Jak uczyć dziecko religii?

1. Data: 2007-09-29 22:22:32

Temat: Jak uczyć dziecko religii?
Od: "Tomasz Dryjanski" <T...@s...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przeczytałem ostatnio Dawkinsa "The God Delusion", wpadły mi również
zalecenia Watykanu dla katechetów, rozsztrzygające ich wątpliwości czy mają
uczyć dzieci religioznawstwa porównawczego, czy ewangelizować - i obie
lektury razem wzięte skłoniły mnie do wniosku, że lepiej będzie, jeśli sam
będę uczył swoje dzieci religii.
Mam sporo doświadczenia w pracy z dziećmi 7-11, niemałą wiedzę z dziedziny
której chcę uczyć, ale zupełny brak doświadczenia w prowadzeniu lekcji. Stąd
pytanie o metodologię, wybór tematów, przebieg lekcji itp, dla sześciolatka.
Czy możecie polecić jakieś dobre źródła?

T. D.

---
Według statystyk 95% Polaków to katolicy.
Możesz to zmienić!
http://apostazja.pl
http://www.apostazja.info
http://lista.racjonalista.pl

2. Data: 2007-09-29 22:46:33

Temat: Re: Jak uczyć dziecko religii?
Od: "Marek A. Kostur" <k...@a...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tomasz Dryjanski pisze:

> Czy możecie polecić jakieś dobre źródła?

Potrzebujesz źródeł, najlepiej znajdź sobie je sam. Nie znam dobrego
programu do religii, więc najczęściej ucząc ograniczam się do ogólnych
założeń programowych zawartych w Dyrektorium, a resztę wymyślam sam...
Najlepiej będzie jak udasz się do księgarni weźmiesz materiały dla danej
klasy, zobaczysz co tam się znajduje, a z resztą... już sobie chyba
poradzisz, w końcu to Twoje dziecko więc sposób w jaki najchętniej i
najłatwiej się uczy potrafisz zaobserwować, a powinieneś już znać ;)
Zawsze możesz sięgnąć po jakieś specjalistyczne czasopisma np.
Katecheta, albo Wychowawca.

Parę linków podstawy nauczania katechezy w PL.

Dyrektorium ogólne o katechizacji. Trzeba kupić, online chyba nie ma...

http://gloria24.pl/ksiazki.php?akcja=opis&iKatId=14&
iProdId=57577

Polskie przepracowanie powyższego. Niestety tylko początek online.

http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WE/dyrektorium-
kat/index.html

ADHORTACJA APOSTOLSKA O KATECHIZACJI W NASZYCH CZASACH (CATECHESI TRADENDAE)

http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii
/adhortacje/catechesi.html

Te trzy dokumenty są podstawą i bazą dla wszystkich programów nauczania
w Polsce, także autorskich.

--
Pozdr. Marek

3. Data: 2007-09-29 22:48:13

Od: "Marek A. Kostur" <k...@a...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tomasz Dryjanski pisze:

> [...]

kat/index.html

ADHORTACJA APOSTOLSKA O KATECHIZACJI W NASZYCH CZASACH (CATECHESI TRADENDAE)

Te trzy dokumenty są podstawą dla wszystkich programów nauczania
w Polsce, także autorskich.

--
Pozdr. Marek

4. Data: 2007-09-29 23:02:03

Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Tomasz Dryjanski napisał(a):
> lepiej będzie, jeśli sam będę uczył swoje dzieci religii.

Patrząc na Twoją stopkę - wątpię. Chyba, że walczący ateizm
(lub antyteizm) też nazywasz religią.

> http://apostazja.pl
> http://www.apostazja.info
> http://lista.racjonalista.pl

ŁK

5. Data: 2007-09-29 23:52:41

Od: "Tomasz Dryjanski" <T...@s...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lukasz Kozicki" <R...@v...cy.invalid> napisał w
wiadomości news:46fedaec$1@news.home.net.pl...

> Patrząc na Twoją stopkę - wątpię. Chyba, że walczący ateizm
> (lub antyteizm) też nazywasz religią.

Wyciągasz zbyt daleko idące wnioski...
Przede wszystkim nie jestem ateistą. :) Nie zamierzam też z nikim walczyć.
Wychodzę natomiast z założenia, że podliczanie nie-katolików jako katolików
nie wychodzi na dobre ani tym pierwszym, ani tym drugim. Tym pierwszym, bo
ich racje nie są dostatecznie uwzględniane. Tym drugim, bo może prowadzić do
arogancji, która ostatecznie szkodzi wszystkim.
Pomijając zresztą ten temat: chcę nauczyć dzieci jak najwięcej o głównych
tradycjach religijnych świata, o tym co w nich uniwersalne i dobre, choć, co
prawda, w odpowiednim czasie powiem i o ciemnych stronach.

T. D.

6. Data: 2007-09-30 00:00:28

Od: "awl" <a...@w...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomasz Dryjanski" <T...@s...o2.pl> napisał w
wiadomości news:fdmj91$i92$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
> Stąd pytanie o metodologię, wybór tematów, przebieg lekcji itp, dla
> sześciolatka.
> Czy możecie polecić jakieś dobre źródła?

W ten sposób, to po przeczytaniu paru periodyków i mając jakieś
"doświadczenie" można również wykładać medycynę. Tylko jakie tego będa
skutki. Jeśli nie chcesz zrobić dzieciom krzywdy, to lepiej poślij na lekcje
religii. Człowiek ma wolną wolę, więc prędzej, czy później same wybiorą, czy
to jest ich droga, czy nie.

Pozdrawiam,
Adam.

7. Data: 2007-09-30 00:25:40

Od: "Tomasz Dryjanski" <T...@s...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "awl" <a...@w...eu> napisał w wiadomości

> [...]
> lekcje religii. Człowiek ma wolną wolę, więc prędzej, czy później same
> wybiorą, czy to jest ich droga, czy nie.

Może masz i rację...
Czy ktoś w takim razie jest w stanie polecić kogoś, kto potrafi nauczyć w
miarę wszechstronnie, i bez psychicznej przemocy?

T. D.

8. Data: 2007-09-30 06:52:58

Od: "Qrczak" <q...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomasz Dryjanski" <T...@s...o2.pl> napisał w
wiadomości news:fdmoq9$5mv$1@nemesis.news.tpi.pl...

> Pomijając zresztą ten temat: chcę nauczyć dzieci jak najwięcej o głównych
> tradycjach religijnych świata, o tym co w nich uniwersalne i dobre, choć, co
> prawda, w odpowiednim czasie powiem i o ciemnych stronach.

No to w polskiej szkole możesz nie znaleźć przyjaciela ;-)

Qra, szkoda, że moja takiego katechety nie ma

9. Data: 2007-09-30 07:46:04

Od: "awl" <a...@w...eu> szukaj wiadomości tego autora

> Czy ktoś w takim razie jest w stanie polecić kogoś, kto potrafi nauczyć w
> miarę wszechstronnie, i bez psychicznej przemocy?

Myślę, że zaczynasz nie od tej strony. Nie piszesz nic jak wyglądają u Was
lekcje religii, tylko o tym co przeczytałeś w jakiejś literaturze. Może to
czego uWas uczą, a reczej jak uczą nie wygląda wcale tak źle. A jeśli masz
jakiekolwiek wątpliwości, to należy o tym mówić, ale nie koniecznie na
forum, tylko bezpośrednio z katechetą, księdzem, czyli odpowiedzialnymi za
program. Nie wierzę w złą wolę w tej materii.

Pozdrawiam,
awl

10. Data: 2007-09-30 09:31:27

Od: "_((i))_" <m...@j...new> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 30 Sep 2007 00:22:32 +0200, Tomasz Dryjanski napisał(a):

> [...]
> pytanie o metodologię, wybór tematów, przebieg lekcji itp, dla sześciolatka.
> Czy możecie polecić jakieś dobre źródła?

Brat, a czego włąściwie chcesz nauczyć
albo co chcesz przekazć swojemu dziecku w sprawie
Boga i ludzi ?

--
hej.brat !
kozio`l'ek mato`l'ek