Jak to jest z tym orzechem włoskim

1. Data: 2013-10-17 23:00:03

Temat: Jak to jest z tym orzechem włoskim
Od: Lisciasty <l...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

U rodziców na działce rośnie orzech, swego czasu słabo mu szło i za poradą jednego
osobnika ociec wkopał 2 duże dziurawe beczki nieopodal i wpuścił tam spust z rynny.
Pomogło bardzo dobrze. Teraz chciałem posadzić kilka orzechów na dość mokrym terenie,
ale doszukałem się gdzieś opinii że "nie zaleca się sadzenia na terenie z wysoką wodą
gruntową". To on w końcu lubi tą wodę, czy nie?

L.

2. Data: 2013-10-17 23:41:45

Temat: Re: Jak to jest z tym orzechem włoskim
Od: "Felix" <u...@v...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
ps.com...
[...]

----
Orzech ma korzeń palowy to pewnie radzi sobie bez nadmiaru wilgoci w glebie.

felix

3. Data: 2013-10-18 07:43:46

Od: Lisciasty <l...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thursday, October 17, 2013 11:41:45 PM UTC+2, Felix wrote:

> Orzech ma korzeďż˝ palowy to pewnie radzi sobie bez nadmiaru wilgoci w glebie.

No właśnie sobie NIE radził bo nie rósł.

L.

4. Data: 2013-10-18 08:32:57

Od: SJS <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-10-17 23:00, Lisciasty pisze:
> [...]
ale doszukałem się gdzieś opinii że "nie zaleca się sadzenia na terenie z wysoką wodą
gruntową". To on w końcu lubi tą wodę, czy nie?

Mój posadziłem 35 lat temu
Przymarzał, udawał że rośnie i dopiero w tym roku sypnął solidnie
orzechami a 34 lata dały tyle orzechów sumie co ten jeden teraz
Głód idzie?'
Na Mołdawii po głodzie z 1945/46 posadzili wszędzie przy drogach orzechy
Kto miał orzechy zimą w 1946 to przeżył
Ci co poszli do Polski na zarobek i po jedzenie też przeżyli ale jak
wrócili to ich Józio wysłał na białe niedźwiedzie

--
sjs

5. Data: 2013-10-18 09:43:23

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan SJS napisał:

> [...]
> Głód idzie?'
> Na Mołdawii po głodzie z 1945/46 posadzili wszędzie przy drogach orzechy

Długi okres wchodzenia w owocowanie czyni z orzecha włoskiego idealną
rośline dla tzw. nowoczesnej kultury rolnej. Co tam Mołdawia, u nas
też nie tak dawno wielkie obszary wcześniejszych nieużytków obsadzono
plantacjami orzecha, co pozwoliło na pobieranie dopłat unijnych.
Trzeba tylko mieć baczenie, by nie przegapić właściwego momentu
i wyciąć to wszystko w cholerę zanim wśród liści zaczną sie pojawiać
te takie paskudne zielone kulki. Bo z tego to tylko same kłopoty.

> Ci co poszli do Polski na zarobek i po jedzenie też przeżyli ale jak
> wrócili to ich Józio wysłał na białe niedźwiedzie

Ale teraz mamy postęp. Nikt tu tak niedelikatnie nie obchodzi się
z rolnikiem ani z innym poszukiwaczem zarobku.

--
Jarek

6. Data: 2013-10-18 09:54:03

Od: "Felix" <u...@v...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
ps.com...
On Thursday, October 17, 2013 11:41:45 PM UTC+2, Felix wrote:

> Orzech ma korzeďż˝ palowy to pewnie radzi sobie bez nadmiaru wilgoci w
> glebie.

No właśnie sobie NIE radził bo nie rósł.

wiesz, może był mały i były jakieś korzenie.
U mnie, (teren podgórski, fliszowy) rośnie byle gdzie, bez wspomagania.

F.

7. Data: 2013-10-18 13:08:10

Od: "Felix" <u...@v...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Felix" <u...@v...net> napisał w wiadomości

> [...]
>
> wiesz, może był mały i były jakieś korzenie.
> U mnie, (teren podgórski, fliszowy) rośnie byle gdzie, bez wspomagania.

jakieś KAMIENIE, nie korzenie:)
F.

8. Data: 2013-10-18 17:42:56

Od: Leszek Serdyński <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

[...]

Interesował mnie ten temat, bo jestem na Żuławach. Rosną tu orzechy włoskie,
przedwojenne-poniemieckie i młodsze też. Dawno temu (jak jeszcze ludzie
pamiętali) słyszałem, że Niemcy sadząc orzech na Żuławach wykopywali duży
dół, ale z dnem powyżej poziomu wody gruntowej. Na dno wysypywali gruz, czy
też betonowali płytę, a na to ziemię. Chodziło o to, żeby korzeń palowy nie
poszedł w wodę gruntową. Nigdy praktycznie nie sprawdzałem tej informacji.
Widzę, że rosną orzechy, takie na oko ponad dwudziestoletnie i chyba nikt
nie zadawał sobie trudu z jakimiś płytami. Pytanie tylko jak długo będą
rosły?

Leszek

9. Data: 2013-10-18 19:51:11

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
ps.com...

> To on w końcu lubi tą wodę, czy nie?

Hejka. rzy wyborze miejsca pod sad orzechy należy unikać najniższej
lokalizacji. Sad w nizinie prędzej czy później wymarznie. Dobrym miejscem są
lekkie wywyższenia terenu, skłony i osłonięte stoki. Nie należy sadzić
orzechów na odsłonię-tych szczytach wzniesień narażonych na mroźny wiatr.
Trzeba też unikać miejsc zalewanych przez rzeki i miejsc w pobliżu rzek,
gdzie zbiera się mgła i zimne powietrze.
Ziemia powinna być urodzajna, albo przynajmniej mieć zasobne podglebie.
Poziom wody gruntowej nie może znajdować się zbyt płytko (1,8 - 2 m).
Stanowisko nie powinno być zbyt suche (z małą ilością opadów). Jeśli teren
jest suchy, sad musi być nawadniany. (Uprawa orzechów włoskich Opracowanie i
zdjęcia Anna Jankowska )
Pozdrawiam bezlistnie Ja...cki

10. Data: 2013-10-25 22:13:02

Od: Leszek Serdyński <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
ps.com...
Witam,
To on w końcu lubi tą wodę, czy nie?

Sporo wiadomości na temat uprawy orzecha:
http://szczepionyorzech.pl/

L.

Grzyby - grzybobranie
Ule bez dna - zimowanie i gospodarka