Jak to jest z kosodrzewina?

1. Data: 2002-03-07 09:25:56

Temat: Jak to jest z kosodrzewina?
Od: "Artur \"Dziadek\" M." <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc,

W ksiazce o iglakach (duza, czerwona, autorki nie pamietam), jest napisane,
ze pinus mugo var. mughus to zwykla kosodrzewina, jaka rosnie w naszych
gorach. Wiec kupilem sobie jej nasionka i posialem.

Ale dzisiaj w jakims sklepie ogrodniczym znalazlem mughusa a obok niego
"zwykla" kosodrzewine. Wiec co jest grane?
Czy mughus == kosowka?

Dieki za wszelkie sugestie,

Artur

Ps. Ja chce po prostu zwykla "nasza" kosowke :-)

2. Data: 2002-03-07 12:12:23

Temat: Re: Jak to jest z kosodrzewina?
Od: <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Dieki za wszelkie sugestie,
>
> Artur
>

> Ps. Ja chce po prostu zwykla "nasza" kosowke :-)

Kosodrzewiny rozmnażane z siewu są bardzo zmienne - jedna kosordzewina innej
nie równa
ale generalnie Pinus mugo i P. mugo 'mughus' to to samo - dla odmiany
Pinus mugo 'pumilio' jest bardziej karłowa, ma krótsze igły i wolniej rośnie.
pozdr Jack.

3. Data: 2002-03-07 12:21:53

Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of Artur "Dziadek" M.

(...)
[...]

Pinus mugo var.mughus to sosna wystepujaca w Polsce w Sudetach, Tatrach i
Karpatach i jest objeta ochrona.
Ze wzgledu na olbrzymia ilosc mieszancow przyjeto nazwe Pinus mugo
Turra-sosna gorska kosodrzewina-powyzsza nazwa przyjeta jest jako zbiorowa,
gdy nie mozna sprecyzowac odmiany,mimo iz wiekszosc okazow wywodzi sie od
var.mughus ,ale z nasion powstaje olbrzymia liczba mieszancow przewaznie o
zbyt bujnym wzroscie.
Przewaznie takie mieszance oferuja nasze szkolki.
Pozdrawia z Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich
Boguslaw Radzimierski.

http://www.ogrod-botaniczny.pl

4. Data: 2002-03-07 12:38:04

Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of

[...]

Nie do konca tak, jak piszesz.
Pinus mugo var.pumilio to odmiana ktora w Polsce w stanie naturalnym nie
wystepuje.Obie odmiany wystepuja natomiast w Bosni i roznice sa zdecydowanie
widoczne.
Patrz Conifers str.489 zdjecia obu Pinus mugo var.mughus i Pinus mugo
var.pumilio.
Rowniez nie mozesz postawic znaku rownosci pomiedzy Pinus mugo,Pinus mugo
var.mughus co wyjasnialem w poprzednim poscie.

5. Data: 2002-03-07 13:42:27

Od: "Artur \"Dziadek\" M." <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> zbyt bujnym wzroscie.
> Przewaznie takie mieszance oferuja nasze szkolki.

To akurat moze byc dla mnie korzystne - bo planuje zrobic z kosowki kawalek
zywoplotu.
A poniewaz ten kawalek to 50 m, postanowilem poprobowac wlasnorecznego
wysiewu. Nasiona kupilem jakiejs niemieckiej firmy i wysialem narazie do
skrzynki w domu.
Podrosniete sadzonki to koszt od 30 - 150 zl/szt, a jeszcze tam nie
mieszkam, wiec zachodzi obawa, ze mogly by "odejsc" ode mnie :-).

A tak przy okazji, po jakim czasie mozna sie spodziewac wzrostu ok. 150 cm?
10 lat wystarczy????? :-)

Dzieki za informacje!

Pozdrawiam,
Artur

6. Data: 2002-03-07 14:52:09

Od: "Stanislaw Midera" <m...@c...p.lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A tak przy okazji, po jakim czasie mozna sie spodziewac wzrostu ok. 150
cm?
> 10 lat wystarczy????? :-)

Ja u siebie wsadzilem kosodrzewine jakies 6-7 lat temu.
wlasnie w ubieglym roku osiagnela wysokosc ok. 1,5m.
W ostatnich dwoch latach przyrosty po ok. 30cm!
Niestety nie pamietam jaka to odmiana.

Pozdrawiam,
Stanley

7. Data: 2002-03-07 16:17:33

Od: "Artur \"Dziadek\" M." <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ja u siebie wsadzilem kosodrzewine jakies 6-7 lat temu.
> wlasnie w ubieglym roku osiagnela wysokosc ok. 1,5m.
> W ostatnich dwoch latach przyrosty po ok. 30cm!

No to mila wiadomosc.
A rosnie u Ciebie jako zywoplot, czy "swobodnie"?

Artur

8. Data: 2002-03-07 16:19:49

Od: "Artur \"Dziadek\" M." <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> W ostatnich dwoch latach przyrosty po ok. 30cm!

No to mila wiadomosc.
A rosnie u Ciebie jako zywoplot, czy "swobodnie"?
Aha, a czy te 30 cm przyrosty to juz w pionie, czy w roznych kierunkach?

Artur

9. Data: 2002-03-08 11:07:02

Temat: Odp: Jak to jest z kosodrzewina?
Od: "Matula" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Bogusław Radzimierski <a...@o...pl> w wiadomości do
grup dyskusyjnych
napisał:NEBBLFJNAKKBHHNHHIKJGEIADBAA.abies@ogrod-bot
aniczny.pl...

> Patrz Conifers str.489 zdjecia obu Pinus mugo var.mughus i Pinus mugo
> var.pumilio.

> http://www.ogrod-botaniczny.pl

Oświecenia się domagam. Co to za pozycja (książkowa) Conifers.....???????
Tadeusz

10. Data: 2002-03-08 14:07:45

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Conifers: The Illustrated Encyclopedia
by D. M. Van Gelderen, J. R. P. Van Hoey Smith
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0881923540/re
f%3Dnosim/thebestcactu
sboo/104-1827678-2323921

Pinus mugo var.mughus
http://www.plantyfolia.com/fiches61/page10.html
i Pinus mugo var.pumilio
http://www.conifers.co.nz/pinus/pinmugpumilo.jpg

> Oświecenia się domagam. Co to za pozycja (książkowa)
Conifers.....???????
Ta pozycja jest - chciałem napisać klasyczna, ale jednak nie.
;-)))

pozdr. Jerzy

ogrodnik (TM)
Kostka