Re: Jak to jest z tą resocjalizacją

From: "Dorrit" <z...@c...com.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Jak to jest z tą resocjalizacją
Date: Fri, 6 Jul 2001 06:54:22 +0200

Użytkownik "Rinaldo" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
news:3b463393@news.vogel.pl...

> "Dorrit" <z...@c...com.pl> wrote in message

> Mozna. Ale trzeba to robic umiejetnie. Nie da sie juz ladowac do glowy
> nowych wzorcow i postaw moralnych, mozna jednak wplywac (jesli sie
potrafi)
> na otoczenie delikwenta.

Dopóki będziesz posługiwał się terminologią łopotologiczną w stylu "ładować
do głowy" itp. bedziemy mówić o dwóch różnych sprawach.

Zmiana otopczenia jest moim zdaniem rownowazna
> calkowiecie zmianie psychiki,

Tylko wymiana mózgu = całkowitej wymianie psychiki. Jeżeli mi nie wierzysz,
prześledź sobie losy co najmniej 100 dzieci adoptowanych.

> ówdzie
>
> Zatem traktujesz troche czlowieka jak automat, albo przyslowiowa malpe.
> Wszystko ma w genach i bidak ani zipnie. Najlepiej jest zwalic wszystko na
> geny.
> Uwazam, ze oprocz genow (oczywiscvie bardzo waznych) olbrzymie znaczenie
> maja pierwsze lata zycia dziecka. Wowczas mozna bowiem wszystko
> przeprogramowac w czlowieku.

Są to lata bardzo ważne, ale nie popadaj w skrajność. Nie wszystko można
przeprogramować w człowieku. Dobry program będzie chodził tylko w dobrym
komputerze. W słabym się zawiesi / jeżeli już chcesz używać terminologii
komputerowej :) / Jeżeli urodzi Ci się dziecko np. z zespołem Downa, to
drogą najstaranniejszego wychowania i rehabilitacji nie przeprogramujesz mu
nigdy inteligencji na normalną. Jeżeli natomiast wymienisz mu mózg na taki,
który ma prawidłową "konfigurację", czyli prawidłowe możliwości, dziecko bez
szczególnego wysiłku rozwinie taki potencjał intelektualny, jaki ma
zakodowany w genach.

> Teraz zwatpilem zupelnie w to, ze jestes psychologiem. Dlaczego cala wine
> zwalasz na nich?

A na kogo mam zwalić, skoro zgrabnie wycinasz moje stwierdzenia, że
przestępcy przychodzą na świat nie tylko w rodzinach patologicznych?
Przetępcy są ludźmi dorosłymi, którzy potrafią kierować swoim zachowaniem,
rozróżniają dobro od zła.

Jesli uwazasz, ze brak milosci, brak czasu dla dzieci, brak serca dla
nich -
> nie wytwarza z dzieciach odruchu sprzeciwu, buntu, wewnetrznego krzyku o
to,
> by byc zauwazonym, nawet za cene wejscia na sciezke przestepstwa - jesli
> tego nie rozumiesz - to jaki z ciebie psycholog?

A jednak. Poczytaj literaturę z zakresu psychologii sądowej i nie spychaj do
podświadomości faktów, że z wielu patologicznych rodzin wywodzą się uczciwi
obywatele. I odwrotnie - przestępcy mają często kochające rodziny. Nie
powinieneś też utożsamiać bezwzględnego dążenia do imponowania otoczeniu z
pomocą ukradzionego mercedesa, z brakiem miłości w dzieciństwie a nawet z
brakiem dostatku w rodzinie.
Dorrit