Jakie badanie na krzepliwosc krwi? d-dimery?

1. Data: 2008-11-04 08:34:30

Temat: Jakie badanie na krzepliwosc krwi? d-dimery?
Od: "UbutuL" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

hej,

mam takie pytanie, jakie badanie laboratoryjne zrobic u mlodej osoby na
krzepliwosc krwi? Wiem ze najlepsze to chyba jest okreslenie d-dimerow, ale
czy to nie jest przesadne badanie jesli chodzi o mloda osobe ? Czy nie ma
sensu robic d-dimerow jesli w zwyklej morfologii nic nie wychodzi ? Moze
jest jakies inne badanie tego typu?

Poradzcie cos bo sie nie orientuje :)

Dzieki za pomoc i pozdrowienia serdeczne!

2. Data: 2008-11-04 09:44:36

Temat: Re: Jakie badanie na krzepliwosc krwi? d-dimery?
Od: "regen" <regen@....hm....os.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "UbutuL" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> ma sensu robic d-dimerow jesli w zwyklej morfologii nic nie wychodzi ?
> Moze jest jakies inne badanie tego typu?

To zależy po co chcesz te badania robić. Żeby w miarę przyzwoicie ocenić
układ krzepnięcia trzeba wyknać : APTT, wsk. protrombinowy, fibrynogen,
płytki krwi i tromboelastogram. W sumie całościowo można też coś powiedzieć
wykonując czas krwawienia oraz czas krzepnięcia. Ale obecnie rzadko wykonuje
się te badania.
Pozostają jeszcze do wykluczenia skazy naczyniowe.
D-dimery wykonuje się często przy podejrzeniu zatorowości. Interpretacja
tego wyniku może stanowić problem.
Proponuję zgłosić się na konsultację hematologiczną.

Pozdrawiam
regen

3. Data: 2008-11-04 13:37:54

Od: "UbutuL" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> To zależy po co chcesz te badania robić. >

OK , faktycznie moze az tak to nie ma sensu, chodzi o sprawdzenie ogolnie
ukladu krzepliwosci krwi, brak wiekszych podejrzen, ale w rodzinie sa zylaki
i niskie cisnienie wiec krzepliwosc krwi ma znaczenie by ja sprawdzac (aby
ustrzec sie jakiejs zatorowosci albo udaru czy cos).
Wiec ogolnie chodzi o sprawdzenie jak dziala uklad krzepliwosci, wiec jakie
badania polecisz ? Czy moze zrobienie pelnej morfologii (wg Schillinga czy
jak mu tam) wystarczy by okreslic czy ogolnie jest ok i nie ma tedencji ?

Prosze o rade , dziekuje bardzo :)

4. Data: 2008-11-04 16:38:27

Od: "regen" <regen@....hm....os.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> jakie badania polecisz ? Czy moze zrobienie pelnej morfologii (wg
> Schillinga czy jak mu tam) wystarczy by okreslic czy ogolnie jest ok i nie

Morfologia ma niewiele wspólnego z krzepnięciem. Jeśli chcesz ogólnie
sprawdzić układ krzepnięcia, to napisałem Ci w pierwszej odpowiedzi co
powinno się wykonać. Jeśli masz wątpliwości co do ew. zmian
zakrzepowo-zatorowych to skonsultuj się z angiologiem wykonującym usg
naczyń. Trochę to wszystko pewnie będzie kosztowało, ale za wiedzę się
płaci :) Poczytaj o czynnikach predysponujących do żylaków, choroby
zakrzepowo-zatorowej - tryb życia,
papierosy, nadwaga, środki hormonalne itd...

Pozdrawiam
regen

usunięty ząb - nadal spuchnięte dziąsło
bolerioza
Jakie zrobic badania?
Czy jedzenie chrząstek (np. z kurczaka) jest dobre na stawy?
Seks a długowieczność.