicu pozwalając
na lepsze wniknięcie w istotę projektu. Wprowadź różne kolory bądź inne
formy wyróżnienia obiektów co jeszcze bardziej podniesie walory użytkowe
twojego planu.

Utrwal to na zdjęciach
Jeśli tylko możesz to postaraj się wykonać zdjęcia każdego obiektu (widoków)
i samego ogrodu ze wszystkich stron i na wszystkie strony świata. Taką
dokumentację powinno się zrobić (najlepiej) o każdej porze roku i zawsze z
tych samych miejsc. Zdjęcja opisujemy od razu gdyż pamięć ludzka bywa
zawodna. Nie zapomnijmy o nazwaniu roślin używając również nazw łacińskich
(wiele szkółek i sklepów posługuje się tylko takimi nazwami umieszczonymi na
metkach).

Pamiętaj
Do rysowania na kalce używaj miękkich ołówków lub flamastrów.
Zanim przystąpisz do nanoszenia swoich pomysłów na planie wykonaj kilka
wersji i wybierz najlepszą, i pracuj nad nią aż nabierze ostatecznego
kształtu lub uznasz, że już można przenieść ją na plan.
Jeśli czegoś nie jesteś pewien zajrzyj do literatury fachowej lub poszukaj
informacji w Internecie a najlepiej na grupie pl.rec.ogrody.
Na każdej kalce przerysuj małe okręgi z krzyżykiem (pasery), które powinny
być narysowane w każdym z rogów twojego planu.
Każda nowa warstwa powinna być dokładnie zaszeregowana, dlatego musisz ją
opisać podając np. numer, datę sporządzenia i czego dotyczy.
--
Pozdrawiam, Jerzy

3. Data: 2004-01-25 15:22:43

Temat: Re: Jak sporządzić plan ogrodu
Od: "Jack" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> Ołówek i gumka, kolorowe kredki lub flamastry
> Kątomierz (lub węgielnica stolarska), linijka, ekierka, lumograf

Czym sie różni lumograf od ołówka?

Pozdro
Jack

4. Data: 2004-01-25 16:45:52

Od: "JerzyN" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jack" <w...@p...onet.pl>

> Czym sie różni lumograf od ołówka?

A w jakim języku?
--
Pozdrawiam, Jerzy

5. Data: 2004-01-25 17:23:01

Od: w...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "Jack" <w...@p...onet.pl>

> A w jakim języku?
> --
> Pozdrawiam, Jerzy

W tym którego obaj tu używamy

Pozdrawiam
Jack

6. Data: 2004-01-25 17:29:32

Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik JerzyN <0...@m...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:bur5is$29e$...@a...news.tpi.pl...
> Tak sobie kiedyś naskrobałem i leży toto a może komuś się przyda.
> ;-)

A daj ten tekst Rafałowi na stronę grupy. ;-)))
Pozdrawiam :-)
Janusz

7. Data: 2004-01-25 17:33:37

Od: "JerzyN" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <w...@p...onet.pl>
> W tym którego obaj tu używamy

Może coś pomyliłem, mam na myśli takie wzorniki z kółkami, trójkątami,
gwiazdkami itp., które ułatwiają rysowanie.
Jak to się nazywa?
--
Pozdrawiam, Jerzy

8. Data: 2004-01-25 17:39:15

Od: w...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Może coś pomyliłem, mam na myśli takie wzorniki z kółkami, trójkątami,
> gwiazdkami itp., które ułatwiają rysowanie.

Na studiach mówiliśmy na to kółkownik...:)

Pozdro
Jack

9. Data: 2004-01-25 17:49:22

Od: "JerzyN" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <w...@p...onet.pl>

> Na studiach mówiliśmy na to kółkownik...:)

Może ktoś był w wojsku i pamięta przy pomocy czego kreślił wzorki na mapie?
;-)
--
Pozdrawiam, Jerzy

10. Data: 2004-01-25 17:51:04

Od: "JerzyN" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Janusz Czapski" <j...@t...pl>
> Użytkownik JerzyN <0...@m...pl>
>
> A daj ten tekst Rafałowi na stronę grupy. ;-)))

A po co? Warto?
:-)
--
Pozdrawiam, Jerzy